י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אחרי 117 שנה יהודים רכשו חזרה את המבנה שהוקם בידי יהודי באומן

יומיים לפני חג החנוכה הצליחו אנשי עסקים יהודיים באומן לבצע עיסקת נדל"ן גדולה. הסיפוק שלהם הוא שמדובר במבנה שנבנה והיה בבעלות יהודית - שכעת חוזר ליהודים

אחרי 117 שנה יהודים רכשו חזרה את המבנה שהוקם בידי יהודי באומן
בחדרי חרדים



עיסקת נדל"ן גדולה - סוגרת פרק בהיסטוריה: 117 שנה אחר שיהודי בשם לוי יצחק קרוגלי בנה את המבנה המפואר ביותר באומן באוקראינה - מבנה ששימש כמלון במרכז העיר, הצליחו אנשי עסקים יהודים, מחברת גולדס נדל"ן לרכוש את המבנה ולהחזירו לידיים יהודיות.

מדובר במבנה הממוקם לא הרחק מציון רבי נחמן מברסלב, מרחק כעשר דקות הליכה, ומשתרע על כשלושת אלפים מטרים רבועים שנבנו על שטח של כ 1800 מטרים. בעשורים הראשונים שימש אמנם כמלון בשם גרנד הוטל, אך בהמשך הפך לבית ספר.

המבנה עבר מספר ידיים במרוצת ההיסטוריה ומלחמות העולם שעברו על יהודי המקום: המלחמה הראשונה, והשואה האיומה. עד לרכישה, ההקשר היהודי של המבנה היה בהתאספות כמה עשרות מתושבי אומן, שמחזיקים עצמם כיהודים אך לצערנו רחוקים מכל ידע. אלו מתכנסים במקום בשבתות, שרים ומקיימים אירועי חברה יהודיים - כמעט בלי שום מושג על תורה ומצוות.

העיסקה מוערכת בהיקפים יוצאי דופן עבור אומן - שם מחירי הנדל"ן עדיין לא הרקיעו כמו בבירות העולם, אם כי נמצאים במגמת עלייה, בעיקר בגלל חסידי ברסלב הרוכשים דירות ושטחים באזורים הקרובים לקבר רבי נחמן.

היזמים החרדים, להם ידע וניסיון בנדל"ן המקומי, מתכוונים להכשיר את הבניין - עבור קהילה גדולה שמתכוונת להקים במקום בית מדרש, חדר אוכל וחדרי לינה, לחסידיהם שיבואו לשהות בראש השנה.

נציג 'גולדס' שביצעה את הרכישה אומר ל'בחדרי': "עשינו ברוך השם הרבה עיסקאות בשנתיים האחרונות באומן, עיסקאות בהם יהודים רבים מרחבי העולם הרוויחו יפה - אבל זו העיסקה בה התרגשתי והרגשתי שמעבר לכסף, אנחנו עושים פה שליחות יהודית חשובה.

"באומן התגוררו רבבות יהודים, שעברו רדיפות משכניהם האוקראינים. לראות כיום את היהודים שולטים בעיר ורוכשים גם את המבנה היהודי ההיסטורי הגדול ביותר בעיר - זו בהחלט הרגשה מרוממת וסוג של נצחון על מה שעשו לאבותינו השם יקום דמם". על פי מה שנמסר ל'בחדרי' המבנה עתיד לשמש מעתה יהודים. כפי הנראה חסידי ברסלב המגיעים לאומן.





















בניין יהודי נגאל נדלן יהודי אומן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד