כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

יואליש קרויס בראיון ל'בחדרי': "אכתוב ספר" • צפו

רגע לפני שהוא נכנס לכלא, כשהוא מכין את המזוודות ונפרד מ-16 ילדיו במאה שערים, התיישב הקמב"ץ הבלתי מעורער של 'העדה החרדית' - יואליש קרויס לראיון עם משה ויסברג וסיפר ל'בחדרי חרדים', מה הוא מתכוון לעשות בזמן מאסרו • צפו בווידאו

בראיון ל'בחדרי חרדים'. צילומים: משה ויסברג
בראיון ל'בחדרי חרדים'. צילומים: משה ויסברג צילום: משה ויסברג



יואליש קרויס, מי שכונה בפי כל הקמב"ץ הבלתי מעורער של 'העדה החרדית' ומלך ההפגנות בירושלים, ייכנס הבוקר (רביעי) לשערי כלא מעשיהו ברמלה, שם ירצה חמישה חודשי מאסר, בגין עבירות מס בניהול המשחטה במאה שערים.

בקיץ תשע"א, נעצר קרויס במבצע ענק שנוהל בידי 200 שוטרים של משטרת ישראל שפוזרו ברחבי שכונת מאה שערים באותו בוקר. מאז שנעצר ושוחרר הוא ניהל את משפטו, והיום הוא כאמור נכנס לכלא.

קרויס לדבריו, לא מחזיק תעודת זהות, הוא לא חבר באף קופת חולים ולא לוקח אגורה מהמדינה, אבל חייב לשלם מיסים כמו כל אזרח.

עם שכנו לבניין ישראל מאיר הירש מנטורי קרתא, שבא לבקרוצילום: עם שכנו לבניין ישראל מאיר הירש מנטורי קרתא, שבא לבקרו
עם שכנו לבניין ישראל מאיר הירש מנטורי קרתא, שבא לבקרו




שעות ספורות לפני כניסתו לתוככי הכלא, נכנסנו לביתו ברחוב חוני המעגל 3, בלב ליבה של הקסבה - שכונת מאה שערים בירושלים, אם אמרנו בית תדמו בנפשכם דירת 2 חדרים ישנה עם 16 ילדים בלי עין הרע, שמעולם לא אמר אדם צר לי המקום בביתו, והוא מגדל את ילדיו החיננים הממשיכים את דרכו, בשיא הפשטות.

כבר בכניסה לביתו מתגודדים חבריו ומעריציו של יואליש, שכנים וחסידים מהשכונה ומחוצה לה שבאו כמו בכל יום ובכל שעה להיות עמו בשעותיו האחרונות בביתו, על השולחן הרעוע בכניסה לבית מונחות המזוודות שילוו אותו לתוככי הכלא.

בראיון ל'בחדרי חרדים' מספר קרויס, על הקשיים של ילדיו שאביהם עוזב אותם לתקופה ממושכת ועל הרדיפה המשטרתית שעבר, קשה לו לעזוב את ילדיו וקשה להם שבעתיים, שכן כמעט מעולם - חוץ משלושה שבועות מעצר בית בבני ברק, הוא לא עזב את ביתו.

עם המזוודות בסלון המוכנות לכניסתו לכלאצילום: עם המזוודות בסלון המוכנות לכניסתו לכלא
עם המזוודות בסלון המוכנות לכניסתו לכלא




• שעות ספורות לפני הכלא איך ההרגשה?

"ברוך השם, אני מרגיש טוב, הילדים קצת לא מוכנים לקבל את זה, אבל בעזרת ה' זה יעבור".

• על מה ולמה בעצם אתה הולך לכלא?

"כמו שאני דואג לשכונה ודאגתי להנחות בארנונה ועוד, דאגתי גם למשחטה שיהיה רישיון. עבדתי על זה קשה, משחטת העופות שהפעלתי ועמדה במרכזו של משפט שהתנהל נגדי במשך שש שנים, פעלה כגמ"ח לכל דבר ועניין שסיפק עופות כשרים בשחיטה מהודרת, כפי שנהגו בישוב הישן בירושלים לאורך 100 השנים האחרונות, כך גם בתקופת ניהולי. כל מי שרצה יכול היה לקנות בה עופות במחיר עלות בלבד, וגם אם למישהו לא היה את הכסף לשלם, לא מנענו ממנו לקבל עוף, ולא היה מקרה אחד כזה וגם לא שניים. לאורך שנים ניסיתי כפי יכולתי להסדיר את רישיון המשחטה מול הרשויות, אך במקביל, בשל החשיבות שראיתי בזה, המשכתי את הפעילות במקום בתקווה לטוב ולבסוף הם ראו את זה כעסק".

מכיוון שיואליש קרויס אינו מכניס לפיו שום דבר שלא מבושל בביתו, שאלנו אותו מה יאכל בכלא?

"אני אמרתי שאני לא אוכל שום דבר רק מהבית מה שאשתי תכין לי, הבטיחו לי שבמקום הלחם יתנו לי מצות בינתיים, ויביאו לי ירקות שאני יוכל לעשר אותם. ואם לא יביאו לי ירקות אני יאכל רק מצות".

עסקים כרגיל.  אמש לאחר חצות לילה בחצר ביתו ברחוב חוני המעגלצילום: עסקים כרגיל. אמש לאחר חצות לילה בחצר ביתו ברחוב חוני המעגל
עסקים כרגיל. אמש לאחר חצות לילה בחצר ביתו ברחוב חוני המעגל




• מה אתה הולך לעשות בכלא?

"אם יהיה לי אפשרות - חצי יום ללמוד וחצי יום לכתוב ספר".

• ראיתי היום תמונה שלך מהעבר, כשאתה לצד עובדי העירייה דאגת לשיפוץ של שכונת מאה שערים ואתה היית המתווך בין התושבים לעירייה. איך בעצם הצלחת לגשר כאשר אתה מצד אחד מייצג קיצונים, ומצד שני עם עיריית ירושלים?

"הייתי חבר במנהל הקהילתי, והייתי חייב לעשות כל מה שטוב לתושבים, אז לפני שעשו משהו הלכתי לדבר עם כל אחד ואחד לשמוע מכל אחד מה חשוב לו. במהלך השיפוצים התפוצץ לאחד התושבים צינור ביוב והעבודות הופסקו ושבוע לא עבדו, עד שאני הייתי צריך ללכת ולשלם מעצמי 800 שקל בכדי לתקן את הנזק ושהעבודות יחזרו. לאף אחד לא עניין כלום אם אתה לא עובד יד ביד שום דבר לא זז".

יואליש עם המזוודה בדרך לכלאצילום: יואליש עם המזוודה בדרך לכלא
יואליש עם המזוודה בדרך לכלא




• לסיום עם ישראל התגייס עבורך בתרומות, גם אנחנו ב'בחדרי חרדים' נרתמנו לזה. מה תרצה למסור לכולם רגע לפני כניסתך לכלא?

"אני רוצה ומבקש, שיתפללו שאני ייצא שלם כמו שנכנסתי ללא נזק לא בגוף ולא בנפש".

לסיכום: יואליש במשך כל השנים הכניס אורחים בצורה מופלאה, אין ליל שבת ללא עונג שבת הפתוח לכל עד השעות הקטנות של הלילה. אמש עמדו רבים מחוץ לביתו לחזקו ברגע האחרון. והוא כהרגלו צנוע, שקט ומאיר פנים.

מצמרר לראות את הפתק שבני משפחתו תלו על המקרר שם נכתב: "להתפלל עבור אבא היקר לישועה קרובה יואל זוסמן בן קילא לאה, תזכו למצוות".

קישורים:
לתרומות עבור יואליש
יואליש קרויס העדה החרדית מאה שערים משחטה כלא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד