י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מהפכת המוסיקה: יעקב שוואקי בראיון ל'בחדרי': "יש לכם אחריות"

פרויקט סוכות תשע"ח ב"בחדרי" - גדול הזמר החסידי יעקב שוואקי בראיון: "אתם כותבים עם אחריות, גם במוזיקה יש אחריות". על אפשרות העלייה לישראל "אשתי אמריקאית והילדים בבית ספר שם, לפחות חגים אנחנו בארץ הקודש" • צפו

מהפכת המוסיקה: יעקב שוואקי בראיון ל'בחדרי': "יש לכם אחריות"
יעקב כהן



המהפכה במוזיקה החסידית - פרויקט סוכות תשע"ח ב'בחדרי חרדים':במסגרת פרויקט סוכות המוקדש למהפכה העוברת על המוסיקה החסידית, ביקרנו בהופעת שוואקי במסגרת אירוע פרס לזכר מרן הגר"ע יוסף, מאחורי הקלעים תפסנו אותו לראיון קצר, בו כחלק מתדמית 'המיושב' שמלווה את שוואקי מתחילת הקריירה, הוא דיבר על 'אחריות'. שלנו ושלו.

בשנות ה-40 לחייו, 17 שנה בדיוק אחר שהפציע עם הלהיט היהודי הגדול בעשורים האחרונים 'רחם' - שוואקי ממשיך להנפיק אלבומים, להופיע בפני אולמות מפוצצים מסביב לעולם באירועים יוקרתיים. גם ביוטיוב, הוא גורף מיליוני צפיות. אבל המהפכה שאנו מדברים עליה בחג הזה, נגעה גם בו.

בשנים האחרונות, שוואקי, שרגיל היה לשחרר לאוויר העולם להיטים שהפכו להיות חלק מהרפרטואר הקבוע בכל אירוע או שמחה, שבע ברכות או קומזיץ, מתקשה לחדור את הפלייליסט. רוצים דוגמא לערימת הלהיטים ששוואקי העמיס לנו על השולחן עד השנתיים האחרונות: אז 'רחם' כמובן הפותח, מה מה מה, אם אשכחך, והיא שעמדה, הוא יפתח, הלא ידעת, בן בג בג, עת רקוד, לא יעבוד. ואז הגענו ל'מאמין בניסים'. אם ננסה להשוותו ל'יומם' של מיילך קאהן האלמוני שיצא באותה תקופה, המסקנה תהיה ברורה.

אין פה שום הספד. שוואקי הוא עדיין הזמר הכי גדול בשני העשורים האחרונים במוסיקה החסידית - אבל נראה שאנחנו בדרך למפנה, בו אורם של הכובים מועם ומקומם של היוצרים העצמאיים, אלו שלא נכנסים לאולפן כדי לחפש את הלהיט הבא, אלא פשוט באים ונותנים את מה שהלב שלהם יודע לתת וכובשים את לב הקהל וממילא גם את זמזומיו ושירתו.

גם שוואקי מעיד עלח התופעה הזו, כפי שהיא משתקפת אצלו בבית, עת ילדיו כמהים ואוהבים לשיר דווקא את שירי רבי שלמה קרליבך - היוצר המהפכן הראשון במוסיקה החסידית. מי שנזכיר שוב, לא היה נחשב אף פעם לזמר גדול הוא פרפורמר יוצא מגדר הרגיל, הוא כן היה, יוצר עם לב ענק.

צפו בראיון עם שוואקי:



•גדול הזמר החסידי יעקב שוואקי, מה שלומך? איך אתה מרגיש אחרי ההופעה?

"מרגיש מעולה ברוך ה'"

•איך היה להופיע בהקבלת פני רבו ?

"אין לי מילים, מה שקרה פה הלילה זה מיוחד. אמרתי לקהל: 'קודם כל האנרגיה, הכח והקידוש שם שמים של התורה', לימודה ואחר כך זמרה מתוך התורה, זה משהו מיוחד שהיה פה הלילה".


•איזה הבדל יש מבחינת ההרגשה אצלך בין הופעה בארץ להופעה בחו"ל?

"שאלה טובה. ההבדל הוא שבארץ באמת יש הרגשה מיוחדת, אווירה של ארץ הקודש נותן כח אחרת, ברמה מאוד גבוהה של יהודי ששר שירים לקב"ה".

•בשנים האחרונות אתה מרבה להופיע בחגים בישראל, יש סיבה לכך?

"אני בא לפה עם המשפחה והילדים הרבה שנים. בשנים עברו היינו הולכים עם הילדים לסוכה של הרב עובדיה יוסף זצ"ל , היום שהילדים כבר גדלו, אנחנו הולכים לכותל ומתפללים איתם. אין כמו בארץ חגים ומועדים".

•בעבר היו דיבורים על כך שאתה תעשה עלייה לישראל,  זה עדיין רלוונטי?

"כל יהודי רוצה לעשות עלייה לישראל. בנתיים הילדים בבית ספר איפה שאנו גרים בניו-ג'רזי, אישתי אמריקאית, אז בנתיים אנחנו גרים שמה. בחגים אנחנו משתדלים לבוא לארץ הקודש".

•איך היו התגובות לאלבום האחרון שהוצאת?

"עשינו המון המון דיסקים וחשבנו שזה שירים קצת ישנים, ואנשים לא יתלהבו מהאלבום, אבל באמת אנשים מאוד אהבו את הדסיק, ואנחנו עדיין מדפיסים עוד דיסקים בסייעתא דשמיא".

שוואקי מספר כי ילדיו מאוד מתחברים לשירים של פעם: "הילדים שלי מאוד אוהבים לשיר שירים של קרילבך, שאנחנו גדלנו עליהם. זה נפלא ומצויין".

•לסיום, מסר שלך לגולשי אתר 'בחדרי חרדים'

"תמשיכו לשמוע את המוזיקה שלי ולשמוח. כל כך הרבה יהודים באים אלי בארץ ורואים שאתם יש לכם אחריות גדולה, כששומעים ורואים משהו, כותבים אותו כמו שצריך לעורר את הלבבות, ולא סתם כותבים בלי אחריות. יש לכם אחריות גדולה מאוד. גם במוזיקה יש אחריות, אנחנו שרים ליהודים, ומעבירים את המסר. בקרוב גאולה שלימה".


* תודה מיוחדת למנהלו האישי של הזמר יעקב שוואקי, 'שרון דניאל הפקות'.



מהפכת המוסיקה שוואקי בחדרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד