י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

למה נזרק הנציג של 'בני תורה' מהכולל?

הנהלת כולל 'עטרת שלמה' הודיעה לאבי מנקיס, מספר 5 ברשימת בני תורה בירושלים, על הוצאתו מהכולל

עטרת שלמה
עטרת שלמה



הפילוג בציבור הליטאי גולש לעתים לפסים אישיים, ואף משפטיים.

בימים האחרונים הודיעו מנהלי מוסדות 'עטרת שלמה' בראשות הגרש"ב סורוצקין לאברך בשם אבי מנקיס, כי בזמן החורף הקרב אין מקומו יותר בהיכלי הכולל. מנקיס - במקרה - הוא גם מועמד מספר 5 ברשימת 'בני תורה' בירושלים.

אלא שמנקיס לא קיבל את גזר הדין, ובמכתב ששלח באמצעות עורך דינו אורי הברמן, והמתפרסם כאן לראשונה, תבע את השבתו לכולל, מאחר שמדובר ב"ניסיון להשפיע על הליך דמוקרטי".

ב'עטרת שלמה' גייסו את עו"ד דב וינרוט ממשרד ד"ר י.וינרוט ושות', שהשיב במכתב מנומק משלו:

"הנדון: מר מנקיס אברהם - הפסקת הלימודים בישיבה.
סימוכין: מכתבך מיום 30.9.13

"בשם מרשיי, הנהלת ישיבת עטרת שלמה בבית שמש, הריני מתכבד להשיב על מכתב שבסימוכין כדלקמן:

1. מרשיי דוחים מכל וכל את טענותיו של מר מנקיס. ניסיונך לקשר בין ההחלטה שנתקבלה על-ידי הנהלת הישיבה אודות הפסקת לימודיו בישיבה, כאילו היא כרוכה באיזשהו אופן בפעילותו הציבורית של מר מנקיס, הינה פרי דמיונו בלבד.

2. מרשיי - אשר אין חולק כי האחריות לתפקודו התקין והטוב של המוסד המכובד בראשו הם עומדים מונחת על כתפיהם - נאלצים מעת לעת, בלב כבד, להרחיק מן הישיבה תלמידים אשר אינם תורמים, בלשון המעטה, למוסר הלימודים הגבוה הנדרש מתלמידי הישיבה.

3. כך לדוגמה, עם סיומה של תקופת לימודי הקיץ בישיבה, נאלצה הנהלת הישיבה להפסיק את לימודיהם בישיבה, של ארבעה מתלמידיה מאותו הטעם בדיוק. יודגש, כי כבר באותו פרק זמן שקלה הנהלת הישיבה את הפסקת לימודיו של מר מנקיס במוסד וזאת, עקב כך שהאחרון לא רק שחדל מלעמוד בסטנדרטים המינימליים הנוגעים למוסר הלימודים הנדרש מכלל תלמידי הישיבה, אלא שאף הפך להיות גורם הפוגע במוסר הלימודים של תלמידים אחרים במוסד.

4. ועם זאת, משיקולים של לפנים משורת הדין, ותוך התחשבות בנסיבותיו האישיות של מר מנקיס, הוחלט אז להעניק למר מנקיס הזדמנות נוספת ואחרונה, להוכיח כי מקומו הינו בין כותלי הישיבה.

5. דא עקא, שבמהלך תקופת הלימודים שלאחר מכן (תקופה שנסתיימה בערב יום כיפור), לא התבצע כל שינוי לטובה באופן תפקודו של מר מנקיס בישיבה, אשר המשיך להתנהל כמתואר לעיל. משכך, בלב כבד, עם סיומה של תקופת הלימודים העוקבת, הוחלט על סיום לימודיו של מר מנקיס בישיבה. על-מנת שלא לפגוע בשמחת החג של מר מנקיס ומשפחתו, הוחלט כי ההודעה על כך תימסר לאחר חג הסוכות. וכך בדיוק נעשה.

6. לדידם של מרשיי, חובתו העליונה והיחידה של כל תלמיד מתלמידי הישיבה, קל וחומר כאלה המקבלים מלגת לימודים נדיבה, הינה חבישת ספסלי בית המדרש תוך שקידה על תלמודם. הא ותו לא. אם מי מתלמידי הישיבה חפץ לעסוק בכל עיסוק אחר - מבורך וחשוב ככל שיהיה - הרשות בידו, אלא שלא ניתן לאחוז את החבל משני קצותיו. לא יתכן כי מחד גיסא, אדם יצהיר על עצמו כמי שתורתו אומנותו ומאידך גיסא, ינהג בדרך הפוכה לגמרי באופן כזה שיפר את סדרי הישיבה, לא ימלא אחר שעות הלימוד הבסיסיות וינהג בסתירה גמורה לתקנות ורוח הישיבה.

7. למעלה מן הצורך, ייאמר כי הנהלת הישיבה דוחה בשאט נפש את הניסיון לצייר את אופן ניהולה את המוסד, כמונע משיקולים פוליטיים. ההפך הוא הנכון, מרשיי סבורים כי מקומה של הפוליטיקה הינו מחוץ לכותלי הישיבה ובהתאם, המוסד בראשו הם עומדים מתנהל משיקולים ענייניים בלבד. כל ניסיון לטעון אחרת מכך, בשקר יסודו.

8. מרשיי סבורים, כי לאחר ההזדמנות שנתנה למר מנקיס בתקופת הלימודים האחרונה, להיטיב את דרכיו ולהוכיח כי מקומו הוא אכן בין כותלי הישיבה – ודה פקטו נערכו למר מקניס אינספור שימועים - העלאת הדרישה לעריכת שימוע בעניינו של מר מנקיס הינה ציניות לשמה. למר מנקיס הוענקה הפריווילגיה לקבוע במו התנהגותו בלבד, האם "מעשיו יקרבוהו או חלילה מעשיו ירחיקוהו". מרשיי מצרים על כך, שמר מנקיס בחר להמשיך להתנהל באופן כזה שמעשיו הרחיקוהו ואין לו להלין אלא על עצמו.

אין בנאמר בתשובה זו, ובמה שלא נאמר בה, בכדי לפגוע בכל טענה אחרת העומדת למרשיי.











מכתב עטרת שלמה וינרוט מנקיס הברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד