י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גילויים מפתיעים סביב קבורתו של מרן הגראי"ל

בתוך ימי השלושים, סייר כתב 'המבשר' עם איש החברא קדישא בבית החיים של נציבי פוניבז' בבני ברק, ושמע ממנו על תהליך רכישת קברם של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצ"ל ורעייתו ע"ה • וגם הדהים בסיפור אישי • מרתק

המצבה של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל
המצבה של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל



לרגל ה'שלושים' להסתלקותו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל התקיים סיור מרתק בבית החיים של נציבי פוניבז', שהעלה שלל גילויים מרתקים סביב חלקת הקבר של מרן זצ"ל.

במהלך הסיור שערך סופר 'המבשר' הרב יוסף מאיר האס - והתפרסם במוסף 'קהילות' חשף איש החברא-קדישא ר' מרדכי אורלנצ'יק את חלקת הקבר שרכש מרן הגראי"ל שטיינמן לזוגתו הרבנית תמר ע"ה, וסיפר כי כשהרבנית נפטרה בכ"ה סיון תשס"ב, ביקשו לתת לו מקומות קבורה בחלקת הרבנים, שהרי הגראי"ל שטיינמן נמנה בתוכם בהיותו ראש ישיבת פוניבז' לצעירים וראש הכולל שנים רבות, אך הגראי"ל שטיינמן ביכר לרכוש דווקא מקום בקצה בית החיים, כי הוא רוצה מקום פשוט ביותר וכן מקום שאף אחד לא יוכל לבוא ולומר כי לקחו לו את מקומו...

ואכן, מיקום החלקות של הגראי"ל שטיינמן והרבנית, היה ממש בקצה בית החיים למרגלות ההר הגבוה ששימש כאחת מפינותיו של המתחם, הרחק מחלקת הרבנים של ראשי ישיבת פוניבז'.



כתב המבשר בסיור עם הרב אורלנציקצילום: כתב המבשר בסיור עם הרב אורלנציק
כתב המבשר בסיור עם הרב אורלנציק


כאחד שזכה להתעסק עם קבורתו של גדול הדור, מספר ר' מרדכי כי בבוקרו של יום שלישי כ"ד כסלו, שעה קלה לאחר התפשטות הידיעה המעציבה על הסתלקותו של מרן הגראי"ל שטיינמן, הגיעו למקום הקבורה אנשי החברא-קדישא כדי לחפור את הבור שאמור היה להיות צמוד לקברה של הרבנית מרת תמר ע"ה. "הצעתי להנהלת ישיבת פוניבז', שכדי שהמוני המתפללים שיעלו על קברו יוכלו לעמוד סביב חלקת הקבר, שיש לרכוש חלקה נוספת צמוד לקברה של הרבנית ע"ה, ואת הקבר יניחו במרכז שתי החלקות", משחזר ר' מרדכי.

"הנהלת הישיבה פנתה לשאול את חוות דעתו של מרן הגר"ח קנייבסקי, שביקש לברר קודם האם כבר היה לדבר תקדים. מסרתי לבני המשפחה שכבר היו דברים לעולמים וכך עשו אצל מרן ה'חזון איש' זי"ע ואצל מרן הסטייפלר זי"ע, שנקברו על פני שתי חלקות קבורה רחבות, ותוך שעה קלה הגיע אישורו של הגר"ח קנייבסקי וכך עשינו בזריזות..."

בנוסף לכך מגלה ר' מרדכי גילוי מרעיש שכבר הספיק לעורר הדים רבים בקרב כל מי שנחשף לו: "במהלך עשיית הטהרה למרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל, הסבתי את תשומת לבם של ידידיי אנשי החברא-קדישא, שאצבעות ידיו קמוצות וקפוצות, שלא כמו כל המתים שכפות ידיהם פתוחות לרווחה. מובא בספרים כידוע, שבשעה שאדם נולד כתינוק ובא לעולם, הוא בא עם אצבעות קמוצות כאומר שבא לקחת את כל העולם, אך כשנפטר מן העולם אצבעותיו פתוחות להורות שלא לקח עמו כלום... כאן ראינו דבר פלא ונדיר מאד, מחזה שסיפרו אותו על הגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצוק"ל המשגיח בישיבת פוניבז'."



בסיורצילום: בסיור
בסיור


ר' מרדכי נזכר בעובדה פלאית שהיה עד לה וחלק ממנה: "בכל שנה בכ"ה סיון, היה מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל בא לכאן להתפלל על קברה של זוגתו הרבנית ע"ה, ובסיום התפילה היה יוצא עם הרכב עד לברז הנמצא ביציאה מבית החיים, שם הייתי ממתין לו עם קערת מים וספל, וזכיתי ליטול את ידיו משך שנים רצופות. שנה אחת בעודי מסיים ליטול את ידיו של הגראי"ל שטיינמן, ניגשים אלי המקורבים שליווהו ואומרים לי שהמים היוצאים מהברז רותחים מאד מחמת השמש היוקדת ואין אפשרות ליטול את הידיים כי היד סולדת במים...

"בתחילה התקשיתי להאמין להם, שהרי הגראי"ל שטיינמן נטל את ידיו כרגיל מתוך הספל שהגשתי לפניו, ולא הבחנתי על פניו שום סממן של כאב... משניגשתי גם אני לברז ונוכחתי לראות שאכן המים רותחים ביותר, הבנתי שגדול הדור המתנזר זה עשרות רבות בשנים מכל הנאות העולם-הזה, עלה והתעלה למדרגות נשגבות עד שהיו שווים בעיניו כמו היו מים פושרים כרגיל, ובלבד שלא לבייש אותי שאקבל חלישות הדעת על שהגשתי לפניו מים רותחים ביותר...".
הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן בית חיים גילויים קבורה המבשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד