י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הרב הבכיר מהפלג מסביר את הנסיגה: "קשיי רישום"

בכיר רבני הפלג, הגאון רבי צבי פרידמן, מסביר מדוע יש לשקול לסגת מעיקרון אי ההתייצבות בלשכת הגיוס: "אם נפסיד את הישיבות שלנו - לא יהיה לנו בכלל כלום"

הרב צבי פרידמן עם הגר"ש אוירבך. צילום: בן ישיבה
הרב צבי פרידמן עם הגר"ש אוירבך. צילום: בן ישיבה



על רקע הפיצול בין ראשי הישיבות של 'הפלג הירושלמי, התבטאות מפתיעה מפי בכיר רבני הפלג:

בימים האחרונים התקיימה שיחה בין אברך לרב צבי פרידמן מבכירי רבני ה'פלג', בשיחה נשמע הרב פרידמן תוקף את ראשי הישיבות של הפלג הירושלמי, ראש ישיבת פוניבז' הגר"ש מרקוביץ וראש ישיבת 'כנסת יצחק - חדרה', הגר"ש ארנברג שנפגשו לאחרונה ע"מ לגבש פתרון כיצד לסגת מעיקרון אי ההתייצבות בלשכת הגיוס, ולשלוח את תלמידיהם להתייצב בלשכת הגיוס לשם קבלת הדיחוי. 

לאחר כמה דקות חוזר בו הרב פרידמן ומסביר יש קשיי רישום, וכי החשש מהרישום של ראשי הישיבות מהפלג הירושלמי מוצדק, ומכיון שעלולים להפסיד את הישיבות, "הרי שההנהגה היא אחרת והם יכולים להסדיר את התייצבות תלמידי ישיבתם בלשכות הגיוס".

תמלול השיחה

השואל: זה כואב, בתוכנו, בתוכנו... זה פלא רק הדיבורים לסגת מההתייצבות מחלישים. ר"ש מרקוביץ והרב ארנברג מחפשים לצאת מהמערכה

הרב פרידמן: מה הם רוצים? איך הם רוצים לצאת מזה? זה לא בסדר, זה לא בסדר, לא יודע מה להגיד...

השואל: למה זה קורה?

הרב פרידמן: אני יודע למה?!

השואל: באשדוד הלכו עכשיו קבוצה להתייצב, מהישיבה מהצד השני...

הרב פרידמן: אצל נוחע'ם שמה? הם כן, התייצבו? כך צריך לעשות. צריך להתנגד לכל הדברים האלה, ודאי צריך להילחם בזה, בטח.

השואל: זה מתסכל, בתוכנו יש רפיון, היינו חזית אחת... הם גם לא נותנים לבחורים לצאת להפגנות, מידי פעם בחורים צריכים להיות שותפים להתחנך להיות חיילים , להיות פעילים, להתחנך כמו שצריך. לפחות פעם ב...

הרב פרידמן: נכון, נכון, אתה מדבר לעניין..

השואל: הרב ארנברג לא נותן לבחורים לצאת להפגנות, הרב יודע מזה?

הרב פרידמן: הוא פוחד שלא יהיה לו רישום...

השואל: אומרים שגם ר"ש מרקוביץ מפחד מהרישום, אבל הקו שלנו היה לא לעשות חשבונות?.

הרב פרידמן: "פה זה משהו אחר, אם נפסיד את הישיבות שלנו לא יהיה לנו בכלל כלום"...

כזכור לפני כחודש פורסם ב'בחדרי חרדים' כי נתגלעו סדקים בישיבות הפלג הירושלמי בנושא אי ההתייצבות, העיקרון עליו קידשו בפלג את המערכה בשלוש השנים האחרונות, מערכה שהביאה לקרע עמוק בציבור הליטאי. תלמידי ישיבת 'מאירת שמועה' מבית ישיבת גרודנא, שעקרונותיה היו עד כה כשל הגר"ש אויערבך שקידש את העקרון שלא להתייצב בלשכות הגיוס, החלו להתייצב ולהסדיר מעמדם.

בנוסף, דווח כי שלושה מבכירי ראשי הישיבות המשתייכים ל'פלג הירושלמי' נפגשו בניסיון למצוא פתרון לעניין ההתייצבות בצבא, ובכך להביא לסוף המתח של הבחורים המועמדים לגיוס שהופכים לעריקים כל זמן שאינם מתייצבים. בין השותפים לניסיון, הגר"ש מרקוביץ מפוניבז', הגר"י ארנברג מחדרה, והרב חיים כץ מחיפה.

כמו כן פורסם, כי קבוצה של 10 בחורים מישיבת 'מאירת שמועה' המורכבת מפורשי גורדנא באשדוד, בראשה עומד הרב נחום רוזנבלט, התייצבה בלשכת הגיוס בבאר-שבע – כך חשף הכתב לענייני צבא וביטחון של 'קול ברמה', מנדי ריזל.

הקבוצה, ראשונה מתוך 3 – הגיעה ללשכה כדי להסדיר את מעמד בן ישיבה. זאת, על אף ש'הפלג הירושלמי' שממנו היא מגיעה, מתנגד לכך בתקיפות. בצבא ידעו מבעוד מועד על בואה, בעקבות סיכום שאליו הגיעו הבחורים עם צה"ל מלכתחילה, בתיווך 'וועד הישיבות'. התייצבותם הסירה מהם מעמד של משתמטים.

ישיבת גרודנא המקורית באשדוד נחשבת לעמוד תווך מרכזי ב'פלג הירושלמי', אך עם פטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי דב-צבי קרילנשטיין זצ"ל, לפני יותר משנה, היא התפצלה: בראש הישיבה המרכזית עומד חתנו, הרב משה שמידע; בראש הישיבה שפרשה וקיבלה את השם 'מאירת שמועה', עומד כאמור הרב נחום רוזנבלט.

עם זאת, גורמים בישיבה טוענים כי הרב רוזנבלט כלל לא ידע על המהלך, והדבר נעשה לכאורה מאחורי גבו בידי גורם בכיר בישיבה. מנגד, כאן ב'בחדרי חרדים' פירסמנו בעבר בעת מעצרו של עריק, תלמיד הישיבה, כי מכיוון שהישיבה אינה מוכרת כלל במשרד הבטחון שכן מדובר בישיבה חדשה שעדיין לא עברה את כל מסלולי הרישום השונים, על כן תלמידים בה שאינם מתייצבים, נקלעים לבעיה קשה יותר מאחרים.
הפלג התיצבות צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד