י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

'קו הטשטוש': הכירו את מערכת ההטרדות המתוחכמת של הפלג • צפו

התיק נגד בכירי 'הפלס' והפלג הירושלמי, החשודים בסחיטה באיומים, עדיין מהדהד במגזר החרדי • 'בחדרי חרדים' הצליח לחדור לקו הסודי של הפלג - קו הטשטוש', וחושף את שיטת ההטרדות והמערכת המתוחכמת המשמשת את המטרידים כך זה עבד • צפו

'קו הטשטוש': הכירו את מערכת ההטרדות המתוחכמת של הפלג • צפו
בחדרי חרדים



לפני כחודש נעצרו בכירי עיתון 'הפלס' יחד עם ראשי 'הפלג הירושלמי' בחשד להטרדות טלפוניות וסחיטה באיומים כלפי חברות מסחרדיות גדולות במשק. איך פעלה השיטה? 'בחדרי חרדים' יצא לבדוק.

הפלג הירושלמי מפעיל מספר קווי מידע לפעילים, ובמשטרה ביקשו מבית המשפט לסגור את הקווים את נדחו. אילו קווים קיימים? קו המאבק, קו במערכה, קו ההגנה, קו בני תורה, שירות פלוס וקו הטשטוש.

מבחינת המשטרה, הקו הבעייתי ביותר הוא 'קו הטשטוש'. למה? בחלק גדול מהתלונות שהוגשו למשטרה, כך נחשף במהלך הדיונים בבית המשפט, שסוקרו בהרחבה ב"בחדרי חרדים", אנשים קיבלו שיחות טלפון ממספרים בני 11-13 מספרים. שיחות אלו בוצעו באמצעות 'קווי הטשטוש'.



מבדיקה שערכנו ב"בחדרי חרדים", עולה כי מדובר במערכת מתוחכמת. בחיוג ל'קו הטשטוש' נדרש שהמספר ממנו בוצעה השיחה תהיה ברשימת המספרים המוכרים, זאת על מנת שלא לאפשר לגורמים חיצוניים, מחוץ לפלג הירושלמי, להכיר את פעולות המערכת. גם אם הצלחת לחייג ממספר שקיים במאגר, עדיין צריך להזדהות באמצעות סיסמה.

במהלך הבדיקה שערכנו הצלחנו לחדור ל'קו הטשטוש' ולתעד את פעולות המערכת. ובכן, מסתבר כי בקו ניתן לבחור את מי להטריד מתוך רשימה ארוכה של חברות מסחריות המוצגות למתקשר. לאחר שהמטריד בחר בחברה ניתן לבחור למי מתוך הבכירים בחברה - יו"ר, מנכ"ל, סמנכ"ל, מנהלי שיווק ודוברות - להתקשר. עם הבחירה של "המוטרד" המבוקש, המערכת מחייגת אוטומטית לאותו אדם והוא רואה על הצג מספר בן 11-13 ספרות.

אך מתברר כי מדובר במערכת מתוחכמת עוד יותר - לא מדובר רק בטשטוש המספר על ידי המערכת, אלא שניתן באמצעותה להשאיר את הקו פתוח לאחר שה'מוטרד' מנתק את השיחה - והמערכת מחייגת אליו שוב ושוב, ושוב, באופן אוטומטי. גם במידה והשיחה נדחתה על ידי המוטרד, הוא יקבל שיחה נוספת תוך שניות מרגע הניתוק, זאת כל עוד המטריד לא ניתק את השיחה, ובכך מועצמת עוצמת ההטרדה.

"לצורך יצירת הפלטפורמה לקידום וביצוע העבירות הפליליות, נעזרו המשיבים ב'קו המאבק', אשר דרכו מעבירים את המסרים את מי צריך להטריד וכיצד לסחוט הלכה למעשה" כתבו החוקרים בבקשתם לבית המשפט. עוד הוסיפו, כי כדי "להכשיר את ביצוע העבירה", המאזינים הופנו לקווי תקשורת אחרים, כמו 'שירות פלוס' שם קיבלו מידע על פרטי הקרבנות, "תוך ציון מי נמצא היום בסדר עדיפות להטרדה/סחיטה".

'קו הטשטוש' הוקם על פי המשטרה "על מנת להתגבר על החשיפה ולהמשיך ולהכשיר את ביצוע העבירות הפליליות", כאשר מטרת הקו הוא "לטשטש את עקבותיהם של המתקשרים/מטרידים והסוחטים".



מדובר במאבק שמתנהל זה כחמש שנים. בחודש סיוון תשע"ב (2012), חל מהפך בשליטה בעיתון 'יתד נאמן', עורך העיתון זה כ-25 שנים נתי גרוסמן, פוטר מתפקידו - כחודש לאחר מכן נפתח עיתון 'הפלס', שם מונה גרוסמן כעורך ראשי. מאז הקמת העיתון המתחרה מתנהל מאבק ממושך שטרם הסתיים, כאשר עיתון 'הפלס' וגם 'יתד נאמן' מתלוננים זה על זה שהצד השני מאיים על חברות מסחריות ומשרדי פרסום שלא לפרסם בעיתון השני - על מנת לפגוע כלכלית בעיתון המתחרה.

לאחר שחברות מסחריות התלוננו במשטרה על הטרדות טלפוניות מצד אוהדי 'הפלס', בהן דרשו להפסיק לפרסם ב'יתד נאמן' ובמקביל לפרסם ב'הפלס', במרץ 2015 נעצרו 22 חשודים ובחודש אפריל הוגש כתב אישום נגד מפעיל הקו, אברהם טריגר, על שידול להטרדה ומאז מתנהל הליך משפטי שטרם הסתיים.

היות וההטרדות הטלפוניות לא פסקו, במשטרת ירושלים פתחו שוב בחקירה, הפעם למדו כנראה מטעויות העבר. לאחר חקירה סמוייה של מחלק ההונאה במשטרת ירושלים שנמשכה כחצי שנה, במהלכה בוצעו האזנות סתר לבכירי עיתון 'הפלס' וראשי 'הפלג הירושלמי', לפני כחודש, במוצאי חג הפסח, באישון לילה, נעצרו 28 חשודים בחשד לשורה של עבירות בהן הטרדות וסחיטה באיומים נגד חברות מסחריות ומשרדי פרסום.

הבכירים שבחשודים - נתי גרוסמן עורך עיתון הפלס והמנכ"ל שמוליק אלישיב, אברהם טריגר שמפעיל את הקווים במערך 'הפלג הירושלמי' וחיים יברוב, שהו במעצר 11 ימים ומספר ימים נוספים במעצר בית ותנאים מגבילים נוספים. עם סיום החקירה במשטרה התיק הועבר לפרקליטות מחוז תל אביב ובתקופה הקרובה היא צפוייה להגיש כתבי אישום, על פי הדיווחים, נגד החשודים.
הפלג הירושלמי עיתון הפלס פרשת ההטרדות קו הטשטוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד