י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הפגנה רגועה ואפס עצורים - האם 'הפלג' נוקט באסטרטגיה חדשה?

בניגוד לציפיות, רק מאות השתתפו בהפגנת 'הפלג' אמש בירושלים - מה שהיה אמור להיות מפגן כוח ראשון לאחר הסתלקותו של המנהיג - לפני שבועיים, לא קרה שלוש שעות של הפגנה יחסית מאופקת ואיש לא נעצר וגם נתון מעניין שאולי מעיד על טקטיקה חדשה; מפגינים מתחת לגיל גיוס

מהפגנת הפלג אמש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מהפגנת הפלג אמש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גלגל העצורים נעצר, בשלב זה. במהלך הפגנות 'הפלג הירושלמי' במהלך השנים האחחרונות, נוצרה בעייה (יהיו שיכנו זאת אחרת) כאשר בכל מעצר בחור ישיבה והעברתו למשטרה הצבאית - נערכו הפגנות אשר במהלכן נעצרו בחורים נוספים שהועברו למשטרה הצבאית - וחוזר חלילה. כך, שכל מעצר בודד, גרר גל של עצורים שהוכנסו לבתי הכלא הצבאיים מה שכמובן גרר להימשכות ההפגנות.

כפי שדווח השבוע ב'בחדרי חרדים', בלילה שבין רביעי לחמישי - כשעה לאחר חצות הלילה נעצר מאיר בורדיאנסקי בכביש מעלה אדומים בשעת לילה מאוחרת, כשהיה באזור הדרום לכיוון ירושלים. היה זה מעצר ראשון מאז פטירת מנהיג 'הפלג הירושלמי' הגר"ש אויערבך זצ"ל ואתמול (חמישי) נערכה הפגנה בתמיכת "העדה החרדית".

בניגוד לציפיות, רק מאות השתתפו במחאה, וזאת כאשר מדובר כאמור בהפגנה ראשונה מאז פטירת הגר"ש זצ"ל, מה שאמור היה להיות מפגן כוח עצום - אך בשלב זה, זה לא קרה. בפלג הירושלמי הסבירו כי ההפגנה הייתה "רק הפתיח למאבק נחוש" והדגישו כי "המאבק ימשיך במלוא העוצמה עד להשבת החוק שיפטור את תלמידי הישיבות מגיוס, ללא התנייה ועמידה ביעדי גיוס".





נתון מעניין, שככל הנראה מכוון על ידי מארגני ההפגנה - מרבית המפגינים שישבו על הכביש - היו ילדים ותלמידי ישיבות קטנות בעיקר, כאלה שטרם קיבלו צו ראשון. בדרך כלל, העצורים בהפגנות הם אלה שיושבים על הכביש ולא נעתרים לדרישת המשטרה לאפשר מעבר כלי רכב. גם במידה ואלה היו נעצרים, זה לא היה גורר גל הפגנות היות ואלה כמובן לא יועברו לידי המשטרה הצבאית.

לאחר כשלוש שעות של הפגנה במהלכן נחסמה הכניסה הראשית לעיר הבירה, המשטרה החליטה לפזר את ההפגנה באמצעות פרשים ומכתזית שהתיזה מי בואֶש לעבר המפגינים, תוך שעשרות שוטרים מנעו ממפגינים לחסום את המכתזית, כך שחופש התנועה שלה היה אפקטיבי לפיזור המפגינים.

עם פיזור ההפגנה, חלק מהמפגינים חסמו את מעבר כלי הרכב ברחוב בר אילן בירושלים, אולם לאחר זמן קצר יחסית, הגיעה ההוראה "ויחזור לתלמודו", המסמנת את סיום ההפגנה.

לסיכום: הפלג הירושלמי לא הפגינו נוכחות מרשימה במיוחד, ביחס לציפיות בהפגנה ראשונה מאז פטירת מנהיגם הגר"ש אויערבך זצ"ל; ההפגנה הייתה רגועה יחסית, בעיקר בשל האיפוק המשטרתי שאפשרה להם לחסום את הכביש למשך שעות; כל מי שניסה לחסום את הכביש עם פיזור ההפגנה, או את המכתזית - נתפס על ידי השוטרים אך לא נעצר אלא שוחרר מטרים ספורים משם; איש לא נעצר - כך שגלגל העצורים, לפחות בשלב זה - נעצר.
הפלג הירושלמי גלגל העצורים גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד