י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסערה וההתנצלות: הגטו החילוני במרכז ירושלים

"חשש מהפיכת בית הכרם למובלעת חילונית, גטו, שסביבו אוכלוסייה דתית וחרדית" כך יו"ר המנהל הקהילתי לחברי הוועדה לתכנון ובנייה • בסוף השבוע הגיעה ההתנצלות

שכונת בית הכרם. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
שכונת בית הכרם. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



נראה שהעיר ירושלים לא יכולה להתקיים ללא מאבקי דת בין חרדים לחילונים, בפרט בשכונות המעורבות בהן דרים חרדים וחילונים בכפיפה אחת. הסיפור שלפנינו מעיד על החשש ההדדי המרחף תדיר באוויר הירושלמי ועל כך שלפעמים כשאחד מהצדדים עובר את הקו האדום - יש דרך חזרה.

לאחרונה, עלתה תוכנית 'קירוי בגין' הכוללת בניית יחידות דיור ומסחר, על שולחן הועדה המקומית לתכנון ובנייה. בעקבות כך שיגרה נגה לבציון נדן יו"ר מנהל קהילתי בית הכרם מכתב לחברי הועדה שבו שורבבה שורה שמעלה את החשש מיצירת 'גטו חילוני' שסביבו אוכלוסיה חרדית ובשל כך עלתה הדרישה לפרט אלו אוכלוסיות יבואו להתגורר ביחידות הדיור החדשות.

וכך נכתבה הדרישה הבעייתית במכתב לחברי הועדה: "פירוט של האוכלוסיות הצפויות למלא את הבניה החדשה. בין היתר הובא חשש מהפיכת בית הכרם למובלעת חילונית, גטו, שסביבו אוכלוסייה דתית וחרדית".

הדרישה להדיר את החרדים מהאיזור - גררה סערה בקרב חבריה החרדים של הועדה המקומית שדרשו ממנהל בית הכרם התנצלות, ואכן, בסוף השבוע שעבר - היא הגיעה עם מכתב מנומק שבו נטען כי הדברים נכתבו בטעות.

"בפנייתנו אליכם בהתנגדות המנהל הקהילתי בית הכרם לתכנית קירוי בגין שורבב משפט שאינו ראוי בנוגע לאוכלוסיות אחרות בעיר", נכתב במכתב ההתנצלות שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', "מדובר בטעות, ואנו מתנצלים על כך שבמהלך שיתוף הציבור הוכנס משפט שלא שמנו לב אליו. אנו לוקחים אחריות על הטעות הזאת ומתנצלים אם מישהו נפגע".

עוד נכתב כי "שאלת החיים יחד של חילונים וחרדים והחשש מההשפעה התרבותית היא שאלה לדיון אחר. ואין לה כל קשר לתוכנית קירוי בגין. הבעיות שהעלנו לגבי התוכנית אינן קשורות כלל לאופי האוכלוסיה. הבעיות הן בעיות עירוניות".

"לסיכום", נכתב, "אנו שבים ומתנצלים על אי הנעימות, לא הייתה כל כוונה לפגוע במי מהנוכחים, המנהל הקהילתי לא עומד מאחורי משפט זה ואנו מצרים על הטעות. אנו מקווים שהבהרה זו תאפשר לנו שוב לשלב ידיים ברצוננו המשותף כדי שההוועדה תקבל החלטות שייטיבו עם חיי התושבים בעיר ועתיד העיר".







שכונת בית הכרם המנהל הקהילתי גטו חילונים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד