י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'כת הלברנץ': "החרדים לוקים באמונות הבל"

'בחדרי חרדים' חושף: התגובה המלאה של כת 'לב טהור', בראשות הרב שלמה הלברנץ, לתחקיר ערוץ 10 • "התגברה מגמת החילון בציבור החרדי" • ומה הם עונים על הטענות נגדם?

האדמו"ר שלמה הלברנץ. צילום ארכיון
האדמו"ר שלמה הלברנץ. צילום ארכיון



קהילת 'לב טהור', כת קיצונית הממוקמת בקנדה, סוקרה אמש (ד) בהרחבה ב'פנים אמיתיות', תוכניתו של אמנון לוי, המשודרת בערוץ 10. הקהילה שלחה תגובה לתוכנית, המתפרשת על פני 10 עמודים מלאים. אמנון לוי, שהגיש את התוכנית, לא הקריא את כולה, כנראה מפאת קוצר זמן. בשידור הוא הציג את עיקרי הדברים שנגעו לטענות שהועלו בכתבה. לידי 'בחדרי חרדים' הגיעה התגובה המלאה.

גם כאן, מפאת אורכה, לא נפרסם את מלוא התגובה, אך ננסה להביא את הדברים מנקודת מבטה של הקהילה. בין השאר: כיצד נוסדה הקהילה? האם בעיני חבריה היא נחשבת לכת? מה יסודותיה האידיאולוגיים? מדוע - לטענתם - יש שנאה עזה כלפיהם? וגם דברים אישיים שנכתבו מהלב למגיש התוכנית, אמנון לוי.

עוד בנושא:
אריה מחפש את אמא • הצצה לכת 'לב טהור' • צפו בתכנית

תחילה להיסטוריה של הקהילה: "בשנת תשמ"ח, התחיל כבוד קדושת מרן האדמו"ר שליט"א (להלן: האדמו"ר) להעביר שני שיעורים שבועיים, בבית מדרש ברחוב שמעון רוקח 6, בשכונת בית ישראל בירושלים. לשיעורים אלו הגיעו מספר רב מאוד של שומעים מחוגים שונים ומרקע שונה ומגוון. שיעורים אלו היו התחלת התגבשות קהילת לב טהור.

"התוכן הכללי שאיחד את כל אותם מצטרפים לקהילתנו, ונשאר כזה עד היום, לא היה מעולם אישיותו הפרטית של האדמו"ר, כריזמה אישית ושאר אלמנטים שונים, או/ו ובמקביל אמונה מיסטית בכוחו ומדרגתו של ה"אדמו"ר", דרכים אלו הן מושא ממוקד של התנגדותו החריפה והנחרצת של האדמו"ר, והחינוך בקהילתנו בנוי באופן ברור מאוד על התנגדות חסרת פשרות לאלמנטים מסוג זה, המהווים לפי דעתנו את המרכיב העיקרי באיבוד שיקול הדעת ביחיד או בציבור, ולפיכך אינם מאפשרים את ביקוש האמת, השגתה וישומה".

צילום ארכיון: יעקב כהןצילום: צילום ארכיון: יעקב כהן
צילום ארכיון: יעקב כהן


מפיצי ההתנגדות: מדינת ישראל והחרדים

"דווקא יכולת ההסברה והשכנוע בכתב ובעל פה של קהילתנו, משכה אליה את אש ההתנגדות בצורה החריפה ביותר. ההתנגדות היא כפולה, הן מצד מדינת ישראל והתומכים בה שרוב יהדות העולם נמצאת תחת השפעתם, והן מצד גורמים אינטרסנטיים בחברה החרדית.

"לתומכי מדינת ישראל, קהילה זו ודרך הסברתה מהווה איום על בסיסה של מדינת ישראל והציונות, כלומר הסתמכותם על העם היהודי, ברגע שהציבור היהודי ובעיקר בארץ ישראל יתבדל מהמדינה ויתנגד לה בצורה פאסיבית, לא תהיה למדינה זו המשך מובטח.

"הציבור החרדי היום על פלגיו, על אף שבמקורו מבוסס הוא אך ורק על ערכי התורה והמסורת הישנה ותו לא, אך מחמת סיבות היסטוריות, החלו לנשוב במאתיים שנים האחרונות רוחות מהפכניות שחדרו עמוק עמוק גם אל תוך הציבור החרדי. רוחות המודרניזציה ההשכלה והציונות ושאר מרעין בישין שבעצם מנוגדים ליסודה של היהדות. בשנים האחרונות התגברה מגמת חילון זה (סקולריזציה), עד כדי כך שעניינים שנחשבו בעבר הלא רחוק כ'יהרג ובל יעבור' (כדוגמת שירות צבאי, שירות לאומי לנשים ועוד), נהפכו לכמעט דרך של היתר גמור. רוב המוסדות החרדיים היום, אינם יכולים להכריז על עצמם כנקיים מרוחות אלו, ישנם כאלו שהיו באמת רוצים להכריז על עצמם כאלו, אך אינם יכולים לעשות זאת מחמת שבפועל אין להם את הכלים הדרושים לעכב את נשיבת רוחות אלו לתוך מחניהם. ולעומתם ישנם אף כאלו המרוצים מכך ואפילו מתגאים בכך.

"בנוסף לכך, לדעתנו החברה החרדית היום לקויה בלא מעט אמונות הבל, כאמונות שווא באדמורי"ם שונים, משיחי שקר, בַּאבּוֹת וכדו' (הגם שקיים בהחלט על פי תורה מושג של אמונת חכמים, אך אין כוונתנו כאן לזאת, אלא לאמונת ההבל במי שאינו ראוי לאצטלה זו, דהיינו להנהיג להורות וכו'). וכמובן "זִיגְזֵגִיוּת" אצל מורי הדרך והמנהיגים השונים, בין תורה לאינטרסים אישיים ושונים.

"סיבה נוספת עיקרית ומכרעת שגרמה להתלקחות השנאה והפצת שקרים על קהילתנו מצד החברה החרדית, היא העובדה שבמשך השנים הצטרפו לקהילתנו מספר משפחות שהשתייכו קודם לכן לחצרות חסידיות ותיקות ומוכרות, ובעלות עוצמה חברתית פנים-חרדית, ואף קשרים תקשורתיים ופוליטיים רבים. העובדה שבני משפחות אלו עזבו את קהילותיהם הקודמות, ודבקו בדרכינו ובקהילתנו, יצרו התנגדות עצומה מכל הכיוונים, ועל אחת כמה וכמה מצד משפחות וידידים של אלו שבאו ממשפחות לא חרדיות או דתיות כלל.

"למרות שאפשרות הכניסה לקהילה בתור חבר קבוע בה היא סלקטיבית ובררנית בדווקא, יש להדגיש כי מלאכת בורר זו נעשית בנועם הליכות ובדרך ארץ למופת ואף יוצאת דופן. כל חברי הקהילה גדולים וקטנים גברים ונשים, המה נעימים ועדינים בדרכיהם והלכותיהם, מנומסים ומסבירי פנים, ואין צריך לומר האדמו"ר, שהוא נעים הליכות ורוח חן נסוכה על פניו בכל דיבוריו ומעשיו והוא הדוגמא החיה לכל התנהגות חברי הקהילה".

ילדים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90צילום: ילדים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
ילדים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90


הטענות והתגובות:

• "הלקאת ילדים, עונשים פיסיים הכוללים הלקאות על פי החלטת הרב הלברנץ, לעיתים המכות ניתנות לילדים כשהם ערומים":

תשובה: אין שקר הופכי מן המציאות יותר מזה.

• "הפרדה דרקונית בין גברים ונשים":

תשובה: אנחנו קהילה חרדית למהדרין, כמובן שיש מחיצה בבית הכנסת בין גברים לנשים, כמובן שיש מוסדות נפרדים לילדים ולילדות, כמובן שרק גבר מלמד או מרצה לילדים ולגברים, ורק אישה מלמדת או מרצה לבנות ולנשים, כמובן שאנחנו לא 'בני עקיבא' או קונסרבטיבים, אז מה בדיוק הטענה ומה בדיוק חשבתם, אולי פשוט צריך חומר לעורר את סוגיית הדרת הנשים מתרדמתה?

• "עונשי גוף קשים":

תשובה: לא היכו אף אחד אף פעם בקהילת לב טהור, לא ילדים ולא מבוגרים, גם לא מענישים ולא מחרימים ולא מלשינים, וכל מי שאומר ככה הוא הזוי או שקרן או שניהם כאחד (המילים בהתחייבות). אם הוא לא היה הזוי או שקרן - לא מובן למה פשוט לא הרים טלפון למשטרה כשהיכו אותו והם היו מצילים אותו.

• "התעללויות נפשיות ורוחניות":

תשובה: קהילת לב טהור, על כל חבריה אנשיה ונשיה ועולליה החפים מפשע, עוברים מידי תקופה רדיפות שונות ומשונות המלווים בדרך כלל בהתעללויות נפשיות ורוחניות חסרות רחמים מצד פרסומים ועלילות דם בתקשורת. טוב יעשה מי שימנע או אפילו יקטין התעללות שכזו.

• "הזנחה והרעבה של ילדים":

תשובה: הזנחה והרעבה בתור עונש או שיטה, וודאי לא קיימת.

באשר למצב הכלכלי: הילדים בקהילה מטופחים בצורה גבוהה מן הממוצע, נקיים מאוד, קצוצי ציפורניים, ובעלי מראה בריא יותר משאר קהילות חרדיות, וזה לגמרי לא במקרה, אנרגיות רבות מושקעות כאן בגידול ילדים בצורה בריאה, שמירה על רמה נאותה של היגיינה וסניטציה וחינוך לבריאות (כולל צחצוח שיניים, סדרי שינה וקימה, ופעילות גופנית בזמן), כמובן שגם למגורינו בעיירת קייט הררית שכל כולה אגמים נהרות ויערות עד, ובאוויר מיוחד וצח, יש חלק למציאות זו.

• "אי ציות לחוקי העיר סנת אגת":

תשובה: אנחנו מצייתים לכל החוקים של העיירה בשלימות מפליאה, קצת יותר ממה שהפוליטיקאים של מדינת ישראל שומרים על חוקיהם.

• "חינוך מחדש, הפרדת ילדים מהוריהם והעברתם בין משפחות":

תשובה: יש חינוך סדיר ותקין לילדים ולילדות. החינוך הוא יהודי חרדי ברוח ישראל סבא בנוסף ללימודים כלליים הנדרשים לפי החוק הקוויבקי שהגדרתו המדוייקת נידונת כעת בבתי משפט מול מוסדות יהודים ודתות אחרות. אין צורך לחינוך מחדש.

אין הפרדה בין הורים לילדיהם. יש עזרה אם ההורים רוצים וצריכים את העזרה הזאת ובעיקר לאשה היולדת כנהוג במקומות רבים. היה מקרה או שניים שמשפחה אחת עזרה בחמימות למשפחה אחרת לפי בקשתם, זה לא קשור להנהלת הקהילה זה שייך לטובות הדדיות בין משפחות. נו ברצינות, גם על אלו שעוזרים יש טענות?!

• "חטיפת שי פימה":

תשובה: ודאי ידוע לכם, שהאדמו"ר נשפט והואשם בסיוע להעלמת הילד הישראלי שי פימה ונידון על כך לשנתיים מאסר בניו יורק, וריצה את עונשו.

א. הילד שי פימה ניסה לברוח מבית הוריו לכל הפחות שלוש פעמים לפני שהגיע לראשונה אל בית האדמו"ר.

ב. אם הילד שי פימה ואביו החורג, הפצירו באדמו"ר להחזיקו לזמן מסויים בביתו ובישיבתו, ואז הוא שהה בביתו במשך כשלשה שבועות.

ג. אחרי שלשה שבועות הוא אולץ על ידם לעזוב את בית האדמו"ר.

ד. כשלושה שבועות מאוחר יותר, הילד שי פימה ברח מבית הוריו ברצונו וביזמתו.

• "הטלת חרמות ונידויים על חברי הקהילה":

תשובה: כבר הסברנו לעיל, שהדרך היחידה של השפעה הינה לוגיקה צרופה ובכן אין מקום לחרמות ונידויים. אומרים בתפילת ערב ראש השנה "הכל יהיו מותרים לך, הכל מחולים לך, הכל שרויים לך, אין כאן לא נדר ולא שבועה ולא נזירות ולא חרם ולא איסור ולא קונם ולא נידוי ולא שמתא ולא ארור. אבל יש כאן מחילה וסליחה וכפרה..."

• "הטלת עונשים רבים כגון להכריח אדם לישון בבית המדרש או למנוע ממנו להשתתף באירועי הקהילה":

תשובה: כמו כל השקרים האחרים, מוציאים כל מיני דברים מהקשרם. ואם אדם החליט מעצמו ללמוד עד שעה מאוחרת בבית המדרש והניח אחר כך את ראשו על השולחן ונרדם, אז זה כבר הופך ל"עונשים" ו"רבים". ולארועי הקהילה כולם מגיעים ששים ושמחים, ומי שלא ראה שמחה אצלנו לא ראה שמחה מימיו... כולם מוזמנים.

• "נישואי קטינים המתרחשים בין חסידי הקהילה":

תשובה: מחתנים בגיל צעיר ככל האפשר, כידוע "בן שמונה עשרה לחופה", אך לעיתים בני הזוג גילו רצון להתחתן מוקדם יותר, נערכו נישואין אפילו לגילאי 16 באם ניתן הדבר על פי חוק בהסכמת ההורים. כמובן הגיל המדוייק תלוי בראש ובראשונה בבני הזוג עצמם מתי הם רוצים ומתי הם מוכנים לכך. נישואין בגיל צעיר הינו נוהג בריא והגון, בפרט בציבור החרדי שיחסים מחוץ לנישואים לא מקובלים, אין טעם הגיוני ואנושי לעכב את נישואי בני הזוג לגיל גבוה מדי. כמו בכל דבר, ההגזמה חוגגת ולא חסרים החוגגים את חגה, שמועות על הירשמות לנישואים בגיל 15 וחצי בארה"ב הפכו כבר לנישואים בגיל 12, ומי שרוצה להתבדח בכך שיבושם לו.

• "מתן מקלט לרב אליאור חן":

תשובה: אליאור חן, הגיע לכאן בעילום שם בפתאומיות ביום הראשון או השני לפרשייתו, כשעדיין אף אחד לא ידע בכלל שהוא מבוקש, הוא כמובן גם לא גילה לאף אחד למה הוא בא. הוא בא כ'משולח', קבלנו אותו בחמימות כמו שאנחנו מקבלים כל אורח, נתנו לו לאכול כמו שנותנים לכל אורח וגם לישון שינת לילה או שתים. לאחר שהבין שכבר מחפשים אותו בקנדה הוא נעלם כלעומת שבא וטס לברזיל. מחיפושי המשטרה שנערכו לאחר שעזב, נודע לנו שהיה לנו אורח "מיוחד במינו". כתובתינו היתה ידועה לאליאור חן מספר "דרך הצלה" שמצא, הוא לא דיבר מילה בשדה התעופה בקנדה רק הראה להם את הכתובת בספר הנ"ל (פרט זה מסרו לנו המשטרה שחיפשה אותו).

• "מתן תרופות פסיכיאטריות ללא מרשם וללא אבחון מתאים":

תשובה: שטויות, לא היו דברים מעולם. אם נקלע מישהו לקהילה ומסתבר שהוא נצרך לסיוע מתרופות מסוג כזה או אחר, כמובן שהחברים מייעצים לו לפנות לרופא לקבל את המרשם ואת האבחון המתאים. ישנם אנשים עם בעיות נפשיות שנפגעים ומתעצבנים על עצה כזאת, ועדיין נוקמים בנו על כך. כדאי שלכל הפחות עכשיו הם יפנו לרופא לקבלת אבחון ומרשם מתאים, בהקדם האפשרי.

אמנון לוי. צילום ארכיוןצילום: אמנון לוי. צילום ארכיון
אמנון לוי. צילום ארכיון


דברים אישיים שנכתבו לאמנון לוי:

"מזווית ראייתנו התקשורת הישראלית בכללה היא מושחתת מיסודה, הצדק והיושר והאנושות מהם והלאה, הם מאשימים את הפוליטיקאים בהשחתה יסודית וריקבון טוטלי תוך כדי התיימרות על שמירת הצדק והסדר, הם – אנשי התקשורת – עצמם נגועים בהשחתה וריקבון אלו לא פחות. ההיגיון השקט, הפועל לפי כללים וסטטיסטיקות, אומר שאין לצפות אחרת.

"אך הלב אומר שבכל כלל יש יוצא מן הכלל ויש סיבות מבוססות להאמין ולצפות שבנושא התקשורת אמנון לוי הוא מאלו היוצאים מן הכלל, הלואי! ובכן על סמך זה אנחנו מדברים אליך את הדברים הבאים:

"אם כבר נחרץ דיננו, לצאת להורג בלינץ', וכיון שהגרדום כבר מוכן וההמון כבר בא לצפות בתליה, 'אין זמן' לשמוע את כל ההצטדקות ולדון דין אמת, אם כן 'מה נאמר לאדוני מה נדבר ומה נצטדק האלקים מצא את עוון עבדיך...' אבל אם יש נשארה עדיין טיפת אנושיות המרחפת שם בחלל חדרי העריכה של ערוץ 10, קבל נא אף אתה את תוכחתנו המגולה וזו היא:

"היכן הישרות והצדק שפורסים יחצניך לפני שמך? הלזה ייקרא תחקיר הוגן? לשמוע צד אחד עוין בדווקא, ולערוך סרטון מגוחך על קהילה שאינכם מכירים? להכפיש את כל היושבים בה מנער ועד זקן, טף ונשים ביום אחד, באופן הגרוע והמחריד ביותר? היש שפיכות דמים גדולה מזו?

"נבקש ממך אישית לבדוק את הדברים לאשורם בטרם ייטבחו נפשות נקיים, להקדיש מזמנך לקרוא את המכתב בתשומת לב, ואם יידרש אתה יכול להתקשר אלינו שוב, אל נא תהסס לשנות את התוכנית או אפילו להשעות אותה באם הצדק והיושר דורשים זאת, 'קול דמי אחיך צועקים אליך מן האדמה'".
לב טהור כת קנדה ערוץ 10 פנים אמיתיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 81 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד