י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גבריאל המלאך • להשמין מנחת במדרחוב בן-שטח

את הסיבוב הראשון שערך הרצל ב'גבריאל' הוא נאלץ לנטוש באמצע לסידורים • בסיבוב השני הוא 'פיצה' את עצמו: כבד עוף, תבשיל אסאדו ושירות נהדר - במחיר של עסקית

צילומים:  נופר קפלן
צילומים: נופר קפלן



יש קסם שמתהלך ברחוב המטופח והציורי מדרחוב בן-שטח בירושלים. אולי זהו המיקום הסמוך לעיר העתיקה, אולי אלו אבני הדרך החלקלקות, והשולחנות הערוכים מחוץ למסעדות בדייקנות מעוררת התפעלות, שמשוות למקום מראה אחר מכל מקום בבירה, מראה חו"לי מובהק. אם כך ואם כך, משהו תופס אותי ברחוב המדובר ולא מרפה ממני.

אם אינני טועה, כיניתי כבר את הרחוב הזה באחד מטוריי הקודמים בשם 'אירופה הקטנה', ובצדק. כשאני מגיע לרחוב הזה, ההשראה, כמו גם הציפיות, מרקדות בתוכי במחול בלתי מוסבר.

למצער, קשה לי לבוא ללא ציפיות למקום כמו 'גבריאל'. נכון, הייתי שם לפני מספר שבועות בערב השקת התפריט החדש והמהודר שלהם. אולם לצערי, עקב התפתחויות שאינן בשליטתי, נאלצתי לעזוב את המקום כשרוב תאוותי בידי לאחר שטעמתי שתי מנות פתיחה בלבד מהתפריט המרשים שהוצג בפנינו באותו הערב.

אשר על כן, נאלצתי לשוב לשם שוב לסיבוב חוזר, בכדי לתקן את המעוות מהפעם הקודמת, וגם כמובן בכדי שיהיה על מה לספר ל'חברה'...

הפעם, אשתי התלוותה אליי לגיחה האורבאנית הזו, זאת חרף היותה אוהדת מושבעת של מאכלי החלב המפגינה סלידה בולטת לבשר על מוצריו השונים.

שעת התנועה הסבירה בעיר באותו יום קיצי ולח, והעובדה שחניה ניסית ושמימית לחלוטין הייתה פנויה בעבורנו במרחק צעדים ספורים מהמסעדה, הנחיתו אותנו במקום בעשרה לחמש - דקות לפני שאופציית העסקיות סותמת את הגולל על עצמה.



הכבד עוף - צבעוני, מתוק ובמשקל הראוי

בקומת הכניסה במסעדה ישבו שני זוגות נוספים מלבדנו, כך שגם לדיסקרטיים ולאינטימיים שבנו, הייתה שמורה שם פינה. ממה שהספקתי לראות, למסעדה יש קומה נוספת ומרווחת, וגרם מדרגות נוסף מהקומה השניה שכנראה מוביל לעליית הגג.

המלצרית הניחה על השולחן את תפריט העסקיות. לצערי, עקב עייפות מצטברת של שנינו, ולאור העובדה שסבב קניות במחנה יהודה וסביבתה ארב לנו מעבר לפינה, פלוס נסיעה חזרה למרכז, וויתרנו הפעם על תפריט היינות. ברור לי, שכוס יין ראויה לצד הארוחה היתה משדרגת את החוויה.

התלבטתי ממושכות במנה הראשונה בין פטה כבד עוף (כבד קצוץ) לכבד עוף בריבת בצל וקברנה סוביניון, לבסוף הכרעתי לטובת הכבד עוף ביין ובצל. המנה היתה צבעונית ובטעמים עזים ומודגשים של יין ופלפל, אולם ריבת הבצל איזנה עם המתיקות את המנה והעניקה לה את המשקל הראוי.

רעייתי שהלכה על 'סלסלת שמפניון' העידה שהמנה היתה עסיסית ורצויה, מלוחה במקצת, אבל בהחלט מעוררת תיאבון, צבעונית ואסתטית לעין. הבצק היה פריך ושונה מהקונכיות שמתלוות בדרך כלל למנות כאלה כשהן ספוגות בליטרים של שמן זול.



האסאדו שיחק אותה

בטרם הוגשו המנות הראשונות כובדנו בלחמניות קטנות הנאפות במקום באהבה גדולה ובממרח חצילים קלויים על האש, לשחרור בלוטות הטעם. למנה העיקרית העדפתי את תבשיל האסאדו שממש שיחק לי טוב. חששתי ממנו בהתחלה ורציתי ללכת על האנטריקוט הבנאלי, מה גם שהרעב עדיין דיבר מתוכי. אבל המנה בהחלט הפתיעה אותי. הבשר היה שמנוני ורך וטבל בכמות נדיבה של בירה 'גינס' שחורה וקונפי בצלצלי שאלוט. הפלפל האנגלי ועלי הדפנה נתנו לו את החמיצות המתבקשת והמנה היתה בהחלט נדיבה.

האישה שאיתי הלכה על מנת דג בורי שנצרב על הגריל ברוטב שום ויין לבן, והיו שם גם מספר עשבי תיבול. הדג היה רך לטענתה ומלא בטעמים. מנה מדויקת ולא יומרנית.

בסך הכל בתפריט העסקיות תמצאו כתרי-עשר מנות עיקריות וכשמונה מנות פתיחה. המקום 'מתוקתק' עד לפרט הקטן ביותר, החל מסידור הסכו"ם על השולחן והעיצוב הקפדני והמתבקש למסעדת שף, וכלה במלצרים האדיבים והשקט החיובי ששורר במקום. מה עוד יש לבקש? האווירה נעימה, והמיקום כאמור, מהטובים ביותר שאפשר לבקש בעיר הקודש.

באמת שנדמה היה לי בהתחלה שגבריאל מכוונת קצת גבוה מידיי, לא לחיך השגרתי של הסועד המצוי. ולכן גם חששתי מאכזבה מסוימת. אולם, לבסוף, אני חושב שהמסעדה מצדיקה את שמה הטוב שיצא לה למרחקים, ושדרוג הכשרות לגלאט חלק בהשגחת 'בד"צ בית יוסף' תיטיב עימה לטווח הארוך.



עודף מלח? אהבת המבשל

רציתי לשבת שם קצת יותר ולהתבשם מאווירה הצלול של העיר לפנות ערב, אבל הזמן עשה את שלו, וגם התחושה בסוף הארוחה היתה כזו שאליה אני שואף בדרך כלל, אם כי לא תמיד בהצלחה מזהירה... להיות שבע די הצורך, מבלי שאתקשה אחר כך לקום מהכיסא בדרכי החוצה. תחושת העילפון הבאה בעקבות אכילה מרובה ומהירה מסרסת את ההנאה לחלוטין, ומאכילה אותי בכל אופן, בחרטה ורגשות אשם מתמשכים.

קחו את הזמן ב'גבריאל', היא תגמול לכם בכפליים, וגם המחיר שבהחלט סביר לתמורה ידבר כאן. 218 ₪ לעסקית כפולה כולל שתיה ללא תשר, לא בשמים היא. בערב, הסיפור כבר שונה והמחירים מאמירים, אבל אל תשכחו שמדובר במסעדה אמתית לשם שינוי ולא באיזו סטיקייה בשוק, החוויה הכוללת בגבריאל כייפית ומתגמלת.

אז נכון שהמנות הספציפיות שלנו היו קצת מלוחות מהרגיל הפעם, אבל איך אמא שלי אומרת: "אוכל מלוח מעיד על אהבה גדולה של המבשל..."



כתובת וכל השאר...

גבריאל, מסעדה צרפתית. גלאט כשר למהדרין בהשגחת בד"צ בית יוסף.
מדרחוב בן שטח 7, ירושלים
טל': 02-6246444
פקס': 02-6246456
שעות פעילות:
א'-ה': 12:00-23:00
מוצ"ש: כשעה לאחר צאת השבת-23:00
גבריאל מסעדה בשרי הרצל ביקורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד