כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

עתירה: עיריית ב"ב מסרבת לספק מידע על הליך בחירת רב העיר הוותיק

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה כנגד עיריית בני ברק בבקשה לקבל מידע ומסמכים הנוגעים לרב העיר הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא שמונה לרבנות העיר לפני למעלה מ-30 שנה • העירייה: "קנטרנות. בביהמ"ש יוכח שאין כל בסיס לעתירה"

עתירה: עיריית ב"ב מסרבת לספק מידע על הליך בחירת רב העיר הוותיק



התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה כנגד עיריית בני ברק בבקשה לקבל מידע ומסמכים הנוגעים לרב העיר.

לבית משפט המחוזי בת"א בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים הוגשה עתירה המבקשת לחייב את עיריית בני ברק להעביר מידע ומסמכים הנוגעים לרב העיר. לאחר שלידיהם הגיע מידע שמגולל "סיפור מטריד לכאורה, לגבי האופן שבו מונה רבה של העיר ודרך התנהלותו".

מדובר בבקשה שהוגשה לעירייה במאי 2017 על ידי התנועה לאיכות השלטון, בהתאם לחוק חופש המידע, למסור לידיהם את המידע הבא: בין מיהו בפועל רבה של עיריית בני ברק? באיזה הליך מונה הרב הנוכחי של העיר? באיזה הליך מתמנה רב של עיר? מהם סמכויותיו? במידה והתקיים הליך מכרז נבקש לקבל את מסמכי המכרז הרשמיים. כמה מועמדים ניגשו למכרז? מיהם חברי ועדת הבחינה? שמותיהם. פרוטוקול המכרז. כל מסמך המעיד שניתנה הזדמנות שווה להגיש מועמדות למכרז. כל מסמך המעיד שהמכרז לא שונה לאחר פרסומו.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לבית המשפט, בבקשה לחייב את עיריית בני ברק לפעול בהתאם לחוק חופש המידע ולהעביר את המידע שנתבקש, זאת לאחר תקופה של למעלה מכחצי שנה ממועד הבקשה, ולאחר שהתנועה לאיכות השלטון עשתה כל שמוטל עליה על פי דין למיצוי ניסיונה לקבל את המידע שלא באמצעות בית משפט.

חוק חופש המידע ביקש להפוך את המידע הנמצא בידי הרשויות לשקוף, נגיש וזמין ככל האפשר. בהגשמת זכות זו מתממשות זכויות יסוד וערכי דמוקרטיה בסיסיים. הביקורת הציבורית על פעילותיה של רשות ציבורית הינה עמוד שדרה חיוני לשם שמירה על אורח חיים בריא של המשטר הדמוקרטי.

"ניסיון העירייה להתחמק ממתן המידע המבוקש על ידי התנועה לאיכות השלטון, תוך התעלמות מופגנת מהוראות החוק המחייבות אותם להשיב תוך מסגרות זמן ברורות לפנייה, הינו חמור ופוגע בחוק חופש המידע ובתכליות העומדות בבסיסו" כתבו בעתירה שהגיעה לידי 'בחדרי חרדים'.

המידע המבוקש מתייחס לסוגיה הקשורה לחשש להתנהלות בלתי תקינה של העירייה בכל הנוגע להליכי מינויו של רבה של העיר, כך שגילוי המידע הנוגע לעירייה יכול וישפוך אור על התנהלות שאינה תקינה המעידה על התעלמות מהוראות החוק לגבי האופן שבו מונה רבה של העיר ודרך התנהלותו.

השופטת אסתר נחליאלי-חיאט מבית משפט המחוזי בתל אביב קבעה דיון בנושא לתאריך ו' ניסן, כאשר על העירייה להגיש את תגובתה לעותרים ולבית המשפט, עד לכ"א אדר, 14 ימים לפני מועד הדיון.

העתירה הוגשה לאחר שביולי 2016 התקבלה פנייה במשרדי התנועה לאיכות השלטון, כי הרב לנדא המכונה בפי כל "רב העיר", כאשר שהרב המכהן הוא הרב שלמה קורח. ראשית, פנו לרבנות הראשית לברר מי רב העיר ובאיזה הליך התמנה, ומשלא קיבלו מענה פנו לעו"ד יהודה ליבוביץ היועמ"ש של עיריית בני ברק, גם ממנו לא קיבלו מענה. משכך, הגישו בקשת מידע על פי החופש המידע.

לאחר ארבעה פניות במועדים שונים לעיריית בני ברק, שלוש פניות בכתב ושתי שיחות טלפון, ומאחר ולא התקבלה כל תשובה, למרות הוראות חוק חופש המידע, החליטו להגיש עתירה לבית המשפט על מנת שיחייב את העירייה למסור את המידע.

"התופעה לפיה רשות ציבורית כעיריית בני ברק, מתעלמת מחובותיה המנהליות, מתעלמת מהוראות החוק הברורות ומתעלמת מפניותיה של העותרת – אינה ראוייה, מהווה פגיעה קשה בשלטון החוק, בכללי המנהל התקין, באמון הציבור ובחובת הסבירות המוטלת על רשויות מנהליות" כתבו העותרות עו"ד תומר נאור ועו"ד חיה לוי, בשם התנועה לאיכות השלטון.

בסיום העתירה כתבו בזהירות, כי הזמן הרב שחלף מאז בקשת המידע לראשונה, "מעלה חששות כבדים שמא לא מעוניינת הרשות, מתוך שיקולים שאינם מ העניין, להעביר את המידע המבוקש לידי הציבור" וביקשו מבית המשפט לחייב את העירייה למסור את המידע.

מעיריית בני ברק נמסר ל'בחדרי חרדים' כי מינויו של הגאון רבי משה יהודה לייב לנדא שליט"א היה לפני עשרות שנים, בישיבת מועצת העירייה, לפי הצעתו של הרב משה אירנשטיין ז"ל, ראש העיר באותם ימים. "המינוי של הרב לנדא שליט"א הביא למהפך אדיר בנושאים רבניים, וביחוד בתחומי הכשרות, ובלא כל הגזמה יש לכך הדים בכל רחבי העולם היהודי, להוציא, כמובן, אצל אנשי התנועה לאיכות השלטון".

עוד מסר דובר העירייה אברהם טננבאום "כל הפרטים הנחוצים יובאו לביהמ"ש בתשובה ברורה, בהירה וחד -משמעית במסגרת כתב התשובה של העירייה לעתירה ואינני סבור שעלינו למסור מידע מוקדם על כך למגישי התביעה".

עוד נמסר מהעירייה, "גם הנושא של חופש המידע יובהר במסגרת תשובת העירייה לביהמ"ש, ושם יוכח שלהוציא קנטרנות אין כל בסיס לעתירה".

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', השר לשירותי דת דוד אזולאי הכריז לפני מספר חודשים על פתיחת הליך בחירות בעיר בני ברק, זאת לאור העובדה שרבה הנוכחי של העיר הגאון רבי שלמה קורח צפוי לסיים את תפקידו בתאריך 9 בדצמבר 2018, א' בטבת תשע"ט.
הרב שלמה קורח הרב משה יהודא לנדא התנועה לאיכות השלטון עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד