י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

רגע היסטורי: הנשיא טראמפ הכריז על ירושלים כבירת מדינת ישראל

70 שנה אחרי הקמת מדינת ישראל, הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי ארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל • "הגיע הזמן להכיר בירושלים כבירת ישראל. ירושלים היא הבית של הפרלמנט הישראלי. הנחיתי להתחיל בהעברת השגרירות לירושלים"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



לאחר כ-70 שנה מאז הוקמה מדינת ישראל, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז בשעה זו על מדשאות הבית הלבן, כי ארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל.

"ב-1995 אימץ הקונגרס את ההחלטה להעברת השגרירות והכרה בירושלים כבירת ישראל", אמר טראמפ. "החוק הזה עבר בקונגרס באותם ימים ואושר על ידי הצבעה בקול אחד בסנאט, אבל במשך עשרים השנים האחרונות כל נשיא דחה את העברת השגרירות וסירב להכיר בירושלים כבירת ישראל. נשיאים שדחו חשבו שזה יקדם את השלום, הם עשו כך כשהתבססו על עובדות שהתאימו לאותם ימים, אבל לאחר עשורים של דחיות, אנחנו לא קרובים יותר להסכם מלפני עשרים שנה.

"לכן קבעתי כי עכשיו הזמן להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל", אמר טראמפ. "נשיאים קודמים הבטיחו זאת והם נכשלו, אני היום עושה את הצעד הזה, זה צעד שהיה צריך לעשות מזמן בשביל לקדם את תהליך השלום, שראל היא מדינה ריבונית עם זכות כמו כל מדינה ריבונית אחרת בשביל להכריע מהי בירתה.

"ירושלים לא רק הלב של שלוש הדתות אלא גם של אחת הדמוקרטיות המוצלחות בעולם. במשך 70 שנה בנו הישראלים מדינה שבה יהודים, מולסמים ונוצרים חופשיים לחיות לפי איזה אמונה שהם רוצים, ירושלים חייבת להיות המקום שבו יהודים מתפללים בכותל המערבי, נוצרים הולכים בתחנות שבהן עבר אותו האיש, והמקום שבו מוסלמים יכולים להתפלל במסגדים.

"זה הדבר הנכון לעשות, ואני מורה להתכונן להעברת השגרירות לירושלים, אנחנו לא עושים החלטה על נושאים סופיים כמו השליטה הישראלית בירושלים והגבולות, ארה"ב נשארת מחויבת לסייע להשיג הסכם שלום שהוא מקובל על שני הצדדים".

"הגיע הזמן לשלום. הגיע הזמן לכל האומות שיגיעו להסכם. ללא אלימות. לצעירים ולמבוגרים. נפתח את הלב שלנו להגיון. אני קורא למוסלמים ולנוצרים וליהודים להגיע לשלום. אלוקים יברך את ישראל. אלוקים יברך את הפלסטינים. אלוקים יברך את ארה"ב", סיים טראמפ את נאומו.






טראמפ חותם על הצו המכיר בירושלים כבירת ישראל

קודם לכן, בלשכת נתניהו ביקשו שלא להקדים את המאוחר, שמרו על שתיקה וביקשו גם מהשרים שלא להתבטא בנושא. מנגד, אבו מאזן, א־סיסי ועבדאללה סיפרו על שיחותיהם עם הנשיא האמריקני. מלשכת אבו מאזן נמסר כי יו"ר הרשות הודיע לטראמפ שלמהלך יהיו "השלכות מסוכנות על תהליך השלום והיציבות והביטחון באזור" והדגיש כי עמדת הפלשתינים היא שלא תהיה מדינה פלשתינית ללא ירושלים המזרחית כבירתה. המלך עבדאללה הגיב בצורה דומה והזהיר את טראמפ כי המהלך יוביל להשלכות מסוכנות על ביטחון ויציבות האזור, ואילו הנשיא המצרי א־סיסי הזהיר את הנשיא האמריקני מפני "נקיטת צעדים שיערערו את סיכויי השלום במזרח התיכון".

אבו מאזן פנה למנהיגים מהעולם שיתערבו בנושא ויעצרו את תוכניתו של טראמפ להעברת השגרירות. בין היתר שוחח יו"ר הרשות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, האפיפיור, נשיא צרפת עמנואל מקרון ועבדאללה מלך ירדן. בשיחתו עם פוטין טען הנשיא הרוסי כי הוא תומך בשיחות בין ישראל לפלשתינים, ובכלל זה על נושא ירושלים. בנוסף, בעקבות הדיווחים מתכננת ירדן לכנס ישיבת חירום של הליגה הערבית והארגון לשיתוך פעולה אסלאמי במהלך סוף השבוע. מטרת הכינוס היא לדון בדרכי ההתמודדות עם ההשלכות "המסוכנות" של החלטת נשיא ארה"ב. ואילו חמאס, מצידו, הכריז על יום זעם בעזה, בגדה ובמזרח ירושלים.

נשיא טורקיה ‏ארדואן תקף את כוונת טראמפ להכריז: "רק ארגוני טרור ירוויחו מההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל. לאף אחד אין זכות לשחק בגורלם של מיליארדי בני אדם, רק עבור הגשמת שאיפות אישיות". עבדאללה מלך ירדן הגיע לאנקרה לקיים שיחות עם נשיא טורקיה ארדואן בעניין ירושלים. עבדאללה אמר כי "פגיעה בזכויות המוסלמים והנוצרים בירושלים יחזקו את האלימות. זכותם של הפלסטינים להקים מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים". ‏15 חברי פרלמנט ירדנים מחו לפני זמן קצר מול השגרירות האמריקנית בעמאן, נגד כוונתו של נשיא ארה"ב טראמפ להכריז על ירושלים בירת ישראל.
דונלד טראמפ ירושלים בירת ישראל הכרזה היסטוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד