י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שמפניה ויין - נתזים וכל מה שביניהם

הצצה לעולם המופלא של יין מבעבע שהתחיל בצרפת ונפוץ היום בכל רחבי העולם. עימו חוגגים נצחונות ארועים והצלחות. אז מה בין יין נתזים, קאווה, למברוסקו ושמפניה

שמפניה ויין - נתזים וכל מה שביניהם

חבל שמפיין שבצפון צרפת (סביב העיר ריימס ), הוא לב תעשיית השמפנייה ( הקרויה כמובן על שם האזור ). זו תעשיית המגלגלת מחזור של כ-20 מיליארד שקלים וייצור של כ-350 מיליון בקבוקים. הכל התחיל עם שיטה יחודית להכנת יין מוגז קלות כבר במאה ה-17 ( ליתר דיוק 1670 ). לשמפניה יש כללים ברורים, נוקשים ויחודיים שרק הקפדה על כללים אלה, מאפשרת לקרוא ליין "שמפניה".

הכללים כוללים את אזור הגידול ( רק מחבל שמפיין ), שימוש רק בזני ענבים מותרים ( שרדונה לבן, פינו נואר אדום או פינו מונייה ומספר מועט של זנים נוספים , אולם שימוש בזנים אלה הינו נדיר ביותר ). שמפניה המיוצרת מענבי שרדונה בלבד נקראת "בלאן דה בלאן" (Blanc de blancs). שמפניה המיוצרת משימוש בענבים הזנים האדומים בלבד נקראת "בלאן דה נואר" ( Blanc de noirs ). וכמובן שיטת הייצור.

השמפנייה מתחלקת ל-3 קטגוריות סוגים: ברוט נטורל Brut Natural))- עד 3 גרם סוכר לליטר, אקטרה ברוט (Extra Brut) – עד 6 גרם סוכר לליטר, ברוט (Brut) –עד 12 גרם סוכר לליטר.

רוב ייצור וצריכת השמפנייה בעולם היא מסוג ברוט. ישנם דרגות מתיקות גבוהות יותר, המקובולות לרוב במבעבעים אחרים שאינם שמפניה מחבל שמפיין. דרגות המתיקות הנוספות מקובלות למשפחת המבעבעים הן:
• Extra Dry, Extra Sec, Extra seco – 12-17 גרם סוכר לליטר
• Dry, Sec, Seco- 17-32 גרם סוכר לליטר
• Demi-Sec, Semi-seco- 32-50 גרם סוכר לליטר
• Doux, Sweet, Dulce- מעל 50 גרם סוכר לליטר

המונחים הם בצרפתית, איטלקית וספרדית שהן המדינות המובילות בייצור מבעבעים. בעולם הרחב מייצרים גם כן יינות מוגזים, מבעבעים, אולם הם אינם שמפניה. המבעבעים האחרים נקראים בשמות שונים עפ"י: שיטת הייצור- Charmat – שיטת ייצור שבה עובר היין את התסיסה השנייה במכלי לחץ ולא בבקבוק. ארץ מקור - Sekt – שם כולל ליין המבעבע הגרמני, Cava – שם כולל ליינות המבעבעים הספרדיים. אזור מקור - Franciacorta – יינות מבעבעים המיוצרים בחלק מלומברדיה שבאיטליה, Asti – יינות תוססים המיוצרים בחבל פיימונטה איטליה ומיוצרים בשיטות שונות. חלקם הגדול בסגנון ייחודי של יינות קלים בעלי אחוז אלכוהול נמוך מאוד עד 7%, הנקראים "מוסקטו ד'אסטי" . זן ענבים- Prosecco – זן ענבים בצפון איטליה, שהקנה את שמו ליין מבעבע איטלקי, המיוצר בשיטת שארמה. במידה והלחץ הסופי גבוה משלש אטמוספירות ייקרא היין ספומנטה, ובמידה שפחות משלש אטמוספירות ייקרא פריזנטה.

כאשר מתכוננים לשתיית שמפניה או מבעבע אחר, ראוי לקרר את המשקה לטמפרטורת מקרר ( 4-6 מעלות ) אולם כאשר פתיחת הבקבוק לא נעשית סמוך למקרר, מסתייעים בשמפניירה. שמפניירה היא "דלי" או כלי אותו ממלאים בקוביות קרח ובו שוהה בקבוק השמפניה על לפתיחתו ואח"כ עד לסיומו החגיגי. לאחרונה התחילה חברת קול-בג www.cool-bug.co.il לייבא שמפניירה קלה, מתקפלת ואסטטית שעושה את העבודה ומקררת לאורך זמן את הבקבוק עם קוביות קרח ומבלי לתפוס מקום לאחר השימוש.


לכבוד כתבה זו טעמתי מספר סוגי מבעבעים מרחבי העולם ולהלן התרשמותי:

1. גמלא "השמורה" ברוט NV (non-vintage)מורכב מחלקים שווים של ענבי פינו נואר ושרדונה. היין מיוצר על פי השיטה המסורתית, הכוללת סחיטת אשכולות שלמים ותסיסה שנייה בבקבוק. כל בקבוק עבר יישון של 12 חודשים לפחות על משקעי השמרים טרם תהליך הדיסגורג'ינג (הוצאת משקע השמרים ופיקוק הבקבוק). % 11.5 אלכוהול. כשר OK והרב אוירבך טבריה, מחיר מומלץ לצרכן: 69 ש'. התרשמות טעימה: בעל גוף ונוכחות נעימה. חומציות עולה המשחקת עם המתיקות הטבעית הצנועה של מבעבע בדרגת ברוט.

2. תשבי ברוט 2010 מבעבע המורכב מענבי פרנץ קולומבר בלבד ומופק מהמיץ הראשוני החופשי (FreeRun) של אשכולות אשר נבצרו באזור זכרון יעקב. היין מיוצר על פי השיטה המסורתית של שמפיין. כשר OU בד"צ בית יוסף ורבנות זכרון יעקב ובמחיר מומלץ לצרכן 90 ש'. התרשמות טעימה : מבעבע בעל ארומה חזקה עם מעט חמיצות באף. טעם פירותי של משמש ואפרסק המשתהים בחיך גם לאחר השתייה אבל מרירות עולה מחיך ולאט משתלטת על המתיקות הפירותית.

3. תבור 562 לבן ברוט הופק מענבי שרדונה (80%) וקברנה סוביניון (20%) – הרכב קלאסי של בלאן דה-נואר. הענבים מהם הופק היין גדלו בכפר תבור. יוצר אף הוא בשיטת Charmat ועל כן יוצר בכמויות קטנות מאוד. 11% אלכוהול כשר OK, בד"צ בית יוסף, בד"צ אגוד רבנים והרב רוזנבלט מחיר מומלץ לצרכן 55 ש'. רשמי טעימה: ארומה פירותית עוצמתית אולם נעלמת מהר יחד עם הבועות שנעלמות יחד עם הריח. ללא הגיזוז הרגשה של מיץ אלכוהול טרופי קל ונעים אולם חסר מעט ממה שמחפשים במבעבע- ריגוש.

4. תבור 562 אדום ברוט 100% ענבי Barbera מהגליל. היין התחיל לתסוס עם הקליפות וכעבור מספר ימים הופרד מהן והמשיך את התסיסה במיכלי לחץ, בשיטת Charmat. בתהליך נוספו גם שמרים מיוחדים המתאימים לסוג יין זה. שיטה זו מודרנית יותר ומאפשרת לייצר יין מבעבע פירותי ורענן. זה יין הניחן בטעמי פטל ותות שדה. היין יוצר בכמויות קטנות ביותר מאחר ותהליך הייצור המשלב עבודה עם מיכלי לחץ מסובך ודורש תשומת לב וקפדנות רבה. 11% אלכוהול כשר OK, בד"צ בית יוסף, בד"צ אגוד רבנים והרב רוזנבלט מחיר מומלץ לצרכן 55 ש'. רשמי טעימה: ארומה פירותית מורגשת היטב וטעם עוצמתי עם גוף מרענן בחלל הפה.סיומת מרירה מעט אופיינית לסיגנון.

5. כרמל Private Collection ברוט רוזה בלנד של שרדונה ( 55% ) פרנץ'-קולומבר ( 42% ) וסירה ( 3% ). כשר בד"צ רובין ורבנות ראשית לישראל מחיר מומלץ לצרכן 55 ש'. התרשמות טעימה: צבע כתום בהיר נוטה לאפרסק , ריח של הדרים ומעט תות. טעם מתוק ושיירי חמיצות ואפילו מעט נשכני כמו יין ולא כמו יין נתזים.

6. כרמל סלקטד ספרקלינג הוא יין נתזים קל, פירותי ומרענן, בעל מתיקות עדינה טבעית ומאוזנת, לא חומצי מדי ולא עפיץ. היין הופק מענבי פרנץ' קולומבאר, זן ענבים שנחשב לאידיאלי עבור יינות מבעבעים איכותיים. זן ארומטי עם חמיצות טבעית מצוינת, פירותי עם סיומת נקייה ומרעננת, הגדל היטב באקלים החם והלח של ישראל. כשר בד"צ רובין ורבנות ראשית לישראל ובמחיר מומלץ לצרכן 35 ש'. התרשמות טעימה : יין קל ומוגז, לא מרגש ולא מעורר השראה אבל תמורה מלאה למחירו.

7. Bosca Acai Sparkletini הוא יין מבעבע בתוספת פרי האסאי ( שהוא פרי כדורי דמוי דובדבן הצומח על דקל האסאי ביערות האמזונס. צבעו סגול כהה. הקטיף שלו ידני ונחשב קשה במיוחד. הפרי בריא מאוד, ונמנה עם המזונות העיליים בהיותו עשיר בנוגדי חימצון, וויטמינים, סיבים ומינרלים). טעמו וצבעו של הפרי עשירים מאוד, ועושר זה בא כמובן לביטוי גם במשקה החדש "ורדי ספרקלטיני אסאי" מבית בוסקה. כשר באישור הרבנות הראשית לישראל ובמחיר מומלץ לצרכן 31 ש'. רשמי טעימה: מבעבע רענן וקל לשתיה. מאד ידידותי ונגיש עד שאפשר לומר שאינו שמפניה אופיינית. אסאי מתאים במיוחד לצעירים המחפשים משקה אלכוהולי קל ונעים ולא טעמי חמיצות או מרירות האפייניים כל כך למשפחת המבעבעים והשמפניות הקלאסיים.

8. שמפניה " לואי דה סאסי" היא שמפניה אמיתית מיקב לואי דה סאסי שהוא יקב משפחתי שנוסד בשנת 1633 ועובר בירושה מדור לדור עד עצם ימינו אלה. היקב התאים את עצמו עם הזמן לכל ההתפתחויות המודרניות שחלו בתחום והוגדר על ידי מועצת היין הצרפתית כאחד מיצרני השמפניה המובילים בתחום. שמפניה איכותית זו זכתה במדליות רבות בתחרויות טעימה שונות ו 55% מסך כל הייצור מיועד ליצוא ברחבי תבל. שמפניה זו נבחרה על ידי חברת התעופה הגרמנית "לופטהנזה" להיות השמפניה המוגשת במחלקות העסקים. בשל הדרישה לשמפניה איכותית "כשרה" ברחבי תבל, היקב מייצר אותה בהשגחת הרב הראשי של פריז ובאשור הרבנות הראשית לישראל ו- OU.. 5% מסך כל הייצור הוא שמפניה כשרה לפסח ולכל ימות השנה. השמפניה הינה בשני סוגים: ברוט- גרנד קרו לבן. - כשר לפסח ולכל ימות השנה. – 300 ש' וברוט גרנד קרו רוזה :400 ש'. רשמי טעימה: שמפניה כהילכתה. צבע זהוב בהיר עם ארומה נעימה המוהלת מתיקות פירותיתי קלה ועולה בה חמיצות מעוררת. טעם המשחק בפה ומתעתע בין מרירות חמיצות ומתיקות קלילה.

9. Edme Coste Champagne שמפניה צרפתית מקורית בדרגת ברוט. זו שמפניה בצבע קש זהוב, מלא ומבריק. בניחוחות בריוש ושמרים, תפוח בשל וליקוריץ. שילוב של גיזוז מרענן, מתיקות גבוהה, פרי רך ונעים, ריבת משמש ושקדים קלויים, שמפניה רעננה, מאוזנת ומעט מורכבת. כשר הרב רוטנברג – פריז ואישור הרבנות הראשית לישראל. מחיר מומלץ לצרכן 189 ש'.

10. Bartenura Asti Spumante הוא יין נתזים לבן, מבעבע, חצי מתוק וקל מחבל אסטי באיטליה. מכיל 7% אלכוהול. כשר בהשגחת OU והרב וייסמנדל ובמחיר מומלץ לצרכן 85 ש'. התרשמו טעימה: יין נתזים מרענן ונגיש. בעל ארומה עוצמתית וגיזוז חזק ויפה. מתיקות קלה וחמיצות נעימה ונוכחת.

11. Bartenura Sparkling Moscato הוא יין לבן מתוק מבעבע מחבל אסטי באיטליה. מכיל 7.5% אלכוהול. כשר בהשגחת OU והרב וייסמנדל ובמחיר מומלץ לצרכן 85 ש'. התרשמות טעימה: בעל ארומה מתוקה פרחונית וחזקה עם נגיעות של דבש והדרים. טעמים של פרי טרופי והדרים עם מעט מרירות אבל מתיקות דומיננטית וכיפית.
יין שמפניה טעימות דני בר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד