י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אלפי פיליפינים ופלסטינאים יגויסו לענף המלונאות

הגיוס של עובדים זרים נדרש לאור מצוקת כוח האדם הקיימת בענף, שבו מועסקים כ-2,500 מבקשי מקלט בתחום הניקיון ומשק הבית - עם גירושם הצפוי מישראל באפריל הקרוב

עטבדים זרים. צילום אילוסטרציה: תומר נויברג, פלאש 90
עטבדים זרים. צילום אילוסטרציה: תומר נויברג, פלאש 90



משרד התיירות הגיע להסכמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר לאישור גיוס של 2,000 עובדים זרים לענף המלונאות בישראל. מדובר ב-1,000 עובדים מהפיליפינים ועוד 1,000 עובדים פלסטינאים.

הגיוס של עובדים זרים נדרש לאור מצוקת כוח האדם הקיימת בענף, שבו מועסקים כ-2,500 מבקשי מקלט בתחום הניקיון ומשק הבית. עם גירושם הצפוי מישראל באפריל הקרוב בתי המלון התריעו כי יישארו עם מצבת עובדים לא מספקת בקטגוריות הניקיון, שבהן עובדים ישראלים אינם מעוניינים לעבוד, ולא יוכלו לשרת את הישראלים והתיירים שיבקשו להתארח אצלם.

"אני מקווה שעד יולי-אוגוסט העובדים הפיליפינים כבר יוכלו להגיע לכאן", אומר גורם בכיר במשרד התיירות, "בעוד שאת העובדים הפלסטינאים נוכל לגייס כבר בחודש הקרוב כי המתווה הזה קיים בענפים אחרים".

לדברי שר התיירות, יריב לוין, "על רקע ההצלחה ושבירת השיאים בתיירות הנכנסת גם התפוסות בבתי המלון גבוהות מאוד וישנו צורך גדל והולך בעובדים - במיוחד בתחום הניקיון. מתן מענה של עובדים זרים מהפיליפינים, עם תודעת שירות גבוהה, הינו הפתרון הנכון ביותר".

בזמן שהמלונאים יכולים יחסית לנשום לרווחה, בענף המסעדות, שמעסיק כ-10,000 מבקשי מקלט וסובל אף הוא מאותה מצוקת כוח אדם, שתגיע לנקודת רתיחה קריטית בימים שבהם הגירוש יצא לפועל, לא נמצא פתרון. במסגרת דיוני התקציב דאג לוין להפעיל את כוחו הפוליטי מול משרד האוצר בסוגיית העובדים הזרים על מנת לסייע לבתי המלון, בעוד המסעדות נשארו מחוץ להסדר.

שי ברמן, מנכ"ל התאחדות המסעדות, אמר ל-TheMarker, כי "זו דוגמה בולטת להון-שלטון. משרד האוצר, הכלכלה והתיירות לא נקפו אצבע למעננו אף שאנחנו בדיוק באותה סיטואציה כמו המלונאים אלא שאנחנו העסקים הקטנים והשקופים והם העסקים הגדולים. אמרו לנו במשרד האוצר רק לפני שבועיים שהם לא יאשרו עובדים זרים – לא למסעדות ולא למלונאים - אבל מתחת לאף הם עזרו רק לבעלי ההון. את משרד התיירות אפשר להגדיר כמשרד המלונאות. משה כחלון הוא שר שנבחר גם על הכרטיס של עסקים קטנים. הם פשוט הונו אותנו, אנחנו מדברים איתם מזה חודשים על הנושא. אנחנו לא ניתן לזה לעבור בממשלה. אני מאוד מקווה שלא נצטרך להגיע לבית המשפט אבל אם לא תהיה ברירה אז נגיע גם לשם. השחיתות הזו לא תיתכן".

משרד האוצר סירב להגיב לשאלת TheMarker מדוע הוחלט על גיוס עובדים זרים רק לענף המלונאות ולא למסעדות. גורמים במשרד התיירות טוענים כי המסעדות אינן נמצאות בתחום אחריותו ושבשלב זה בשיחות מול האוצר הם נדרשו לטפל במצוקת חדרי בתי המלון שהיו עלולים להיסגר בתקופה של תיירות שיא לישראל.

לא כל בתי המלון בישראל יוכלו להעסיק עובדים זרים. משרד התיירות מתכוון להכניס למתווה סעיף שיקבע כי רק בתי מלון שהסכימו להיכנס לדירוג בתי המלון בשיטת הכוכבים יהיו רשאים להעסיק עובדים אלו. המטרה - לתמרץ ולעודד בתי מלון להיכנס לדירוג שיטת הכוכבים שאותה מוביל משרד התיירות, שיטת דירוג וולנטורית שבה דורגו או נמצאים בהליכי דירוג שונים כ-100 בתי מלון בלבד.

בתוך כך, אושר בימים אלו תקציב משרד התיירות על סך של 1.2 מיליארד שקלים, הכולל תוספת של 120 מיליון שקלים לתקציב שיווק ישראל כך שיהיה כ-550 מיליון שקלים. תקציב השיווק ייועד בין היתר לפריצה למדינות חדשות עם תיירות נכנסת פוטנציאלית לישראל (בדומה לפולין ורומניה בשנה שעברה). בנוסף, אושרה תוספת תקציב של 125 מיליון שקלים לתכנית משרד התיירות לעידוד יזמים להגדלת היצע חדרי המלון באמצעות מענקים.
ענף המלונאות מבקשי מקלט משרד התיירות משרד האוצר עובדים זרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד