י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרגע לפני הפיצוץ הגדול: ליברמן מושיט סולם לנתניהו: "אם לא תפטר את לנדבר - לא נלך לבחירות"

זה נשמע כמו מאמץ אחרון להמנע מבחירות, ליברמן מאותת לנתניהו ומעביר את הכדור למגרשו. בתוך כך, הדיבור בקואליציה: "אנחנו מיואשים. המצב יצא מכלל שליטה" ויש שרה בליכוד שלא מותירה מקום לספיקות: "אנחנו ערב בחירות באופן די ברור"

ליברמן ונתניהו. פלאש 90
ליברמן ונתניהו. פלאש 90



יממה קריטית שתקבע האם מדינת ישראל הולכת לבחירות: חוק הגיוס שהוגש על ידי המפלגות החרדיות יעלה הערב (שלישי) להצבעה טרומית במליאת הכנסת, זאת חרף התנגדותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן וסיעתו 'ישראל ביתנו'.

לאחר שבלילה האחרון, לא נמצא מתווה שיפתור את המשבר הפוליטי מול ליברמן, הבוקר מעניק שר הביטחון לראש הממשלה סולם לרדת מהעץ ולמנוע הליכה לבחירות. לדבריו: "במידה והשרה לנדבר לא תפוטר מהממשלה ולמערכת הביטחון תנתן אפשרות לגבש חוק חדש שיובא לאישור הכנסת במושב הקיץ, ניתן למנוע בחירות חדשות".


צפו בדבריו של ליברמן הבוקר. צילום: ערן מולדבסקי, משרד הביטחון

באירוע הבוקר אמר ליברמן: "אם ראש הממשלה לא ירצה בחירות, הוא לא יפטר את סופה לנדבר, ויש תקדימים, ואם הוא ירצה בחירות - אז הוא יפטר את סופה לנדבר. היא חד וחלק תצביע נגד".

ליברמן הוסיף: "יש מספיק תקדימים, זאת הצעת חוק פרטית לא ממשלתית, לראש הממשלה יש את כל הכלים לא לפטר אותה, אבל אם הוא יחליט לפטר אותה אז ברור שאנחנו בדרך לבחירות".

בדף הפייסבוק כתב ליברמן מאוחר יותר כי "היום יובא להצבעה חוק ההשתמטות במסווה של "חוק הגיוס". ספק אם עם ישראל או אפילו הפרשנים מודעים לתהליך ומבינים את משמעות ההצבעה והשלכות החוק".

ליברמן חזר על דברים שאמר אתמול בישיבת סיעת 'ישראל ביתנו': "נתחיל בתהליך. המצב האבסורדי בו חוק גיוס לצה"ל הובא ע"י ח"כ מש"ס לאישור מועצת גדולי התורה ורק אז הובא לועדת שרים לחקיקה, לדיון בו השתתפה שרת המשפטים עם עצמה הוא תהליך בלתי מתקבל על הדעת. לא ככה מכינים את אחד החוקים הכי חשובים במדינה".

"את חוק הגיוס מוכרחים להוביל צה"ל ומערכת הביטחון לאישור המטה הכללי ורק משם לועדת השרים לחקיקה". 

לדבריו של שר הביטחון: "חוק ההשתמטות המובא להצבעה היום מנציח את המצב בו רוב הצעירים החרדים לעולם לא יתגייסו לא לצה"ל ולא לשירות הלאומי בעוד בני גילם האחרים יתגייסו ל-3 שנים כדי להגן על מדינת ישראל. יתרה מזאת, בחוק אין סנקציות נגד צעירים חרדים שאמורים להתגייס ומשתמטים מהשירות".

הוא מבהיר כי "לכן בישראל ביתנו כולנו נצביע כאיש אחד נגד הצעת החוק בנוסח מועצת גדולי התורה. האם בכל זאת ניתן למנוע בחירות? בהחלט כן. במידה והשרה לנדבר לא תפוטר מהממשלה ולמערכת הביטחון תנתן אפשרות לגבש חוק חדש שיובא לאישור הכנסת במושב הקיץ, ניתן למנוע בחירות חדשות".

לסיום כתב שר הביטחון: "הבחירות לא נחוצות לעם ישראל, מנוגדות לאינטרס האלקטורלי של ישראל ביתנו ולאינטרס האישי של אביגדור ליברמן. אבל המדינה והביטחון מעל לכל. תפקיד שר הביטחון הוא תפקיד מרתק אבל גם הוא לא מצדיק ויתור על העקרונות והאינטרס הלאומי של מדינת ישראל".

לבקשת ראש הממשלה, ישיבת ועדת השרים לחקיקה לדיון בערר של השרה סופה לנדבר על חוק הגיוס נדחתה לשעה 18:00.

בעקבות כך, סדר היום במליאת הכנסת שונה, על פיו, המליאה תיפתח בשעה 16:00 בנאומים בני דקה. החל משעה 16:30 יעלו: 2 חוקים של הממשלה בנושאי ספורט ורווחה בקריאה ראשונה. 3 צווים של האוצר, 4 חוקים של אופוזיציה לפיזור הכנסת. כל הנ"ל עד השעה 20:00 ורק לאחר מכן יעלה להצבעה חוק הגיוס. ואז תקציב המדינה.

בתוך כך, הלילה לא חלה התקדמות במגעים בין רה"מ לשר הבטחון, המתנגד לכל פשרה בחוק הגיוס. גורם בכיר בקואליציה אמר הבוקר לגלי צה"ל: "אנחנו מיואשים. המצב יצא מכלל שליטה".

כמו כן, רצף הראיונות בתקשורת נמשך גם היום ועמם גם ההצהרות והפרשנויות. השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, התייחסה למשבר הקואליציוני ב"אורלי וגיא" ב'ערוץ עשר': "אנחנו ערב בחירות באופן די ברור" קבעה השרה מ'הליכוד', "מפלגות קטנות מתעוררות בבוקר בהיר ומחליטות שהן רוצות בחירות, לא כל דבר זה ראש הממשלה" הוסיפה. היא צידדה בשר הביטחון אביגדור ליברמן בנושא חוק גיוס ואמרה: "לא מתקבל על הדעת שהוא יקבל תכתיבים. ליברמן אומר בצדק מבחינתו שהוא לא ייתן יד לדבר".

השר גלעד ארדן התראיין הבוקר לבצלאל קאהן ברדיו 'קול חי' ואמר כי "מנהיגי הציבור החרדי הגיעו לפשרה אחראית, וליברמן מקצין עמדות. נתניהו לא מוכן לעבור תהליך התבזות שכל ח"כ יחליט מתי יש לנו רוב". השר הוסיף ואמר כי "מדובר באבסורד: כשליברמן מונה לשר הביטחון, המצב החוקי היה מחמיר פחות כלפי החרדים מהחוק שאושר בועדת השרים".

בינתיים, בבית היהודי מגבירים את הלחץ על נתניהו להמנע מבחירות - השרה איילת שקד צייצה הבוקר בטוויטר: "מדובר במשבר מדומה. ראש הממשלה, להפיל ממשלת ימין על כלום ושום דבר זו תהיה טעות היסטורית דומה במימדיה להפלת ממשלת שמיר ב-92".

בראיון לרדיו 'קול חי' אמרה שקד, דברים דומים: "אם אנחנו נגררים לבחירות מיותרות, לא בטוח שניתן את המנדטים שלנו למי שגורר אותנו לשם. מקווה שנתניהו יוכל לעצור את כדור השלג הזה היום".

"הליכוד ורה"מ לא מעוניינים בבחירות אבל גם לא חוששים מהן. כדי לסיים את המשבר כל מרכיבי הקואליציה צריכים להסיר את האולטימטומים שלהם ללא תנאי. שרים צריכים לכבד כללים". אמר הבוקר ישראל כץ, שר התחבורה והמודיעין מטעם 'הליכוד' ברשת ב'.

השר כץ גם מתח ביקורת על 'הבית היהודי' ואמר: "מפלגות בקואליציה קראו תיגר על ראש הממשלה ואיימו להתמודד מולו. הדבר הזה הוא בלתי אפשרי. מדינה צריך לנהל. לכל אחד יש שאיפות פוליטיות אבל צריך להשאיר אותן לזמן המתאים".
אביגדור ליברמן חוק הגיוס בחירות סופה לנדבר בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד