י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בישראל יש הכי הרבה יהודים

דו"ח קובע: לראשונה מאז חורבן הבית השני - הקהילה היהודית בארץ-ישראל היא הקהילה היהודית הגדולה בעולם

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

לראשונה מאז חורבן בית המקדש השני, הקהילה היהודית בארץ-ישראל היא הקהילה היהודית הגדולה בעולם. כך עולה מדו"ח ההערכה השנתי של 'המכון לתכנון מדיניות העם היהודי' הממוקם בירושלים.

עיתון 'הארץ' מדווח הבוקר (ו) כי לפי הדו"ח, מספר היהודים בישראל הגיע השנה ל-5,309,000, המהווים 41% מכלל היהודים החיים בעולם. מספר היהודים בארה"ב - הקהילה שהייתה עד היום הגדולה ביותר - מגיע ל-5,275,000 איש.

עם זאת, חשוב לציין כי מספרם של יהודי ארה"ב המופיע בדו"ח אינו נתון מדויק, אלא מבטא "הערכה מאזנת" של עורכי הדו"ח בין שני סקרים שונים. סקר אחד אמד את מספר יהודי ארה"ב ב-5.2 מיליון, וסקר שני ב-5.34 מיליון.

מחברי הדו"ח מעריכים שאם יימשכו המגמות הדמוגרפיות הנוכחיות, בישראל ובתפוצות, הרי שבעוד 25 שנה, בסביבות שנת 2030, יחיו בישראל למעלה ממחצית בני העם היהודי.

הגידול העיקרי באוכלוסיה היהודית ב-2005, של יותר מ-70 אלף נפש, נרשם לזכות הריבוי הטבעי. זהו גם הגורם המרכזי היוצר, לפי הדו"ח, את ההבדל בין הנתונים הדמוגרפיים בישראל ובארה"ב. בשעה שבישראל ישנו שיעור פריון גבוה יחסית (2.7 ילדים לאשה יהודיה) היוצר הרכב גילאים צעיר יחסית (מעל 25% הם בני פחות מ-15) - בקרב יהודי ארה"ב שיעור הפריון עומד על פחות משני ילדים לאשה, מה שיוצר קהילה מזדקנת (כ-20% ממנה הם בני יותר מ-65).

הדו"ח מדגיש כי הנתונים הקובעים כי ישראל הפכה השנה לקהילה היהודית הגדולה בעולם, מתייחסים רק ליהודים על פי ההלכה.

לעומת זאת, בהשוואה של מספר 'זכאי חוק השבות' בישראל ובארה"ב (הכולל גם את ילדיהם, נכדיהם ובני/בנות זוגם של היהודים לפי ההלכה), הקהילה האמריקנית עדיין 'מובילה' בהפרש ניכר: מספר 'זכאי חוק השבות' בארה"ב עומד על יותר מ-10 מיליון בני אדם, בעוד בישראל מספרם מגיע ל-5.6 מיליון בלבד.

ניתוח המגמות הדמוגרפיות בדו"ח מעלה, שהעלייה לישראל הפכה בשנים האחרונות לגורם משני בגידול האוכלוסיה היהודית. ב-2005 הגיע שיעור העולים לכ-21 אלף - נתון גבוה במקצת מזה של 2004. אולם, מכיוון שמספר היורדים מהארץ באותה שנה התקרב למספר העולים, סך נתוני ההגירה הוסיפו לישראל בשנה זו רק כמה אלפי יהודים.

קישורים:
הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד