י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הגראי"ל והגר"ח התגייסו, ובתי הקברות הקטנים ניצלו

החלטת ממשלת צרפת העמידה את בתי הקברות הקטנים באלג'יר בסכנה; רק התגייסות כלל הרבנים בעולם הביאה סוף טוב לסיפור

לחיצת היד שמה סוף לסאגת בתי הקברות הקטנים
לחיצת היד שמה סוף לסאגת בתי הקברות הקטנים

אחרי פעילות חובקת עולם, ההחלטה נפלה - לא נוגעים בקברים של בתי העלמין הקטנים של אלג'יריה.

הכול התחיל עם החלטת הממשל בצרפת, לפיה אחרי למעלה מששים שנה שהם טפלו בבתי עלמין מפוזרים באלג'יריה, הקולוניה שבה הם שלטו למעלה ממאה שנה, הם העדיפו להפסיק, ולרכז את הקברים בבתי עלמין יותר גדולים.

הקהילה היהודית הסכימה מיד. ופה התחיל הסיפור - האם כדי לעזור לשלטון למעט את ההוצאות שלו, מותר לפנות קברים? ברור למעלה מכל ספק שלא. בנוסף, קרתה טעות מצערת, היו שם בתי עלמין קטנים, עם שבעה קברים. זה צרם - האם לרכוש שטח בשביל כזו כמות של יהודים? אלא ללא שום ספק קרה שם, עם השנים, מה שקורה בכל מקום בעולם - השכנים גונבים את המצבות ומשתמשים בהן לבניה. בבבית קברות עם שבע מצבות, יש כנראה עוד 93 גופות טמונות בשטח.

הקהילה היהודית המקומית החליטה להיאבק. עם הזמן אחרים גם עזרו, בין השאר הר' יצחק שפירא, וגם הועד של הרב אליקים שלזינגר מלונדון. במכתב שפרסם הוא מביא פסק של גדולי הרבנים של אירופה שהתנגדו בצורה נמרצת לכל היתר כזה של פנוי בתי עלמין.

בכל הזמן הזה, הרב קורסיא, הרב הראשי של צרפת, עמד לצד האוסרים, נגד דעת ראש הקונסיסטואר, שהסביר את דעתו בראיון בעיתון היהודי החשוב של צרפת לפני כמה שבועות.

ההכרעה באה אחרי פרסום מכתב האישי של ראש הישיבה הרב שטינמן המיועד לנשיא צרפת הולנד, בו הוא ביקש שצרפת תמשיך לשמור על שלמות בתי עלמין אלו. לאחר מכן, גם הגאון רבי חיים קניבסקי הוציא מכתב באותו רוח.

מכיוון שהפרשה תפסה כבר מקום בכל העולם היהודי, הקונסיסטואר הודיע שהוא נותן לרבנים מחוץ לצרפת את זכות ההחלטה. מיד לאחר הצהרה זו הרב חנוך ארנטרוי שלח מכתב לרב הראשי של צרפת, שם ציין בצורה שאינה יכולה להתפרש בשני פנים שאסור בהחלט לגרום לחיסול שום בית קברות בעולם.

הפעילים למען הקברים מציינים כי בהמשך לכך הם "שמחים להודיע כי לכאורה הצלחנו במשימה, והקברים של אלפי יהודים הקבורים באלג'יריה ניצלו מכיליון חמור", וזאת בעקבות התגייסות הרבנים.
אלג'יר בית קברות הרב שטיינמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד