י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרמטכ"ל אישר: ינאי ויסמן הי"ד 'נפל בקרב'

לאחר דרישת האלמנה והתעלמות משרד הבטחון, הכריע הרמטכ"ל כי "מבחינתו יצר ינאי מציאות של קרב עם המחבלים"

טוביה ינאי וייסמן הי"ד
טוביה ינאי וייסמן הי"ד

כחודש לאחר הפיגוע בשער בנימין, משרד הביטחון קיים היום (ב') התייעצות עם הגורמים המוסמכים וצה"ל, בעקבות בקשת אלמנתו של חלל צה"ל סמל-ראשון טוביה ינאי וייסמן הי"ד שנפל באותו פיגוע, לכתוב על מצבתו את המלים 'נפל בקרב'.

לפני כשבוע, כתבה רעייתו יעל ויסמן: "מי היה מאמין? שרק שבועיים וקצת מיום נפילתך בקרב גיבורים, בשניות שהסתערת בידיים חשופות אל מול המחבלים ההם, אצטרך להתמודד מול אטימות מערכתית במיטבה". את הדברים פרסמה יעל בפוסט בו קבלה על הכיתוב שהופיע על מצבת בעלה.

"במשרד הביטחון הוחלט כי הכיתוב שיופיע על גבי מצבתך יהיה 'נפל בפיגוע חבלני'. כן, ככה סתם פיגוע חבלני", כתבה, "אותי אף אחד לא תיחקר. הייתי שם לצדך שניות לפני שרצת להציל חיים!"

בעקבות פניית האלמנה פנה משרד הביטחון לצה"ל וביקש את עמדתו הברורה באשר לנסיבות האירוע שבו נפל ינאי ז"ל. בעמדת צה"ל כפי שהועברה למשרד הביטחון קבע הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי אייזנקוט, כי "עמדת צה"ל בנושא האירוע שבו נהרג סמל-ראשון טוביה ינאי וייסמן הי"ד היא כי מדובר בקרב - וזאת כחלק מהמחויבות שלנו לינאי כלוחם, למשפחתו ולאתוס הלחימה הצה"לי". הרמטכ"ל הוסיף וכתב כי "העובדה שינאי ז"ל חתר למגע עם המחבלים ולנטרולם בידיים חשופות עד למותו- מבטאת את אומץ ליבו ואת העובדה שמבחינתו יצר מציאות של קרב עם המחבלים".

לאור קביעת הרמטכ"ל החליט משרד הביטחון לכתוב את המלים 'נפל בקרב' על מצבתו של סמל-ראשון טוביה ינאי וייסמן ז"ל.

בני משפחתו של ינאי הי"ד הגיבו להודעה; "אנו חושבים כי לאור נסיבות נפילתו של ינאי זהו המינימום המוסרי המתבקש מאיתנו כחברה וכעם להעניק לינאי- גיבור ישראל את הכיתוב הנכון והראוי על מצבתו".

טוביה הי"ד נרצח לאחר ששני מחבלים ביצעו פיגוע דקירה בסניף 'רמי לוי' בשער בנימין. המחבלים בני 14 ו-15 שנכנסו לסניף, הסתובבו בו במשך 20 דקות ואז תקפו את ינאי הי"ד ואת תושב תל ציון. המחבלים נורו בידי אזרח חמוש שהיה בזירה ונפגעו באורח בינוני-קשה וקשה. ינאי ספג שתי דקירות בפלג גופו העליון, פונה מהזירה במצב קריטי לאחר החייאה לבית החולים 'שערי צדק' בירושלים, שם הוא טופל ללא הכרה במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים והרופאים נלחמו על חייו - אך למגינת לב הוא השיב את נשמתו ליוצרה.

טוביה ינאי ז"ל נולד בא' חשוון תשנ"ה לאביו ולאמו אורלי ויטמן שתחי' מחשובי המשפחות של הציונות הדתית. המנוח שירת בשירות סדיר בצה"ל. בזמן שהותקף, הוא היה במהלך עריכת קניות לשבת בסופר רמי לוי - ממנו לא חזר.

ינאי הי"ד גדל וחי בישוב מכמש, יחד עם רעייתו ולתינוקת בת 4 חודשים. הוא שירת כחייל סדיר בחטיבת הנח"ל. בצעירותו למד בתיכון בירושלים ובמכינה קדם צבאית בכפר אלדד. התגייס לנח"ל והתחתן תוך כדי שירותו הצבאי.
ינאי ויסמן נפל בקרב פיגוע שער בנימין אלמנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד