י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מפכ"ל המשטרה: "נדאג שהחיילים החרדים ינועו בבטחה"

אחרי ארבע שנים של קמפיין נגד חיילים חרדים אומר הבוקר המפכ"ל כי נושא החיילים החרדים נמצא בראש סדר העדיפויות של המשטרה: "ניתן המעטפת והביטחון למי שהחליט להתגייס, זה תפקידנו. נפעל מול כל שלט ומול כל הסתה בכל תוקף" • צפו

המפכ"ל רוני אלשיך
המפכ"ל רוני אלשיך

בחדרי חרדים עוקב מזה ארבע שנים אחר התופעה המבישה של ביזוי והעלבת חיילים חרדים ברחובות העיר ורדיפתם האישית בהטרדות והצקות. מאות תלונות הוגשו למשטרה אולם רק שניים מהם הבשילו לידי כתב אישום. בשיחה עם כתבי המשטרה התייחס המפכ"ל לנושא לבקשת כתב 'בחדרי' ורמז שהאשמים במיעוט הגשת כתבי אישום - פרקליטות המדינה.

"הנושא הזה נתפס בעינינו כנשוא מאוד מאוד חמור ואנחנו נותנים לו את כל הקשב הרלוונטי, אבל צריך להבין: כל מה קשור בתקיפה, זאת עבירה שאנחנו יכולים לטפל בה בצורה ישירה ואנחנו לא צריכים אישור של אף אחד. וכאשר אנחנו אוספים ראיות על תקיפה, אנחנו נטפל בה" אמר המפכ"ל רב ניצב רוני אלשיך.


צילום: אלי שלזינגר

"מצד שני, כל מה שקשור בעבירות ההסתה - אנחנו חברה דמוקרטית. חלק מהאיזונים הם שאנחנו לא חוקרים עבירת הסתה ללא קבלת אישור" המפכ"ל אלשיך פירט ואמר "אנחנו צריכים להעביר את החומר, והפרקליטות היא שצריכה לאשר לחקור עבירת הסתה. אלו חלק מהאיזונים והבלמים במדינה דמוקרטית, בכדי לא להגיע למצב שאנחנו סותמים פיות ועושים דברים לא מרוסנים, רק בגלל שהם נראים לנו חשובים".

"לכן, התהליך בעניין הזה הוא קצת ארוך, אי אפשר להגיב מיד, אנחנו צריכים לתעד, להביא את החומר, לקבל אישור - ואז אנחנו מטפלים בעבירת ההסתה ככל שהיא מתקיימת. זאת התפיסה, אני חושב שלאורך זמן אנחנו נוכל לייצר מצב שחייל יכול יהיה לנוע עם מדים בבטחה ולחיות בתוך החברה החרדית, ולא להיות מוקע ממנה רק בגלל שהוא קיבל החלטה לשרת את מדינת ישראל בדרך שבה הוא בחר. זה תפקידנו, וככל שהתופעות האלה יימשכו, אנחנו נטפל בהם כדי לייצר את התחושה הזאת של הביטחון שחרדי יכול לשרת כחייל".

"אני מוכרח לומר, אני חי בגבעת שמואל, לא פעם עובר דרך בני ברק, שזה השכנים שלי. רואה הרבה פעמים חיילים עם האישה שלהם, עם העגלה, עם התינוק, על מדים עם כובע של חרדים וכומתה על הכתף - וזה מחמם את ליבי. צריך להיות אופטימיים, אני חושב שהחברה החרדית בסופו של דבר מבינה שהיא צריכה להיקלט בתוך שורות המדינה. צריך לעשות את זה בלי לשפוך את התינוק עם המים, אבל האיזונים האלה הם פוליטיים. אנחנו צריכים בסופו של דבר לתת את המעטפת של הביטחון למי בוחר לחיות את חייו בצורה כלשהיא, שהיא נורמטיבית ולגיטימית במדינת ישראל. זה תפקידנו וצריך לתבוע את זה מאיתנו. לכן אנחנו נהיה מול כל שלט שמניפים ומול כל הסתה שתהיה, ככל שמותר יהיה לנו לטפל בה".

לשאלת כתב "בחדרי חרדים" על מיעוט כתבי האישום - שניים בלבד בארבע השנים האחרונות - אמר המפכ"ל כי "צריך להבחין בין עבירת הסתה בין עבירת תקיפה. הסתה, זה לא עבירה פשוטה שאפשר להגיש עליה כתבי אישום בקלות, בסוף צריך להוכיח שמה שעשית מביא את האחרים להפעיל אלימות. ולכן, ככל שמדובר בהתגרות, הסתה, אמירות לא פופולריות וכו', מאוד קשה להגיש כתב אישום. בכל המקרים שאנחנו נראה תקיפה, אלימות, פעולה, ויהיה לנו ראיות - יהיו גם כתבי אישום".

"צריך לזכור, שאנחנו בחודשים האחרונים ייצרנו ריכוז מאמץ מול הנושא הזה, והנתונים צריכים להיבחן על ציר הזמן ולא ארבע שנים לאחור. את הנושא הזה שמנו על סדר היום לפני מספר חודשים, הוא ברור לנו, החשיבות ברורה לנו, ואני מניח שעל ציר הזמן אפשר יהיה לראות את הנתונים, ככל שמדובר בעבירות שניתן לאכוף מולם את החוק, ולא רק במשהו שמרגיז אותנו. אנחנו מדינה דמוקרטית, ומי שמרגיז, מרגיז, גם אותי. אבל בסוף לא כל מי שמרגיז אותי צריך לראות את נחת הזרוע של אכיפת החוק".
המפכל רוני אלשיך חיילים חרדים הסתה משטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד