ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

'בני תורה' מקימים חיידר; ומה הורה הרב אויערבך?

"בני תורה" מפרסמים מודעות רישום לת"ת חדש בבני ברק; כל הפרטים וגם - וידאו עם דבריו של הגר"ש בנושא

הגר"ש אויערבך. צילום ארכיון: אלי סגל
הגר"ש אויערבך. צילום ארכיון: אלי סגל


במפלגת 'בני תורה' חוגגים את פתיחת התלמוד תורה הראשון בבני ברק שייקרא 'תפארת יעקב', על שמו של בעל ה'קהילות יעקב' זצ"ל. הבוקר נפתח הרישום לתלמוד תורה במודעה רשמית שפורסמה בעיתון הבית - הפלס.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עד כה נרשמו כ-250 תלמידים לחיידר החדש שפותח את שעריו לכלל הכיתות - מכיתה א' ועד ח' במסגרת פעולות פתיחת החיידר, כשאליו מתעתדים להצטרף כעת תלמידים נוספים במסגרת הרישום הרשמי שפורסם לכלל הציבור.

בכינוס היסוד לתלמוד תורה שהתקיים בביתו הגאון רבי שמואל אויערבאך, דיבר הגר"ש על הצורך בפתיחת חיידר חדש בבני ברק שייתן מענה לצרכים הרוחניים והגשמיים של ציבור בני התורה בעיר.

גורם בכיר המקורב לבני תורה אומר ל'בחדרי חרדים': "התלמוד תורה החדש בבני ברק נועד לענות על צורך ספציפי שנוצר בשנה האחרונה. אמנם, ראש הישיבה הגר"ש אויערבאך מתנגד בתוקף לכל "פירוד לשם פירוד", וכבר כמה פעמים הביע מחאה נגד העסקנים מחוללי הפירוד והמחלוקת בעולם התורה. עוד זכור שלאחר הבחירות לעיריות והקמת רשימות "בני תורה" נשא שיחה נרגשת על הצורך לשמור על בתי מדרש משותפים שבהם יכולים ללמוד זה לצד זה תלמידים של ראשי ישיבות שונים ודעות שונות. הגר"ש אמר אז לאברכים לעשות הכל כדי להמשיך את לימודיהם ולשמור על המסגרת, גם אם ישנם כאלה שמתנכלים להם.

"ראש הישיבה מתנגד לפירוד אוטומטי וחלוקה על בסיס שרירותי על רקע פוליטי וחוגי, אבל אמר שיש לשקול הקמת מוסדות חדשים במקרה שנוצר צורך ספציפי. למשל, במוסדות חינוך שבהם קיים חשש שתשתלט מגמה של התיישרות עם ההתערבות החיצונית של משרד החינוך, או כאשר ילדים בת"תים סובלים מהתנכלויות רצופות, תופעה שקיימת בצורה די רחבה בעיר בני ברק. המטרה היא אינה "פירוד", אלא לאפשר לילדים ללמוד תורה באווירה נורמטיבית ורגועה, בסביבה חמה כפי שכל מוסד חינוכי אמור לתת בגיל הזה".

וידאו: שאלות ותשובות אודות פתיחת החיידר עם הגר"ש אויערבך
בכנס היסוד נשא הגר"ש אויערבך דברים ואמר: "המצב בתלמודי תורה כיום, שיש הפרעות בגשמיות וברוחניות. ילדים, צריכים להכניס בהם חינוך על טהרת הקודש, ושיהיה להם מנוחת הנפש, שיהיה להם שמחת התורה, זה פיקוח נפש של כל היהדות'.. אני לא מרגיש צורך להרחיב בדברים, כל אחד צריך לשמור על הילדים שלו. פתחו כאן חיידר, שהרב'ה אוהב אותו, ושהמנהל אוהב אותו, אחד אוהב את השני, ככה צריכים לחנך. וככה בונים, - מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל. בתי מדרשיות זה גם התלמודי תורה'.

"צריכים שבחינוך הראשון שלא תהיה כזו בעיה, זה ברוגז אתו, וזה אתו, זה מרביץ לו זה יכול להרביץ לו וזה יכול יותר מזה. לא זו הדרך לא זו העיר ולא זו תינוקות של בית רבן, זה רק חס ושלום יכול לגרום ל'תינוק הבורח מבית הספר'.. צריכים לדאוג שיבוא בשמחה לתלמוד תורה. זה גופי התורה, גופי היהדות, גופיי מענטש'לאכקייט, גופי הכל.."



- אנשים חוששים מדברים חדשים, חוששים ממקומות חדשים. ככל שהמקום יותר ממוסד יותר יודעים שזה ילך, ובמקום חדש יש יותר חששות?

הגר"ש אויערבך: "חדש? כל תלמוד תורה זה חדש. ילדים גדלים וצריכים תלמודי תורה, עכשיו אין תלמוד תורה לילדים האלה, אז צריכים לבנות להם תלמוד תורה. לא שייך לחשוש. תלמוד תורה בונים ושיהיה בהצלחה.

- יש ששואלים, כיוון שבחיידר שלהם לא מספיק סובלים האם להעביר לחיידר החדש?

הגר"ש אויערבך: "זה אמרתי, צריכים שהרב'ה יאהב אותם לא מספיק שלא מסוכן... שלא צריך לברך הגומל כל יום. זה בכלל לא צחוק, קשה לצחוק על דברים כאלה. אוי לנו שהגענו לכך. לא חלמנו על זה אף פעם, על דברים כאלה.."

- בתור הורים לא תמיד מספרים לנו בהנהלת החיידרים הקיימים את כל מה שהולך, אבל קצת ממה ששומעים עולה שיש דיבורים על שינויים מצד החינוך - זאת אומרת, לא מצד הרדיפות?

הגר"ש אויערבך: "הדברים ידועים מאוד. זה אני יודע היטב. זה רוח מכל המקומות. מביאים להם יותר כסף. זה גם סיבה גדולה לפתוח חיידר חדש. אני מקווה שבחיידר החדש לא יהיה ככה, ושזה יהיה אדני היסוד... כתוב 'תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב', צריכים לחנך כמו שחונכנו מאבות אבות אבותינו.

"אין פה שום סיבה שלא צריך להקים תלמוד תורה. יש טבע שאדם רוצה להיות רגוע ואינו רוצה לטרוח, ומה שעשה אתמול הוא שיעשה היום - אבל על החינוך הילדים שנאמר על זה 'את עמלינו אלו הבנים', צריכים - לדאוג לכך בראש הכל! ופה זה לא רק לשפר שיהיה עוד יותר ויותר טוב, זה לברוח ממקום סכנה מכל הבחינות, ברוחניות ובגשמיות".

- ישנו חשש שכיון שזה יהיה ריכוז של תלמידים במקום מסוים, יתרכזו הרדיפות מחוץ לחיידר. היה לזה תקדים?

הגר"ש אויערבך: "מרוב פחדים אדם גם יכול לא לצאת מהבית - ישכב במיטה... לכן לא צריך להתגבר על כל מה שעושים?! הרי יהיה עוד יותר גרוע.. אדם צריך להציל את עצמו מה שאפשר, ותמיד צריך שהקב"ה יעזור".

- יש שטוענים שלהם כן טוב בחיידר, בחדרים מסוימים טוענים שבהם אין את הבעיה או שהבעיה פחות קיימת?

הגר"ש אויערבך: "גם אם פחות או יותר - גם זה צורך גדול. אם לא היה את כל הרדיפות, הייתי אומר שנחכה.. אבל ודאי שבהרבה תלמודי תורה כבר הכניסו הרבה דברים חדשים. מעשים שבכל יום שבאים הורים ושואלים מה לעשות בעניין, יש כבר גם קרירות להשלים עם הדברים".

- אבא שהילדים שלו לא סובלים והוא בקשר עם הרב'ה, והרב'ה אוהב את הילד וכו', האם גם צריך להוציא את הילד ולהביאו לחיידר החדש?

הגר"ש אויערבך: "הרב'ה הזה והרב'ה השני מה? עוד רב'ה, ועוד שנה".

שואל: מה אומרים לאמהות?

הגר"ש אויערבך: "כל מה שאמרנו פה אומרים לאימהות".

- יש ילד שצריך לנסוע כשלושת רבעי שעה נסיעה עד לתלמוד תורה החדש, והוא לא במצב שהוא צריך במיוחד לצאת מהחיידר שלומד בו כעת, האם צריך לעשות כזו טירחה?

הגר"ש אויערבך: "בכל דבר יש יוצא מן הכלל, אני לא אומר שזה בסדר... אבל אני לא אורים ותומים לזרוק ככה.. אני לא רוצה מיד להגיד הבטחות. אבל בוודאי עצם התלמוד תורה זה דבר חיוני ביותר. ממש הצלה לכל".

- שאלו לגבי האמהות שלוקחות את זה קשה יותר שכעת צריכים להזדהות וכו'.

הגר"ש אויערבך: "זה לא בעיה של החיידר... זה בעיה כללית... "

- מתכוונים, שכששולחים למוסד כזה זה יותר חותך את הדברים.

הגר"ש אויערבך: "אז צריכים להכנע ולהשפיל את עצמם ? זה רוחניות.."
בני תורה חיידר תלמוד תורה פלג הירושלמי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד