י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בגיל 101: זקן רבני צרפת - הגר"ש ערערא זצ"ל

הלך לעולמו בגיל 101, זקן רבני צרפת, הגאון רבי שמואל ערערא זצ"ל • מסע הלווייתו תצא היום מבית המדרש הגדול של גור

הגאון רבי שמואל ערערא זצ"ל
הגאון רבי שמואל ערערא זצ"ל

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו אתמול (ג') בשיבה טובה, הגאון רבי שמואל ערערא זצ"ל, מחשובי וותיקי רבני צרפת, שהשיב נשמתו לבוראה והוא בן 101 בפטירתו.

עד לימיו האחרונים וגם בימי חולשה וחולי מסר נפש ללימוד תורה ותפילה ולא ויתר על דקדוק ההלכה. לפני שלושה שבועות חלה אך לא איבד את צלילות דעתו.

הרב זצ"ל נולד בשנת תרע"ד, כבן יחיד לאביו, ר' דוד ערערא הי"ד, שהיה מפורסם כאיש חסד בקהילת טרויש, העיר של רש"י הקדוש.

הנער שמואל התחנך למסירות נפש לחסד, במיוחד על ידי אמו שהכניסה אורחים בכל מצב שהוא. אביו נהרג על קידוש ה' בשנת תש"ד באושוויץ. ר' שמואל העיד על הרבה נסים גלויים שנעשו לו ולסובבים אותו בכל ימות הזעם, ותלה זאת בזכות אמו, שנפטרה עוד לפני המלחמה מתוך ייסורים קשים והיתה עליו למליצת יושר במרומים.

לאחר המלחמה ניהל את המפעל שירש מאביו, עבר לגור בפריז והיה מקורב לרבני המקום, המרא דאתרא רבי אליהו מונק זצ"ל והרה"ר הרב ג'ייס זצ"ל. בתקופה זו נסע הרבה פעמים ללמוד בישיבת חכמי צרפת אשר בעיר עקס-לע-בען, שהיה מקום התורה היחיד בצרפת, והתיידד עם רבי גרשון כהן זצ"ל ויבדלחט"א רבי רפאל קאהן.

בשנת תשי"א הקים את ביתו עם בת הרה"ח ר' חיים שוורץ זצ"ל, מהבוגרות הראשונות של סמינר גייטסהעד. ביחד הקימו בית של תורה ויראת שמים בעיר פריז, ששימש גם כאש"ל וכמרכז לעלייה רוחנית לצעירים בימי שבת וחג.

בתקופה זו הפך לחסיד גדול של האדמו"ר רבי איצק'ל מפשעווארסק שהתגורר במקום. לפרקים היה נוסע לישיבת גייטסהד ודולה תורה ודרכי מוסר מגדולי המקום.

משנולדו ילדיו הראשונים, החליט לעבור לעיר עקס-לע-בען לצורך חינוכם במקום תורה. האדמו"ר הרה"ק רבי יענקל לייזר מפשעווארסק זי"ע היה מספר בשבחיו לפני קהל חסידיו ומכנה אותו: "החסיד ר' שמואל", בהדגישו שעזב את ארמונו בפריז ועבר לגור בבקתה ליד הישיבה של הרב חייקין זצ"ל, תלמיד מרן ה"חפץ חיים" זצ"ל. עוד העיד עליו שהיה טובל כל יום במקוה, ואפילו בימי הכפור היה שובר את הקרח כדי להיכנס למים.

בישיבה הצטרף לגרעין של בחירי תלמידי הרב חייקין זצ"ל, שהקימו את עולה של תורה בצרפת שלאחר השואה. הוא למד בכולל שהיה אז בראשות הגאון רבי רפאל יצחק וסרמן זצ"ל, לימים ראש ישיבת אהל יעקב בב"ב, והתענג מאוד על שיעוריו הנפלאים. רבי שמואל החל להרביץ תורה ושיעורי מוסר בישיבה עד לשנותיו האחרונות, ובמקביל בהוראה לתלמידות הסמינר שהוקם במקום.

באותה תקופה נקשר להרה"ח ר' אליהו אליוויטש זצ"ל, מרבני הישיבה, וקיבל ממנו דרכי חסידות ופרישות.

רבו המובהק היה הגאון רבי חיים חייקין זצ"ל, אליו היה קשור בכל נימי נפשו וקיבל ממנו את דרכי העבודה של מרנא ה"חפץ חיים" זצ"ל. היה מרבה לדבר עמו בכל יום בתורה ועבודת ה' ודרכי החינוך לדור הצעיר, ולאחר מכן במשך כל חייו הרבה להזכיר את אמרותיו, דרכיו והליכותיו של הרב חייקין ורבו ה"חפץ חיים".

כשהגיעה בתו הגדולה לגיל בית הספר, הקים בהוראת רבו בית חינוך לבנות, ולאחר מכן ת"ת לבנים, וקיבל על עצמו העול הכספי הכרוך בכך לתקופה ארוכה. בנוסף, הקפיד ללמוד עם בניו הקטנים במשך כמה שעות כל יום.

בעבודתו האישית נהג בהצנע לכת עם אלוקים ואדם, ישן שינה מועטת והשכים לעבודת הבורא בלימוד התורה והכנה לתפילה. הקפיד להגיע למקומו הקבוע כשעה לפני התפילה. השקיע כל ימיו בתיקון המידות, והיה שומר על שלוות הנפש והשמחה בכל מצב, ומאוד דאג שלא לשמור שום קפידה על אף אחד. היה מסתפק במועט ולא רצה ליהנות ממתנות ושימוש בשר ודם.

קדושתו ומאור פניו השאירו רושם חזק על כל יהודי באשר הוא, ורבים נושעו על ידו בענייני חינוך ושלום בית. הוא הדגיש את חשיבות לימוד התורה ותיקון המידות, והשפיע על הורים לשלוח את הבנים לישיבות קדושות.

רבים מתלמידיו בכל רחבי צרפת שמרו על קשר ובקשת עצות, על ידי מכתבים לאורך שנים. אף הוא הרבה באמירת תהלים ובתפילות להצלחת תלמידיו וצאצאיו ולרפואת החולים.

השאיר אחריו דור מפואר, בנים נכדים ונינים, תלמידי חכמים ההולכים בדרכו.

ארונו יגיע היום לארץ בשעה 18:00 ומסע הלוויה תצא בשעה 20:30 מבית המדרש הגדול גור ברחוב ירמיהו בירושלים לבית ההספד של קהילת ירושלים בהר המנוחות שם ייטמן.

יושבים שבעה בבית משפחת שכטר ברחוב אסטורה 124 בקרית קמניץ בשכונת נווה יעקב בירושלים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
שמואל ערערא לוויה צרפת פאריז ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד