י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

גזר דין תקדימי: 5 שנות מאסר לנאשמים בעבירות סחר באיברים

לאחר שסחרו באיבריהם של הקורבנות, הורשעו שני בני אדם, אחד מהם רופא, בעבירות סחר איברים • בית המשפט גזר עליהם 4, ו-5 שנות מאסר

אילוסטרציה, צילום: Abir Sultan/Flash 90
אילוסטרציה, צילום: Abir Sultan/Flash 90



בית משפט המחוזי בבאר שבע גזר היום (שלישי) את דינם של ד"ר מיכאל זיס ושלומי ביטון, ל-5 ו-4 שנות מאסר בהתאמה ועונשים נלווים, לאחר שהורשעו לפי הודאתם בהסדרי טיעון, בעבירות של סחר באיברים ועבירות נלוות במסגרת רשת שפעלה להשתלה בלתי חוקית של איברים. מדובר בעונש תקדימי בעבירות סחר באיברים.

רקע: באוגוסט 2014 הגישה פרקליטות מחוז דרום (פלילי), כתב אישום לבית משפט המחוזי כנגד 5 נאשמים, אשר פעלו כרשת שעסקה בסחר באיברים בין השנים 2012 ו-2014. על פי עובדות כתב האישום, לכל אחד מהנאשמים היה תפקיד מוגדר בשרשרת שהובילה לסחר באיברים בקנה מידה גדול. מדובר במספר גדול של תורמים ונתרמים ובסכומי כסף גדולים שהרוויחו הנאשמים על חשבון ניצול המצוקה של התורמים והנתרמים.

הנאשמים, כפי שעלה מכתב האישום, זיהו את הפוטנציאל הרווחי שטמון בתיווך שבין המצוקה הכלכלית של התורמים בה היו מצויים, לבין המצוקה הרפואית של הנתרמים שהמתינו לכליה שתציל את חייהם וכך, גרפו לכיסם על גבם של התורמים והנתרמים סכומי כסף גדולים.

הרשת פעלה להעברת חולי כליות לטורקיה תוך הטסת תורמים שרובם בעלי בעיות כלכליות קשות, חלקם היו חייבים לשוק האפור, להוצאה לפועל וכיו"ב. 

הנאשמים זיס וביטון לקחו חלק מרכזי ודומיננטי במסגרת רשת הסחר באיברים. ד"ר מיכאל זיס, רופא במקצועו, אשר נתן ארשת מקצועית לפעילות בלתי חוקית של סחר באיברים, ביצע את בדיקות ההתאמה והיה הגורם הדומיננטי שעמד מאחורי רשת זו.

שלומי ביטון - היה אחראי לגיוס תורמים בעלי קשיים כלכליים תוך פרסום מודעות באינטרנט ובעיתונות מקומית. עניינם של שלושת הנאשמים האחרים: עוזי שמואלי, קובי דיין ודניאל פאר, המעורבים בפרשה הסתיים והם נדונו לעונשים שונים, כל אחד מהם - בהתאם לחלקו בפרשה.

במהלך ניהול התיק בבית משפט המחוזי בבאר שבע, נעצרו הנאשמים ביטון וזיס לאחר שחברו פעם נוספת לביצוע עבירות דומות של סחר באיברים. לאור האמור הוגש נגדם כתב אישום בבית משפט השלום בפתח תקווה ע"י פרקליטות מחוז מרכז (פלילי). שני התיקים אוחדו במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים, כאשר הנאשמים הודו והורשעו בכתבי אישום מתוקנים בגין שני התיקים האמורים.

כאמור, היום גזר ביהמ"ש על הנאשמים את העונשים הבאים: על מיכאל זיס נגזרו 5 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ותשלום פיצויים בסך כולל של 300,000 ₪ וכן 100,000 ₪ במזומן שיחולטו לטובת אוצר המדינה.

על שלומי ביטון גזר בית המשפט 4 שנות מאסר בפועל וכן הופעל במצטבר עונש מאסר מותנה של 12 חודשים שהוטל עליו בתיק אחר שהתנהל נגדו בגין עבירות דומות. בסך הכל ירצה ביטון 5 שנות מאסר בפועל. מאסר על תנאי וכן תשלום פיצויים בסך כולל של 60,000 ₪ למתלוננים בשני התיקים בהם הורשע.

ביהמ"ש ציין בגזר דינו כי: "העבירות בהן הורשעו הנאשמים הן עבירות חמורות, ובעיקר השילוב הקשה והבלתי מוסרי שבין העבירות של סחר ותיווך לסחר באיברים לבין עבירות העושק והמרמה".

מהפרקליטות נמסר בתגובה לגזר הדין כי "בית המשפט העביר מסר חד וברור ולפיו עבירות סחר באיברי בני אדם הן עבירות חמורות שעל החוטאים בהן לשאת במלוא חומרת הדין. מדובר בעבירות בהן נעשה ניצול כפול של מצוקה רפואית של החולים מחד, ומצוקה כלכלית של התורמים מאידך בשל בצע כסף. במקרה זה דובר על נאשמים שהיו מעורבים באינספור מקרים של סחר באיברים ושתוך כדי ניהול ההליך נגדם, שבו וביצעו עבירות דומות נוספות".

"בית המשפט בגזר דינו אימץ את התכלית המוסרית והערכית העומדת בבסיס החוק, אשר ייעודה הוא למנוע חשש כי מעוטי יכולת ייאלצו, למחייתם, למכור איברים מגופם לבעלי היכולת".
סחר איברים כתב אישום מאסר בפועל השתלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד