י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

עישון בתשעה באב: האם מותר לעשן סיגריה אלקטרונית

עישון בתשעה באב - מותר או אסור - והאם דין 'הסיגריה האלקטרונית' שנפוצה בשנה האחרונה, שונה?

סיגריה אלקטרונית. צילום: רויטרס
סיגריה אלקטרונית. צילום: רויטרס צילום: רויטרס



במשך שנים רבות נפוצה השאלה בעניין עישון סיגריות - האם מותר לעשן בצום תשעה באב, כמובן מבלי להכנס לעניין העישון עצמו בכל השנה, שיש האוסרים.

השנה התעוררה השאלה מחדש, ובהקשר מעניין - האם מותר לעשן סיגריה אלקטרונית בצום.

ובכלל, ביקשנו לברר מה מקור האיסור לעשן בתשעה באב.

כשירות לגולשים המעשנים 'בחדרי חרדים' מגיש את כל ההיבטים ההלכתיים בדבר.

באתר ההלכתי 'דין' העונה לשאלות בכל חלקי ההלכה, מובא כי מקור האיסור הוא בדברי האחרונים שכתבו כי אסור לעשן בתשעה באב, כך הובא בשערי תשובה סי’ תקנה בשם שיורי כנסת הגדולה שהחמיר בזה, והטעם משום שיש בזה תחושת שובע ולכן זה אסור. כמו כן ציין את העובדה שבעת עישון, נראה שאינו דואב על האבלות.

במשנה ברורה נכתב: "אסור לעשן טיטון (שקורין רייכערין) אפילו בד’ צומות וכל שכן בתשעה באב". ה'משנה ברורה' החמיר מאד בעניין עד כדי כך שכתב - שמי שמעשן בתשעה באב היה ראוי לנדותו.

יחד עם זאת כתב "יש מהאחרונים שמקילין, ועל כן מי שדחוק לו, שמורגל בו ביותר, יש להקל" אבל בכמה תנאים: "אחר חצות, בצנעא בתוך ביתו, וכ”כ בשע”ת בסימן תקנ”ט סק”ג”.

רבים מהאחרונים כתבו בעניין שאלת העישון בתשעה באב, חלקם נקטו לאסור בחריפות יתר כמו המשנה ברורה, וכפי שסיכם שרק מי שדחוק מפני שמורגל בו ביותר אפשר בצנעא ולאחר חצות. וחלקם לא ממש נקטו בקו הזה.

בספר 'אורחות רבינו' הובא בשם ה'קהילות יעקב' ששאל את ה'חזון איש' האם מותר לעשן בתשעה באב, ותשובתו היא שאין זה מחמשת עינויים ומדינא אין בעיה לעשן. אולם ציין שהאחרונים כתבו שלא לעשן, אז מי שיכול כדאי להמנע. בט’ באב אחה”צ כבר היה קשה לבעל הקהילות-יעקב, הסטייפלר זיע"א ללא סיגריה, שוב הגיע לפני החזון איש ואמר לו שקשה לו בלי לעשן, תשובת החזון איש היתה שהוא יכול לעשן.

בכף החיים כתב שלפחות בעת הקינות לא יעשן - שלא יראה כמסיח דעתו מהאבלות. וכן באור לציון וביחווה דעת.

לסיכום: מי שיכול להמנע מלעשן בתשעה באב ודאי שעדיף לעשות זאת. ואין כל הבדל בין סיגריה רגילה לסיגריה אלקטרונית, משום שהטעם לאיסור נובע לא מחמת הניקוטין או עצם העישון אלא יותר מסיבה של מראה כמסיח דעתו מהאבלות. אולם מי שקשה לו יכול לעשן, וכאמור, יש שנקטו דווקא בצנעה ולאחר חצות, ויש שלא הקפידו דווקא על כללים אלו.

הרחבה בעניין ניתן למצוא בספר בספר הלכות חג בחג של הגרמ"מ קארפ על 'בין המצרים', שם הביא שורה של אחרונים שעסקו בנושא זה.

לכניסה לאתר דין, לחצו כאן
סיגריות עישון בתשעה באב סיגריה אלקטרונית צנעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד