י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"נפתחה דלת חשובה בין ליובאוויטש וסאטמר"

האם חב"ד וסאטמר מתקרבים? גביר חב"די אירח מפגש בו השתתפו האדמו"ר מהרז"ל מסאטמר וראש כולל 'צמח צדק'. האדמו"ר מהר"א מסאטמר אירח חסידי חב"ד. וגבירים משני הצדדים תורמים זה לזה ומשתתפים באירועים והתוועדויות • סקירה מרתקת

האדמו"ר רבי זלמן-לייב מסאטמר במפגש. מימין, ר' שלמה דרימער. צילום: COL
האדמו"ר רבי זלמן-לייב מסאטמר במפגש. מימין, ר' שלמה דרימער. צילום: COL



האם חב"ד וסאטמר מתקרבים?

האדמו"ר רבי זלמן-לייב מסאטמר ערך בשבוע שעבר מפגש לבבי עם ראש כולל 'צמח צדק' בירושלים, הגאון רבי יוסף-צבי סגל - מפגש שהפתיע גם את הנוכחים במקום בלבביותו. המפגש התקיים במעון הקיץ של הגביר ר' שלמה דרימער, חסיד חב"ד המתגורר בשכונת קראון-הייטס שבברוקלין, בעיירה ווייט לייק שבהרי הקטסקיל'ס, הממוקם בסמיכות לבית האדמו"ר.

היה זה ביקור גומלין של האדמו"ר מסאטמר, לאחר שפגש את דרימער בבית אחד מחסידיו. "לפני שנתיים הם תכננו להקים מקווה חדש ותרמתי להם כמה דולרים", סיפר דרימער לכתב אתר COL. "אני שכן שלהם. הבית שלי הוא שתי דקות הליכה. אני מסתדר טוב איתם ומתפלל אצלם מנחה בשבתות".

דרימער, בעל עסק מצליח לכלי בית, הוזמן לטקס הנחת אבן-הפינה, שהתקיים לפני כשלושה שבועות. אז גם הוצע לו לארח את האדמו"ר לביקור.

כשסוכם מועד הביקור, מיהר דרימער למחנה הקיץ הסמוך 'גן ישראל', שם נערך באותה שעה הכנס התורני "ירחי כלה העולמי". בין משתתפיו היה הגר"י סגל מירושלים, שכמו האדמו"ר מסאטמר נמנה על צאצאי 'בעל התניא'. דירמער הזמין אותו לבוא להשתתף במפגש.

התוצאה הייתה לבבית ותורנית: האדמו"ר וראש הכולל שוחחו למעלה משעתיים, כשהסובבים מטים אוזן בעניין. מלמד דברי תורה, שוחחו השניים גם על ה"ישמח משה" זצ"ל, ושיבחו את טוב ליבו והכנסת האורחים של דרימער. "נפתחה דלת חשובה בין ליובאוויטש וסאטמר", העיר אחד מזקני סאטמר שנכח במפגש.

האדמו"ר רבי זלמן-לייב מסאטמר. לימינו,  הגאון רבי יוסף-צבי סגל מצילום: האדמו"ר רבי זלמן-לייב מסאטמר. לימינו, הגאון רבי יוסף-צבי סגל מ
האדמו"ר רבי זלמן-לייב מסאטמר. לימינו, הגאון רבי יוסף-צבי סגל מ'צמח צדק'. צילום: COL


זמנים חשוכים


ההיסטוריה של שתי החסידויות הגדולות בעולם ידעה עליות ומורדות. עד שנת תשכ"ו שררו יחסי ידידות בין החצרות, והאדמו"רים רבי יואל מסאטמר והרבי מליובאוויטש זצוק"ל אף קיימו ביקורי ניחומי אבלים הדדים. אלא שאז התקבל הנשיא זלמן שזר ל'יחידות' אצל מי שהיה מורו ורבו, הרבי מליובאוויטש זצוק"ל - וחצר סאטמר זעמה וניתקה את הקשר. הסיבה: חב"ד, שעד אז הייתה ידועה כאנטי ציונית, נחשדה לאחר הביקור באהדה לציונות.

עליית מדרגה ביחס העוין של סאטמר כלפי חב"ד התרחשה לפני כ-30 שנה. שלמה דרימער עצמו היה שם כשזה קרה. הוא היה אז, לפני 30 שנה, צעיר שצעד בתהלוכה של חסידי חב"ד שעברה בשכונת וליאמסבורג, שכונתם של חסידי סאטמר, בדרכה לבתי כנסת במנהטן. חסידי סאטמר תקפו אז, ללא רחם, את חסידי חב"ד והיכו אותם מכות נמרצות.

"הייתי אז בתהלוכה", הוא נזכר. "אני זוכר את השנה האחרונה שהלכנו, כשזרקו עלינו מהגגות אבנים ומים".

בשנת תשמ"ג התרחשו שני אירועים, שעוררו סערה בעולם החרדי וגם בכל כלי התקשורת בארה"ב: היה זה לאחר שנחשפה רשת של שיעורי חסידות שארגנו חסידי חב"ד בשכונת וילאמסבורג, בהם נטלו חלק אברכים מחסידי סאטמר. בעקבות כך, גזזו ביריונים מחסידות סאטמר את זקנו ופיאותיו של המשפיע הגאון החסיד רבי פנחס קארפ. זמן קצר אחר-כך הם חטפו גם את הגאון רבי מענדל וועכטר, ראש כולל בסאטמר, שנמנה על ראשי המשתתפים בשיעורים אלה, והפך לחסיד חב"ד, גזזו את זקנו ופיאותיו, שברו את רגליו והשליכו אותו, כשהוא פצוע וחבול, ממכונית נוסעת באיזור שומם בברוקלין.

מעשים אלו הובילו להכרזת חרם מצד חסידי חב"ד על ההכשר של 'התאחדות הרבנים' של סאטמר ולקרע מוחלט בין החצרות.


האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר עם הגרמי"ל לנדא. צילום: יהודה פרקוביץצילום: האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר עם הגרמי"ל לנדא. צילום: יהודה פרקוביץ
האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר עם הגרמי"ל לנדא. צילום: יהודה פרקוביץ', שטורעם


תורמים זה לזה


אבל הרבה השתנה מאז בשתי החסידויות הגדולות בעולם.

האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר התקבל בביתו של הגרמי"ל לנדא, רבה של בני ברק, ואף אירח אותו לביקור גומלין בקרית יואל שבמונרו. האדמו"ר גם קיבל בביתו מספר פעמים רבנים ושלוחים של חב"ד.

במקביל החלו חסידי סאטמר אמידים, שהתארחו בבתי חב"ד ברחבי העולם, לתרום לפעילות חב"ד. כך, למשל, סייעו חסידי סאטמר להקים מקווה באלסקה, בעוד חסידי סאטמר אחרים תורמים 150 אלף דולר להקמת מקווה של חב"ד בסין.

גם בית חב"ד בתאילנד נהנה מתרומות משמעותיות שתורמים חסידי סאטמר המנהלים עסקים שונים במדינה.

וכך, מידי שנה ניתן לראות ב'כינוס השלוחים העולמי' של שליחי חב"ד עשרות מיליונרים הנימנים על חסידי סאטמר, כשהם יושבים לצד השלוחים להם הם תורמים.

גם שלמה דרימער עצמו מארח מידי שנה בסוכתו שבקראון-הייטס התוועדות גדולה, במהלכה מתוועד מזכירו של הרבי מליובאוויטש, הגאון החסיד רבי לייבל גרונר, ובה משתתפים עשרות מחסידי סאטמר.

"הם תמיד למדו בישיבה שלהם את ספרי האדמו"ר הזקן, אלא שמלפני שלושים שנה הם חותכים את דף השער כי היה כתוב שם 770 והשם של הרבי", אומר דרימר בשיחה עם COL.

והיום?

"הרבה דברים השתנו. הבאתי להם עכשיו לבית-המדרש 'ליקוטי-תורה' ו'תורה אור' וספרי חסידות נוספים. עם חטפו מיד את הספרים וקיבלתי תלונה באימייל שלא הבאתי את 'המשך תרס"ו'" (-ספר חסידות מרכזי מהאדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש זצוק"ל).


האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר בפגישה עם רבנים ושלוחי חב"דצילום: האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר בפגישה עם רבנים ושלוחי חב"ד
האדמו"ר רבי אהרן מסאטמר בפגישה עם רבנים ושלוחי חב"ד


דרימער עונה למתקיפים


כאשר פורסמה הידיעה על המפגש שהתקיים בביתו של דריעמר באתר COL, לא כל חסידי חב"ד מחאו לו כפיים. מגיבים רבים הביעו את מחאתם.

דרימער לא נבהל. במכתב מיוחד שהעביר לפירסום ב-COL, הוא תקף את המגיבים הביקורתיים בחזרה. וכך כתב:

"זה נראה שלא משנה מה יהיה העניין שעליו דנים, תמיד יהיו בינינו כאלו שכל רצונם הוא לעורר מחלוקת וביקורת. זה מרפה ידיים לראות את ההצהרות הפנאטיות שמציגות אותנו בצורה שנוגדת את המטרות שהרבי העמיד לפנינו בצורה ברורה וחד משמעית.

"האם לא כולנו עייפים כבר מהמחלוקת והסכסוך שמקיפים אותנו? האם אנחנו יכולים לומר באמת שאנחנו מיישמים את 'אהבת ישראל', שזה אחד מהדברים העיקריים שהרבי ניסה להחדיר בנו?

"האם מישהו יכול להצהיר שהרבי היה נגד ניסיונות הידברות עם חסידויות אחרות? מי שאומר כך שולל את המטרות והפעילות של כל 'היכל מנחם' (- ארגון של חב"ד הפועל בקרב הציבור החרדי)שמצליחים בצורה יוצאת מן הכלל ושהרבי מאוד עודד.

"האם מישהו יכול לומר שהרבי היה נגד מעשי צדקה שניתנו על ידי יחידים למטרות שונות והביאו קידוש שם ליובאוויטש?

"האם כולכם מכירים את הסיפור עם הרבי - כשהרבי ביקר את הרבי הריי"צ בוינה, הוא יצא להתפלל ערבית באחד מבתי הכנסת באזור. אחד המתפללים בבית הכנסת, כשראה את הרבי נותן צדקה למישהו, העיר לו שאסור לתת צדקה בערב. כשהרבי חזר לבית האכסניה, הרבי הריי"צ שם לב שהוא מוטרד ושאל אותו במה מדובר. סיפר לו הרבי מה שקרה בבית הכנסת, והרבי הריי"צ ענה לו בצורה הזו: 'אלו שלא נותנים בלילה צדקה – גם ביום הם לא נותנים'.

"הזמנים השתנו, וכמו שהרביים לימדו אותנו 'צריך לחיות עם הזמן'. אני יכול להיזכר בימים שלפני 20-30 שנה כשהחסידי סאטמר היו קורעים את הדף הראשון של 'שולחן ערוך אדמוה"ז' שהיה חלק מהלימודים בישיבות סאטמר, כדי למחוק את שם הרבי שהיה מופיע שם.

"לפני מספר שבועות לכבוד היארצייט הראשון של אימי ע"ה תרמתי לבית המדרש של סאטמר באגם הלבן, אוסף מגוון של ספרי חב"ד ליקוטי תורה, תורה אור, תניא, חסידות מבוארת וכו', ומאז הם בשימוש תמידי, ועוד קיבלתי בקשות לעוד ספרים.

"המקווה הקיים במושבה של סאטמר שנמצאת שתי דקות הליכה מביתי בהרים היה בשימוש קבוע של חסידי חב"ד במשך השנים (אלו שהיו בקיץ בהרים), הם היו שכנים טובים במשך השנים ותמיד עזרו לי ובמיוחד במשך שנת האבלות שלי.

"כמחווה של רצון טוב, וכדי להחזיר מעט על מה שגמלו לי, הסכמתי בשמחה להשתתף בבניית המקווה החדש שלהם. אני לא חייב לענות או להצטדק בפני אף אחד על מה שאני עושה עם כספי האישי, ואני לא רוצה להיראות יהיר כשאני אומר שבכל הנוגע למוסדות שלנו אני 'בסדר גמור'.

"במהלך הנחת אבן הפינה של המקווה הגבאים של הרבי מסאטמר שאלו אותי אם הם יכולים להביא אותו לביקור בביתי כסמל של הערכה. הסכמתי ברצון, הרגשתי שזה יכול להקנות הזדמנות חד פעמית ולא צפויה. התקשרתי לידיד קרוב שלי, הרב יוס'ל סגל, ראש כולל 'צמח צדק', והוא הסכים לבוא ולהשתתף בביקור. הרגשתי שהוא יהיה המשתתף האידיאלי לפגישה. גם העובדה שגם הוא וגם האדמו"ר מסאטמר הם צאצאים של 'בית הרב' עזרה לבחירתי בו.

"הפגישה, שהייתה אמורה להימשך 5-10 דקות נמשכה יותר משעה. אני יכול להצהיר שגם שאר באי הפמליה של הסאטמר רב'ה היו מרותקים מהשיחה שלו ושל הרב סגל.

"אני הולך אליהם כל שבת לתפילת מנחה ותמיד אני משוחח עם ר' שמעיה גרינבאום שהוא אחד המגידי שיעורים הנערצים בסאטמר. הוא אמר לי שדלת מאוד חשובה נפתחה בפנינו בגלל הפגישה הזו. אני מקווה ומתפלל שזה יהווה זרז לעוד הזדמנויות להביא אחדות בין כל היהודים ויעזור להחיש את ביאת משיח צדקנו.

בברכת כתיבה וחתימה טובה
שלמה דרימער".

הגאון החסיד רבי מענדל ועכטער (משמאל). צילום: מאיר דהן COLצילום: הגאון החסיד רבי מענדל ועכטער (משמאל). צילום: מאיר דהן COL
הגאון החסיד רבי מענדל ועכטער (משמאל). צילום: מאיר דהן COL


"לרבי היה נחת-רוח כשתרמו ללייקווד"


מי שהזדרז לתמוך בר' שלמה דרימער היה השליח החב"די בשרמן-אוקס שבקליפורניה, הרב משה וייס, בנו של הגביר הרב יששכר דוב וייס. לא לחינם התגייס וייס לצדד בדרימער אל מול המגיבים הביקורתיים. גם אביו נהג כל השנים לתמוך במוסדות של חסידי סאטמר, וידוע כמקובל ואהוד בחצרות החסידיות השונות בניו-יורק.

וזהו מכתב התמיכה שהעביר וייס ל-COL:

"ר' שלמה,

עשית קידוש השם נהדר בצורה מעולה. זה בטח גרם לרבי נחת-רוח אדירה. הרבי רצה שגבירים, בנוסף לבניית בניינים וסיוע למוסדות חב"ד, יתנו גם לאחרים.

לי ידוע על סיפורים אישיים רבים איך לרבי הייתה נחת-רוח אדירה כשכסף נתרם ללייקווד ולאחרים, בנוסף לכל השאר. הרבי הרגיש שזה יעזור להפצת המעיינות. כל ערב יום-טוב, אבי שיחי' היה מקבל רשימה של אדמו"רים וראשי ישיבה שאליהם הוא היה מטלפן כדי שיאפשרו לבחורים שלנו לדבר בבתי-הכנסת שלהם ולרוב, זה הצליח.

לגביר יש שליחות מאוד חשובה לקיים: בדיוק כמו ששליח מוציא מאות אלפי דולרים (פשוטו כמשמעו) לקרב אמריקנים לא דתיים או תרמילאים ישראלים, מדוע שגביר חסידי לא יוציא אפילו מאות אלפים כדי לקרב יהודים דתיים שומרי מצוות לרבי?

בנוסף, אני יודע על הרבה מקרים - אפילו בזמנים החשוכים של מחלוקת - שהיו דווקא חסידי סאטמר שעזרו לחסידי ליובאוויטש ושלוחים בהרבה מקרים פרטיים, ובמיוחד בהקמת מקוואות.

אני מאחל לידיד שלי ר' שלמה (נכד של ה'בית שלמה' - שהגן על שיטת האדמו"ר הזקן בהלכות רבות) הרבה יותר הצלחה, והוא יבנה ויבנה וייתן לאחרים לרטון - זהו סימן שהוא מצליח.

הרב משה ווייס,
שרמן אוקס, קליפורניה"


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד