י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"תרביצו לי ולא אתפלל בהברה ליטאית"

פרשת 'בית יעקב' בעמנואל: השופט אדמונד לוי תובע מהמוסד להציג תקנון חדש, כפי שחויב. במהלך הדיון התבטא השופט קשות כנגד האפליה. בבית הספר קיימת הפרדה פיזית בין אשכנזיות וספרדיות

"תרביצו לי ולא אתפלל בהברה ליטאית"

המאבק סביב ההפרדה בין אשכנזיות וספרדיות בבית הספר 'בית יעקב' בעמנואל הולך ומחריף. בדיון שנערך היום (ה) בבג"ץ חייב השופט אדמונד לוי את מרכז החינוך העצמאי המייצג את בית הספר, להמציא לבית המשפט את התקנון החדש כפי שהורה לו משרד החינוך.

הפרשה הסבוכה החלה בתלונה שהגישה עמותת 'נוער כהלכה', בראשה עומד יואב ללום, כנגד בית הספר בעמנואל. הטענות: תקנון בית הספר מהווה אפליה חמורה כנגד תלמידותיו הספרדיות, וכלולים בו סעיפים משפילים. בנוסף, קיימת בבית הספר הפרדה פיזית בין התלמידות האשכנזיות לספרדיות.

בתקנון בית הספר מופיע, בין השאר, הסעיף הבא: "התפילות והלימודים בבית הספר מתקיימים בלשון הקודש . על מנת להקל על הבנות שאינן רגילות להתפלל ולברך בביתן בהברה זו". ההנחיה חלה על כל התלמידות, גם הספרדיות שבהן. בבית הספר קיימים הבדלים אפילו בצבעי התלבושת האחידה. כשהספרדיות באות ללימודים בלבוש שונה מאחיותיהן האשכנזיות.

פרסום ראשון: המכתב שנשלח לחינוך העצמאי בתחילת השנהצילום: פרסום ראשון: המכתב שנשלח לחינוך העצמאי בתחילת השנה
פרסום ראשון: המכתב שנשלח לחינוך העצמאי בתחילת השנה

לאחר שימוע שנערך לאנשי 'החינוך העצמאי', דרש משרד החינוך מבית הספר לשנות את התקנון ולהפסיק את ההפרדה (המכתב הראשון בנושא, שמוען למנכ"ל החינוך העצמאי מאיר לוריא, מתפרסם ב'בחדרי חרדים' לראשונה) . התאריך האחרון: 29.05.08. למרות ההנחיה, הדבר לא בוצע למעט כמה שינויים קוסמטיים. בשל כך הוגשה עתירה לבית המשפט העליון במטרה לחייב את בית הספר לציית להוראות שנקבעו על ידי מנכ"לית המשרד, שלומית עמיחי.

בדיון שנערך היום בעתירת העמותה, טענו העותרים, שמיוצגים על ידי עו"ד ד"ר אביעד הכהן וישעיהו אברהם, כי "בבית הספר מתקיימת אפליה עדתית בוטה, שמפרידה בין תלמידות ממוצא אשכנזי וספרדי, בין השאר באמצעות חלוקה פיזית של בית הספר לשניים והקמת חומת הפרדה בין שני החלקים, תלבושת שונה וחצרות משחק שונות". מתגובת 'בית יעקב' לעתירה עולה כי בית הספר לא רואים בדברים האמורים כל פסול. את מרכז החינוך העצמאי ייצג עו"ד מנחם ינובסקי.

קטע מדו"ח שחיבר בודק מיוחד בנושא עבור משרד החינוךצילום: קטע מדו"ח שחיבר בודק מיוחד בנושא עבור משרד החינוך
קטע מדו"ח שחיבר בודק מיוחד בנושא עבור משרד החינוך

שופט בית המשפט העליון ומזרחי בעצמו, אדמונד לוי, התבטא במהלך הדיון באופן קשה. "אפילו אם ילקו אותי מאה מלקות", אמר השופט, "לא אצליח לדבר בהברה ליטאית". לוי התרעם בדבריו אלו על בקשת בית הספר מתלמידותיו הספרדיות להתפלל ב'לשון הקודש'. עוד אמר "אני עשרות שנים פה במדינה, ועדיין יש שמות משפחה אשכנזים שאיני מסוגל להגות כהלכה".

בא-כוח העותרים, עו"ד ד"ר אביעד הכהן, אמר בעקבות הדיון: "מצער מאד שבמדינת ישראל מתנהל בית ספר המגלה סימנים של מעין-אפרטהייד, בניגוד לערכים יהודיים ואנושיים, וסתירה לעקרונות היסוד של מדינת ישראל. והכול תחת חסותו ואישורו של משרד החינוך. יש לקוות שבג"צ ומשרד החינוך יעשו לתיקון המעוות בהקדם".

מגיש העתירה, יואב ללום, מסר בתגובה: "הגיע הזמן שמנהיגי הציבור החרדי יתלו את חרב הפיפיות שנמצאת בידיים של כמה פקידים ונהגים בחינוך העצמאי המטילים מורא ואימה על משפחות טובות בציבור החרדי ומנהלים מדיניות הרסנית בקבלה למוסדות החינוך. שרחשי בית המשפט היום יביאו את מרכז החינוך העצמאי, לא רק לשנות את התקנון, אלא להפסיק עם האפליה העדתית בכלל במוסדות החינוך החרדי".

קישורים:
תפסיקו להפריד בין אשכנזיות וספרדיות!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד