י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

קייטנות קיץ בחינוך הציבורי במימון 'הקרן לידידות'

עתירה שהוגשה לבג"ץ מאשימה: משרד החינוך מאפשר ל'קרן לידידות' לקבוע תכנים בקייטנות עבור החינוך הציבורי

צילום: מנח זרקא
צילום: מנח זרקא

מדוע משרד החינוך לא מממן קייטנות קיץ למגזר החרדי? מי משפיע על תכני הקייטנות של החינוך הציבורי?

הורים רבים בציבור החרדי מלינים על כך שמשרד החינוך מקפח את הציבור החרדי, ולא מוכן להשתתף במימון קייטנות הקיץ כפי שנעשה בבית הספר החילוניים. מתוך עתירה שהוגשה באחרונה לבג"צ מסתמן הסבר לאפליה – מעורבות קרן נוצרית מובהקת מונעת את הסבסוד לציבור החרדי.

את העתירה הגישו הורים לילדים במערכת החינוך, יחד עם עמותת "מרימים את הדגל", נגד משרד החינוך, נגד שר החינוך ונגד 'הקרן לידידות נוצרים ויהודים'. בסיס העתירה הינה נגד תכנית משרד החינוך "בתי הספר של החופש הגדול - קיץ של ידידות", האמורה להיות מיושמת בפריסה ארצית במוסדות החינוך הרשמיים. העותרים מבקשים לעצור את התכנית, ולא לאפשר לאף אחד חוץ ממשרד החינוך לקבוע תכנים בחינוך הציבורי.

"משרד החינוך והקרן לידידות מודעים לרגישות של הציבור החרדי כלפי תכנים נוצריים, וסביר מאד להניח שזו הסיבה ששר החינוך לא רוצה לעורר דובים", מסביר צבי גילה, הורה לילד במערכת החינוך אשר פועל נגד מעורבותה של הקרן. "להפתעתו, שר החינוך גילה שגם בציבור הדתי והמסורתי ישנם אנשים המתנגדים נחרצות לכל מעורבות נוצרית בחינוך הציבורי, ועכשיו הוא צריך להשיב בבג"צ ולהסביר את המעורבות הזרה בתכנים".

בעתירה מדגישים ההורים כי הקרן לידידות תרמה 40 מיליון שקלים לשם הפעלת התכנית, שעל שמה אף קרויה - "קיץ של ידידות". "שמה של הקרן לידידות מתנוסס כנותן חסות המסמכים הרשמיים בקשר לתכנית מטעם משרד החינוך, כאשר בתמורה למימון התכנית קיבלה הקרן לידידות שירותי פרסום, ולא מדובר ב'מתן בסתר', אלא תשלום שתמורתו בצידו", נכתב בעתירה.

מכתב העתירה עולה כי ל'קרן לידידות' ניתנה גם יכולת ממשית להשפיע על התכנים שיועברו בקייטנות, בניגוד לחוק חינוך ממלכתי הקובע כי רק שר החינוך הוא שיהא אמון על קביעת התכנים החינוכיים שיועברו במסגרות משרד החינוך. "תכנית זו ממומנת, בין היתר, על ידי גוף פרטי שאיננו משתייך לממשלה או לרשות ממלכתית כלשהי, ולמרות זאת שמה מתנוסס על כל פרסומי ומסמכי משרד החינוך הקשורים בתכנית ואף קרויה 'קיץ של ידידות'", נכתב בעתירה. העותרים מדגישים כי התקשרות משרד החינוך עם הקרן שלא במסגרת תחרות פתוחה, הנה מנוגדת לדין ולכללי המינהל התקין.

העותרים טוענים עוד כי "גדול החשש כי מעבר להיותה גוף מממן, לקרן יכולת אמיתית להשפיע על התכנים החינוכיים שיועברו בקייטנות. בתכנית החינוכית אליה מחויבים מפעילי התכנית, עליהם לקיים מידי יום ביומו 'שעת ידידות'. בנוסף, בדבריה של מנכ"לית משרד החינוך ("דה-מרקר" מיום 28.11.13), שהצהירה במסיבת עיתונאים מיוחדת כי תכני משרד החינוך שישולבו בתכנית יהיו בהשראת הקרן מבהירים את הנתונים. דברים אלה כמובן אינם יכולים להתקבל, שכן אין ולא יכול להיות חולק כי במסגרותיו הרשמיות של משרד החינוך, הוא ורק הוא אמור לקבוע תכנים חינוכיים שיועברו לילדים ונערים בפעילות מטעמו, ואין מקום למעורבות ו/או השפעה של שום גורם פרטי-חיצוני כזה או אחר, בפרט לא כזה בעל אידיאולוגיה כמו הקרן לידידות, בעל אג'נדה של שיתוף בין-דתי, שאיננו מקובל על חוגים רחבים בציבור, החוששים בצדק מאינדוקטרינציה שאיננה מתאימה לילדים ונערים", נכתב בעתירה.

עוד טוענים העותרים, כי מן הדין שכבר בקיץ הקרוב תופעלנה הקייטנות במימון מלא של משרד החינוך וללא כל מעורבות במימון ו/או בתכנים של כל גוף פרטי-חיצוני אחר תמורת פרסום. או לחילופין, באם משרד החינוך מעוניין במממן חיצוני, שייתן לגורמים נוספים הזדמנות הוגנת ושווה להשתתף במימון זה בתמורה לשירותי פרסום, כפי שנעשה במקרה זה עם הקרן לידידות, ומבלי שלגורם שייבחר תהא יכולת להשפיע על תכני התכנית.
חרדים מימון ידידות עותרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד