כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

למה דוד ביטן התחבא אצל מנהלת לשכתו – ואיך התגלגלו הצ'קים שלו למוסך בקיבוץ

ח"כ ביטן, לשעבר סגן ראש עיריית ראשל"צ, נחקר אתמול בחשד לשוחד, ולפחות שישה ממקורביו עוכבו לחקירה • החוקרים בודקים כיצד קיבל יזם נדל"ן בעיר קרקע במחיר נמוך • ל-TheMarker נודע כי צ'קים הקשורים לקבוצת הכדורגל, שביטן היה היו"ר שלה, הגיעו למוסך ליד גדרה

ביטן בצאתו מהחקירה אמש. צילום: Roy Alima/Flash90
ביטן בצאתו מהחקירה אמש. צילום: Roy Alima/Flash90



יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), נחקר אתמול במשך 13 שעות בחשד לשוחד והלבנת הון. בנוסף, עוכבו לחקירה לפחות שישה ממקורביו, אחת מהן מקורבת אליו מאוד. לפי החשדות, הפרשה קשורה גם לתקופה שבה ביטן היה יו"ר קבוצת הכדורגל בראשון לציון.

ביטן היה יו"ר הקבוצה ב-2001–2008, ובשלהי כהונתו הקבוצה צברה חובות כבדים. נגד ביטן ננקטו הליכי הוצאה לפועל, ובשלב מסוים היו תלויים נגדו 13 תיקים. לפי החשד, הוא נטל הלוואות מהשוק האפור כדי לכסות את חובות הקבוצה, אך נותר סימן שאלה לגבי אופן החזרת החובות. אחד מהחשודים שעוכבו אתמול היה בעל תפקיד בקבוצה. בחקירה עלה חשד שלפי נלקחו הלוואות מארגון פשע מוכר, ואחד העצורים הוא מארגון זה. כשהתגלה כי מתנהלת חקירה נגד ביטן הוא הכחיש שדבק רבב בהתנהלותו.

בתחקיר TheMarker שפורסם לפני שנה נחשף כי ב-2008 הגיעו בריונים לעיריית ראשון לציון וחיפשו את ביטן, שנאלץ להסתתר בדירה של אדם המקורב אליו. "יום אחד נכנסו אלי למשרד שני בריונים. במבט אחד אתה מבין מי הם", אמר בכיר לעירייה בכתבה שפורסמה אז. כעת מתברר כי ביטן הסתתר באותה התקופה בדירה של מי שהיתה אז מנהלת לשכתו בעירייה. מקום המסתור היה ידוע למעטים.

צ'קים ללא כיסוי

בתחקיר TheMarker נחשפה גם התנהלותו המטרידה של ביטן לגבי אופן חלוקת הצ'קים בקבוצת הכדורגל. בקבוצה היו שני מורשי חתימה: ביטן ורואה חשבון שהיה חשב מלווה של הקבוצה. אף שזהו גוף ציבורי, ביטן חתם על צ'קים פתוחים או כאלה שלא היו למוטב בלבד, וחלקם גם היו ללא כיסוי. צ'קים אלה היו משני סוגים - כאלה שחולקו כמשכורות לשחקנים, וכאלה שהיו תשלום לספקים, שחלקם פנו לשוק האפור כדי לפרוט את הצ'ק.

בתקופה שבה לקבוצת הכדורגל היו חובות, גילו בעירייה דברים תמוהים בהתנהלות הקבוצה. כך לדוגמה, התברר כי לקבוצה יש חוב של 200 אלף שקל לסופרמרקט בגדרה. כמו כן, ל–TheMarker נודע כעת כי שני צ'קים הקשורים לקבוצת הכדורגל הגיעו למוסך קטן בשם פרייבט סנטר בקיבוץ חפץ חיים שליד גדרה, שבבעלות יצחק אמת פרס, תושב גדרה. על צ'ק אחד היה חתום אדם בשם אליעזר חודפי, והוא הוסב לטובתו של פרס. לאחר שהצ'ק התגלה כצ'ק בלי כיסוי, פרס תבע את חודפי כדי לממש את הצ'ק.

בדיון שהתקיים במארס 2011 בבית המשפט השלום ברחובות, טען חודפי להגנתו כי לא קיבל שום תמורה עבור הצ'ק. כלומר, הוא לא תיקן את מכוניתו אצל פרס. חודפי טען בבית המשפט כי בין ביטן לפרס נערך הסדר חוב ביחס לצ'קים, ולכן פרס היה צריך להחזיר את אותם הצ'קים. השופט בדיון ציין כי חודפי לא פירט את הטענה, ולא צירף הסכם בין ביטן לבין פרס.

במקרה אחר, צ'ק שעליו היה חתום בני שלום, שהיה מנהל מחלקת הנוער בקבוצת הכדורגל, הגיע לידי פרס. גם כאן תבע פרס את שלום על אי־כיבוד הצ'ק. שלום העלה בבקשת התנגדות לשטר טענה דומה לזו שהעלה חודפי - הוא לא קיבל שום תמורה עבור הצ'קים.

לטענת שלום, הוא היה שליח של ביטן במוסך בחפץ חיים: "את הצ'קים מסרתי עבור ביטן. למיטב ידעתי, על פי דבריו של ביטן, צ'קים נמסרו לזוכה (יצחק אמת פרס; ש"ש) כחלק מהסדר החוב שבין הזוכה לבין ביטן. כשלא נפרעו הצ'קים, הגיע הזוכה להסדר פריסת יתרת החוב עם ביטן ישירות, בלי היתה לי כל מעורבות בעניין. לפי מה שביטן אמר לי, הוא שילם כסף בגין הצ'קים והחוב בגין הצ'קים כוסה במלואו". פרס ושלום הגיעו בסופו של דבר להסדר, שלפיו שלום ישלם לפרס 46 אלף שקל. עורכת דינו של פרס מסרה כי הצ'קים ניתנו עבור עבודה ולא כובדו.

שלום ספג באותה התקופה תביעה נוספת, הפעם מבנק לאומי, שגם בה היה מעורב ביטן. במקרה זה, לטענת שלום העניין הקשור לעבודות בנייה שביצעו באצטדיון הכדורגל שתי חברות בנייה: פלס י.מ עבודות בניין, שבבעלות יוסי מלכה; חברת טקסטורה נדל"ן, שבבעלות חזי בר־דוד.

בתיק זה ביטן הגיש תצהיר כדי לתמוך בטענתו של שלום. ביטן, כמו שלום, טען כי אלה היו צ'קים של ביטחון לתשלום מצד העמותה, וכל הכספים לחברות בגין העבודות שבוצעו שולמו ולא נותר שום חוב. "תמורת הצ'קים שולמה מכספים אחרים, ולכן החברות התחייבו להחזיר את הצ'קים חזרה", כתב ביטן בתצהיר. "מלכה אמר שיחזיר לי את הצ'קים, והחברות יסדירו את החוב לבנק", הוסיף. בסופו של דבר, גם בעניין זה הגיעו בנק לאומי ובני שלום להסדר, שלפיו שלום ישלם לבנק 20 אלף שקל.

העירייה מכרה קרקעות בזול

חשדות נוספים בפרשה שבגינה נחקר ביטן אתמול נוגעים למתחם האירועים לאגו שבמערב ראשון לציון. המשטרה בודקת כיצד העירייה, בתקופה שבה ביטן היה סגן ראש העיר, העניקה לבעלי האולם, ארז מוסאצ'ו, את הקרקע במחיר נמוך ממחיר השוק וללא מכרז. למוסאצ'ו יש עסקים נוספים בעיר. באוגוסט האחרון התחתנה בלאגו בתו של ביטן, גלית ביטן, בחתונה נכחו בכירים רבים מהליכוד, ובהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. מתחם לאגו נהפך בשנים האחרונות למתחם מבוקש. היום יתקיים בו כנס בנוכחות שר האוצר, משה כחלון.

ביטן ניהל את ישיבת מועצת העיר שאישרה את מכירת הקרקעות שאליהן נבנה לאגו, באזור שידוע כמתחם האלף, אזור מתפתח במערב ראשון לציון. בישיבה אישרה העירייה את העסקה עם יזם הנדל"ן. בעת הישיבה היו חברי מועצה שטענו כי זו עסקה בעייתית, שבה העירייה מפסידה כסף. גם השמאי העירוני ויועצים משפטיים בעירייה התריעו בפני ביטן על המחיר הנמוך של העסקה.
דוד ביטן שחיתות חקירה ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד