י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יהודי צרפת מבולבלים: להוריד או לא להוריד את הכיפה מהראש

בעקבות ההתבטאות של נשיא הקהילה היהודית במרסיי כי מומלץ להוריד את הכיפה, 'בחדרי חרדים' משרטט תמונת מצב מלאה של יהודי צרפת מתמודדים עם איום הטרור של דאע"ש, כיצד נהגו עד עתה, מה השתנה היום ומה עמדת רבני המדינה

הטרור בצרפת
הטרור בצרפת

דבריו של יו"ר הקהילה היהודית במרסיי, צבי עמר, שקרא אתמול (ג') ליהודים במרסיי להסיר את הכיפה, ממשיכים לעורר מבוכה בקרב הרבנים בצרפת בכלל ובמרסיי בפרט.

הרב ראובן אוחנה, רבה הראשי של מרסיי מזה 17 שנה, אומר ל'בחדרי חרדים' כי "אמנם ההלכה אומרת שבזמן של פיקוח נפש ניתן להסיר את הכיפה, אבל אנחנו לא במצב של פיקוח נפש היום, ולכן אין צורך להסיר את הכיפה מהראש כשהולכים ברחוב.

"אני כן קורא לילדים לחבוש קסקט מעל לכיפה, כדי לא לעורר את חתמתם של שונאי ישראל ולא לספק להם דלק לפיגועים אנטישמיים. כאן במרסיי, בניגוד לערים אחרות בצרפת, יצרנו דו קיום יפה מאוד והרבה יהודים שבעצמם אינם חובשי כיפות שולחים את ילדיהם עם כיפות לבתי הספר ששם קוד הלבוש הוא כיפה. גם להם אני קורא לשים לילדים קסקט.

"בפריז ישנה קבוצה גדולה של בני תורה ואברכים, אלו ממשיכים בחופשיות בבגדים רגילים, אבל ישנה קבוצה גדולה של יהודים שמתייצבים לתפילות בימי חול ובשבתות, אך אינם לובשים כיפה כשהם בחוץ, הם אינם מתלבטים בסוגיה, כי הם כבר החליטו, ואנחנו מכבדים את החלטתם. אבל לילדים ההוראה היא לחבוש קסקט, אנחנו נמצאים בתקופה מטורפת, בתקופה ששונאי ישראל מחפשים מטרות יהודיות לפגוע בהם, והילדים הם אחת המטרות, אז ההוראה מיועדת להם", אומר הרב אוחנה.

רבה הראשי של צרפת וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב חיים קורסייה, אמר הבוקר בתגובה לקריאה להסיר את הכיפה: "אני רואה בחומרה רבה את הקריאה ליהודי צרפת שלא לחבוש כיפה מחשש לפגיעה בהם. אינני יכול להסכים לאמירה קשה שכזו שכמוה כהודאה וכאילו כיפה על הראש הינה פרובוקציה. לא אסכים לכך בשום פנים ואופן. אני מבין את הסיבה שבגינה יצאה הקריאה של אחד ממנהיגי הקהילה במרסיי – זו בקשה שבאה מתוך רגשות של פחד אך קריאה זו יוצרת תחושה כבדה באופן סימבולי ובאה מחיפזון - נמשיך לעמוד זקופים עם כיפה לראשינו וכך נתהלך בחוצות צרפת בגאון ובעוז ללא כל פחד ומורא".

הרב קורסייה קרא לרבבות משתתפי משחק הכדורגל הגדול המתקיים הערב במרסיי בכלל, ולאוהדי קבוצת 'אולימפיק מרסיי' בפרט, לחבוש כיסוי ראש במהלך המשחק כאות סולידריות עם יהודי צרפת וכגינוי חד וברור לטרור הרצחני של יהודים שפתח את נתיב הדמים בצרפת ונמשך זו הפעם השלישית במרסיי..

עוזרו של הרב קורסייה, מנכ"ל 'ועידת רבני אירופה' ורב הז'נדרמריה הצרפתית, הרב משה לוין אמר כי המשחק הזה תופס מקום נכבד בכלי התקשורת בצרפת ובאירופה ומסר שכזה הינו חשוב . הקהילה היהודית יוזמת צעדים נוספים בעניין. הרב לוין שהוא גם רבה של קהילת 'לוראנסי' בפאריס סיפר כי הבוקר הגיעו כל המתפללים עם כיפה לראשם. כך הם נסעו במטרו וכך התהלכו בחוצות פאריס. גם רבים שבאו עם כובע בימים כתיקונם באו הבוקר בכוונה תחילה עם כיפה גדולה לראשם".

הרב משה סבג, רב בית הכנסת הגדול בפריז, אומר כי "ההתלבטות בדבר כיפה על הראש וסממנים יהודיים לא התחילה אתמול - היא התלבטות ארוכת שנים, בכל ודור עומדים עלינו לכלותינו". הרב סבג סיפר כי הסוגיה עלתה גם בתקופתו של הרב הראשי לשעבר הרב סיטרוק, והרב סיטרוק סבר אז שיש להצניע את הציציות ולהכניסן פנימה כדי לא לבלוט בין הגויים, אבל את הכיפה אין להסיר.

הרב סבג: "מרסיי היא עיר עם אוכלוסייה חרדית גדולה, בפריז יש לנו את הרובע ה-19 שם מתגורר הציבור החרדי, שם בודאי לא יסירו את הכיפות, אבל ברחבי פריז כבר נוהגים יהודים רבים ללכת ללא כיפה על ראשם, עם קסקט או בלי, כדי לא לבלוט. יהודים אלה מגיעים יום יום לבית כנסת ושולפים את הכיפה, אין מה לעשות, במיוחד בתקופה האחרונה לאור כל האירועים האנטישמיים והתקיפות שאירעו".

יו"ר הקהילה היהודית במרסיי, איש העסקים צבי עמר, התראיין אף הוא בכל כלי התקשורת ואמר כי דבריו שנאמרו לעיתונאי הוצאו מהקשרם וניתנה להם פרשנות מפליגה הרבה מעבר לכוונותיו. "לא אמרתי להתחבא ולא להגיד שאני לא יהודי. להיפך, אנחנו קהילה גאה. ב-15 השנים שלי בקהילה אני יכול לומר שעברנו מ-22 ל-58 בתי כנסת, מ-9 בתי ספר ל-23, מ-7 מסעדות כשרות ליותר מ-60. זה מראה כמה הקהילה והיהדות שלנו צומחת ופורחת, אבל מלפני כמה חודשים המצב השתנה, מה שקורה בארץ משפיע עלינו.

"מה שביקשתי לומר היה שצריך לנהוג בזהירות רבה ובערנות רבה. המצב הביטחוני לא פשוט. המלצתי לקהילה, בפרט לילדים, שכשיוצאים לרחוב במקום כיפה לשים קסקט". עמר מדגיש כי במציאות שבה מחבלים, רוצחים ואנשי דאע"ש מסתובבים ברחובות יש לנקוט בצעדי זהירות, שכן "מטרתם של אלה היא בראש ובראשונה לרצוח יהודים".

גם מנכ"ל "איגוד הארגונים היהודיים באירופה" ו"מרכז רבני אירופה", הרב מנחם מרגולין, דוחה בתוקף את ההצעה של ראש הקהילה במרסיי שלא להסתובב עם כיפה ברחבי צרפת. בהודעה שפרסם כתב: "יהודים צריכים לחוש ביטחון ולשאת בגאווה כל סממן דתי ככיפה, מגבעת וציצית בכל מקום באירופה. על רשויות הביטחון בכל עיר ומדינה לאבטח את אורחות חייהם ולשמור על ביטחונם. אני מיצר על האמירה ומזכיר לראש הקהילה במרסיי כי לפני מספר שנים מארין לה פן הציעה לחוקק חוק בצרפת שיאסור על חבישת כיפה. בתגובה הצהיר ראש ממשלת צרפת ואלס כי כל יהודי צרפתי יכול לחבוש את הכיפה שלו בגאון ובביטחון".
טרור בצרפת טרור אסלאמי צבי עמאר כיפה הרב הראשי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד