י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בשיטת הסולם: אותיות דליבא • ביקורת ספרים

מחפש מטרה בחיים? • הספר החדש 'אותיות דליבא' מגדיר את עיקרי החיים והדת על פי שיטתו של בעל 'הסולם'

בשיטת הסולם: אותיות דליבא • ביקורת ספרים

האם הרגשת פעם שאתה חי ללא מטרה מוגדרת? שאתה מרמה את עצמך? שאתה חי במעין "בועה מלאכותית"? שישנן שאלות יסוד בחיים שאתה פשוט מתחמק מהן, מפני שהן קשות מידי או משום שאתה חושש להתמודד עמן? האם שאלת את עצמך פעם: מהי מהותנו? מהי מטרת חיינו? למה נבראו הייסורים בעולם? האם הדת היא לתועלת הבורא או לתועלת האדם המקיימה? האם המצוות נועדו לפעול בנפש האדם או בעולמות העליונים? האם לימוד התורה כשלעצמו מהווה מטרה בחיים? ובכלל, מי יודע להגדיר עבודת ה' מהי? מהו המפתח לתחלואי החברה וכיצד מתמודדים עם הריקנות שפשתה בעולם המודרני, גם החרדי ומכלה כל חלקה טובה? ולבסוף – מהי באמת פנימיות התורה? מהי חכמת הקבלה? ולמה כדאי לי כל כך להכיר אותה?

כל אלו ועוד – בספר החדש: "אותיות דליבא". ספר שטרם נראה כדוגמתו. לא היה מי שהיטיב להגדיר ולבסס את עיקרי החיים ויסודות הדת כמו רבי יהודה הלוי אשלג זצ"ל – בעל הסולם. בדרך ברורה ושיטה בנויה היטב הוא ביאר את מהות האדם ודרך תיקונו, וגם הציב מטרה ברורה אליה עלינו לשאוף ולנתב את חיינו. כל זאת בדרך מדויקת בלי השערות וסברות מפרי הדמיון.

שיטתו כוללת מוח ולב, והיא מבוססת על איכות הכוונה הפנימית בעת עשיית מעשי התורה והמצוות. לא עוד סתם מערכת חוקים, אלא כל מצוה כאשר היא נעשית בכוונה הראויה מקדמת את האדם צעד נוסף לכוון המטרה. אין מדובר מ"כוונות", אלא "התכווננות" הלב בעת המעשה. אם האר"י ז"ל טיכס בעדנו עצה להצילנו מכנגד המוח, והבעל שם טוב מכנגד הלב – באה שיטתו הייחודית ומשלבת שניהם יחד: הבנה אנליטית עם חום ורגש לוהט.

את תורתו של בעל הסולם הוסיף ופיתח בנו בכורו, רבי ברוך שלום הלוי זצ"ל, בעל "ברכת שלום" והורידה לפן המעשי. כמו יהלום שלוקחים ומסבבים אותו נגד האור – כך הוא לקח את חכמתו של אביו, האירה מכל כיוון והראה יופייה מכל זוית. הוא פרט ונתן הוראות מעשיות לאדם, במצבי עצב ושמחה, עליות וירידות, בעיתות שלמות – וכאשר נדרשת ביקורת נוקבת. אמונה, יגיעה, אהבת חברים, ובעיקר – בהירות המטרה. כל אלו קבלו בדבריו צבע ומשמעות וכמו קמו לתחיה.

הספר החדש "אותיות דליבא" מהווה את התמצית והמיטב שבשיטה. הוא נערך מתוך שיחות שאמר ה"ברכת שלום" משך שנים רבות ונכתבו על ידי תלמידו הנאמן הרב ברוך הלוי הורביץ זצ"ל, והתוצאה היא הגשה בהירה ומדודה של עיקרי התורה המופלאה בלשון צחה ונעימה שאינה מתנשאת ואינה מצריכה כל ידיעות מוקדמות. לראשונה! יש לכל אחד את ההזדמנות להכיר את דרכו של בעל הסולם, וכל הזריז נשכר.

זהו אינו רק ספר בעלמא, זוהי דרך חיים לכל אדם.
ספר סולם יהלום דרך חיים הורביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד