י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בשל מחסור במאבטחים: טיסות יבוטלו החל בשבוע הבא

חברות התעופה הישראליות צפויות לבטל טיסות החל בשבוע הבא, בשל מצוקת כוח אדם חמורה – כך הודיע הגוף האחראי על הביטחון בחברות הישראליות • המשבר פרץ בעקבות הודעת משרד החוץ לפני שבוע כי לא יוכל לממן את ההסכמות שהושגו עם האוצר והעובדים לגבי מאבטחים בחו"ל

עומס בשדה התעופה בן גוריון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
עומס בשדה התעופה בן גוריון. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



הויכוח המתמשך סביב תקציבי משרד החוץ מחמיר את מצוקת המאבטחים העובדים בנציגויות ישראל בשדות תעופה בחו"ל, מה שמעלה חשש לגבי ביטול טיסות ויעדים בפסח ובקיץ הקרוב.

רק לפני כשבועיים, לאחר מאבק ארוך, האוצר והסתדרות העובדים הגיעו להבנות עם עמ"י (אזרחים ישראלים העובדים בחו"ל ונציגות ישראל במקום מעסיקה אותם באורח זמני ולפי חוזה מיוחד) לגבי שיפור תנאי העסקתם של עובדי ביטחון ישראלים בחו"ל. ואולם בשבוע שעבר הודיע משרד החוץ כי ההסכמות משיתות עלויות כבדות על המשרד ומאחר שאין עבורן מקור תקציבי הוא לא יוכל לשאת בהן.

בכך, למעשה, המשרד הסיר את האחריות מטיפול וממתן מענה לאוכלוסיית עמ"י, שבה מאות עובדי ביטחון ומאבטחים, העובדים בנציגויות ישראל בחו"ל, תחנות בשדות תעופה בחו"ל ובתפקידי ביטחון הנוגעים לפעילות האווירית.

בעקבות זאת, בכירים בענף התעופה קיבלו אתמול מכתב מראש אגף הביטחון באל על – הגוף האמון על הביטחון בחברות התעופה הישראליות שפועל בתיאום עם השב"כ – ובו הודעה כי החל בשבוע הבא צפויים ביטולי טיסות, לנוכח המחסור החמור בעובדי בטחון הצפוי להיות בתחנות בחו"ל. במכתב נכתב גם כי באגף הביטחון באל על צופים כי תיפגע באופן מהותי היכולת לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים של הטיסות לחופשת פסח ולחודשי הקיץ.

במכתב הודגש כי גורמי התעופה השונים בישראל נערכו לגידול בתנועות הנוסעים מישראל ואליה, והודיעו על הצורך בהוספת תקנים בתחנות שונות, כמו גם על תגבור קורסי ההכשרה למאבטחים. בעקבות זאת, ברבעון האחרון של 2017 תוגברו ההסמכות לאבטחה, ועתה מתקיים קורס הכשרה נוסף.

עם זאת, הגידול בפעילות התעופתית בעקבות רפורמת שמים פתוחים וכניסתן של חברות לואו־קוסט רבות לשוק הישראלי בשנה האחרונה, הגדילו את נפח הטיסות והיעדים מהארץ, אך מערך האבטחה נותר בפיגור בשל בעיות תקציב. כבר בפסח הקודם התריעו חברות התעופה הישראליות כי אגף הביטחון של אל על לא עומד בזינוק בהיקפי הפעילות ודוחה בקשות להפעלת קווי טיסות ליעדים חדשים בגלל מחסור בכוח אדם. ראש אגף הביטחון כתב במכתב, כי כבר כיום ממתינים כ-80 עובדי אבטחה מוסמכים בישראל ללא יכולת לצאת לתחנות, ואליהם צפויים להצטרף עוד 60 מסיימי קורסים נוספים בימים הקרובים.

כתוצאה מכך, הפער בכוח אדם רק גדל והולך, וכן נוצר עומס עבודה כבד שגורם לשחיקה מהירה של העובדים הקיימים ולעזיבתם את העבודה. "כל יום שחולף מגדיל את הנזק ומקטין את היכולת לעמוד בתוכנית החברות", נכתב במכתב.

לאור הפגיעה המבצעית הצפויה, הודיע ראש אגף הביטחון כי החל בשבוע הבא יבוטלו טיסות קיימות של כלל חברות התעופה. כמו כן, פירסום האישור הסופי לתוכנית הפסח והקיץ יעוכב. בשל כך, כל הטיסות המוצעות לשיווק ולמכירה בסכנת ביטול, וייתכן שתחנות מסוימות לא יוכלו לפעול – מה שיגרום לביטול יעדים מסוימים שכבר שווקו לנוסעים.

כבר יותר משנתיים מתקיים ויכוח בשאלת זהותו של הגוף האחראי על הביטחון בחברות התעופה הישראליות. בוויכוח מעורבים גם רשות התעופה האזרחית וגורמי ביטחון רלוונטיים, שדנים אם האחריות צריכה להיות על רשות שדות התעופה, שב"כ, או חברת אל על (כפי המצב כיום). בעבר קידם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, תוכנית להקמת רשות אבטחה ממלכתית־עצמאית — מהלך שגורמים שונים בממשלה כבר התנגדו לו, אך עדיין נמצא על השולחן. באפריל הסבירו בשב"כ כי הוועדה סיימה את עבודתה, אולם טרם התקבלה החלטה על שינוי המערך.

משירות הביטחון הכללי נמסר כי אבטחת התעופה הישראלית בחו"ל מתבצעת ע"י אגף הביטחון באל על, בהתאם להנחיות האבטחה, שאותן קובע שב"כ ע"פ החלטת הממשלה בנושא. מעבר לכך, שב"כ איננו יכול להתייחס להנחיות אבטחה.
מצוקת כוח אדם משרד החוץ ביטול טיסות שיפור תנאי העסקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד