י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

אייכלר: "'רחבת הכותל' עד שער האשפות"

רגע לפני המועד האחרון לתשובת המדינה לבג"ץ על מתווה הכותל, פנה ח"כ ישראל אייכלר במכתב משפטי מנומק ליועמ"ש לראה"מ, לראש הממשלה ולשר הדתות, ובו הוא מבקש לעמוד בתוקף כי הגדרת רחבת הכותל המערבי לא השתנתה, וכי הגדרת רחבת הכותל בתקנות המקומות הקדושים חלה עד לחומת שער האשפות

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



פרסום ראשון: רגע לפני המועד האחרון לתשובת המדינה לבג"ץ על מתווה הכותל, פנה ח"כ ישראל אייכלר במכתב משפטי מנומק ליועץ המשפטי לממשלה, לראש הממשלה ולשר הדתות ובו הוא מבקש לעמוד בתוקף בתשובה לבית המשפט כי הגדרת רחבת הכותל המערבי לא השתנתה, וכי הגדרת רחבת הכותל בתקנות המקומות הקדושים חלה עד לחומת שער האשפות.

כזכור, שופטי בית המשפט ביקשו את חוות דעתה של הממשלה באשר לתקנות שנתקנו בעבר בשנת תשל"ב עם מפות מפורטת עד לחומה, והוחלפו בתקנות אחרות, שאליהן לא צורפה מפה מפורטת המגדירה את השטח הקדוש לעם היהודי.

כעת מבקש בג"צ את תשובת המדינה לשאלת תחולת תקנות השמירה על מקומות הקדושים ליהודים התשמ"א. זאת במטרה להפקיע את ניהול הרחבה המערבית בפינה הדרומית מידי הרבנות הראשית ורב הכותל הממונה על המקומות הקדושים ליהודים.

ח"כ אייכלר דרש מהממשלה והיועהמ"ש להציג בפני בג"ץ את העמדה היהודית המסורתית השוללת מכל את הפקעת רחבת הכותל לגורמים חיצוניים המבקשים לחלל שם שמיים ומוכיח כי מבחינה משפטית על כל השטח חלים תקנות 'הכותל המערבי': "כידוע בשנת תשל"ב תוקנו תקנות השמירה על המקומות הקדושים. תקנות אלו כללו מפה אשר הגדירה את המושג 'רחבת הכותל המערבי' לצורך תיחום תחולתן". בשנת תשמ"א בוטלו תקנות אלה והוחלפו בתקנות אחרות, לתקנות לא צורפה המפה כי הדבר מובן מאליו והן נקטו בהגדרות מילוליות בלבד".

בהמשך המכתב נטען כי "כמובן, מסתבר כי הסיבה שלא נצרכו להגדיר מחדש בתקנות את המונח 'רחבת הכותל המערבי' היא קיומם של הגדרות בתקנות הישנות".

בנוסף טוען ח"כ אייכלר לאסמכתא נוספת המחזקת את הטיעון המשפטי: "גם במסגרת התכניות החלות באזור, המהוות גם הן מעשה חיקוק, הוגדרה 'רחבת הכותל המערבי' באופן דומה במשפט 'כולל האידרא' כך שהיא כוללת את כל השטח הסמוך לכותל החשוף עד לשער האשפות ולחומת העיר העתיקה".

בהסתמך על הנימוקים הללו מסכם ח"כ אייכלר את מכתבו: "בהתאם לדין ולהגיון הישר, יש לפרש את המושג 'רחבת הכותל המערבי' שבתקנות בהתאם להגדרתו בדברי חקיקה אחרים ואין כל טעם לפרש באופן שונה את אותן המילים בדיוק אשר מופיעות בתקנות. היות ומדובר בדברים נכוחים, אני משוכנע כי אכן כך צריכה להיות גם תגובתכם לבית המשפט הגבוה בשם ממשלת ישראל" כתב ח"כ אייכלר.

העתק המכתבים הועברו לידי הרבנים הראשיים ורב הכותל המערבי שבג"צ מנסה לשלול את סמכותם במקום הקדוש ביותר לעם ישראל.

עו"ד אלדד רבינוביץ מעמותת 'בצדק' אומר ל'בחדרי חרדים' בתגובה למכתבו של ח"כ אייכלר: "אין ספק כי לפי הדין קדושת הכותל נמשכת על כל אורכו ולכן גם החובה לכבד אותו ולא לבזות אותו חלילה. ברור גם שהתקנות שנקבעו לכבוד הכותל חלות על כל חלקי הרחבה".

לדבריו, "ככל וחלילה תובא בפני בית המשפט עמדה נוגדת, ראוי שהשר לשירותי דת יגדור את הפרצה וייתקן מחדש את התקנות כך שלא ניתן יהיה לתת להן פרשנויות שיעקרו אותן מתוכן".
מתווה הכותל שער האשפות היועץ המשפטי לממשלה ישראל אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד