י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

חתונות הדמים: 4 כלות, 2 אירועים ו-6 נרצחים

סיפורו של כל חלל הוא קורע לב, מאחורי כל הרוג יש הורים, ילדים, משפחה וחיים שלמים, אבל שלושה אירועים קשים הפכו את סיפורי החתונות הבאים לקשים מנשוא עם הירצחם של הרב יעקב ובנו נתנאל ליטמן, נאווה וד"ר דויד אפלבאום ובניה שראל והדר גולדין הי"ד

קפה הילל. צילום: פלאש 90
קפה הילל. צילום: פלאש 90





יום שישי אחר הצהרים, בני משפחת ליטמן עושים את דרכם לישוב מיתר כדי לחגוג עם משפחת ביגל וחתנם אריאל, את שבת החתן של בתם הבכורה - שרה תחיה. באוטו ישבו בני המשפחה, חוץ משרה תחיה - הכלה, שנשארה בבית כדי לחגוג עם חברותיה. החתונה המרגשת אמורה הייתה להתקיים ביום שלישי שלאחר מכן, אבל חוליית מחבלים קטעה את השמחה.

"עברנו את המחצבה, פנינו ימינה או שמאלה, אני כבר לא זוכרת וירו עלינו מטר של יריות", שחזרה בדמעות נועה ליטמן, אמה של הכלה, "בעלי נהרג במקום". יעקב ונתנאל ליטמן, אב ובנו, אביה של הכלה ואחיה של הכלה, נהרגו במקום.

"אבא לאן הלכת? מי ילווה אותי בחתונתי?", זעקה הכלה בלוויה, "מי ילווה את שרה תחיה לחופה?" שאל גם האח דביר בהספדו. בראיון לערוץ 7 במהלך השבעה סיפרה שרה תחיה כי אביה התעקש שהכל יהיה מוכן כבר באותו השבוע: "רוב הדברים כבר מוכנים. אבא כאילו ניבא שלא נוכל השבוע להמשיך את הארגונים לחתונה". גם על אחיה, נתנאל, היא מספרת שהרגיש שאולי יקרה משהו ואמר: "אני אגהץ עכשיו את החולצות כי בתחילת השבוע הבית יהיה עמוס ולא נוכל לגהץ". "הוא צדק", אמרה שרה תחיה, "הנה הבית עמוס בכל כך הרבה מנחמים. חשבנו שיהיה עמוס בהכנות, אבל הוא עמוס במנחמים".

חתונתם של אריאל ושרה תחיה לא התקיימה באותו יום שלישי. "אנחנו עוד לא יודעים מתי ואיפה נקיים את החתונה. אנחנו נשב ונראה איפה אנחנו עומדים ונראה לפי הכוחות שלנו מתי נעשה את זה. כרגע אנחנו לא מסוגלים". אמר החתן, אריאל בראיון.

אבל בני הזוג ליטמן וביגל החליטו שלא להיכנע למרצחים ומיד לאחר השבעה הם הכינו הזמנה חדשה, והפעם לכל עם ישראל. "מתוך האבל המשפחתי, שהפך לאבל לאומי, אנו קמים לרקוד ולשמוח בשמחת הכלולות של אריאל ושרה תחיה" נכתב בהזמנה, "כולם מוזמנים".

עם ישראל נענה להלוויה ואלפי אנשים גדשו את החתונה שנערכה שבוע וחצי לאחר המועד המקורי וללא אביה ואחיה של הכלה. אישי ציבור, זמרים ואורחים שהגיעו במיוחד מחוץ לארץ לחתונה המרגשת מילאו את האולם והראו את אחדותו של עם ישראל.

"אין רגע שאני לא מתגעגעת לחיוך של נתנאל, לענווה והצניעות של אבא וזה ילווה אותי תמיד. אבל דווקא מתוך הכאב בחודש הגבורה לפני חנוכה נפיץ ביחד עם כל עם ישראל אור עצום של שמחה, נתינה ואהבה שעם ישראל הרעיפו עלינו" אמרה שרה תחיה בהתרגשות.

כשנה לאחר החתונה המיוחדת נולדה לבני הזוג בת. ראש הממשלה בירך את הזוג ואמר: "שרה תחיה ואריאל, ריגשתם אותנו פעם נוספת, מול מי שמבקש לעקור אותנו - אנו מעמיקים שורש".



יעקב ונתנאל ליטמן. צילום: הדס פרוש/ פלאש 90

חתונתם של חנן ונאווה נקבעה לי"ג אלול תשס"ג. נאווה הכלה הנרגשת בת ה-20 כבר הכינה את הנדוניה, שמלת הכלה שלה הייתה מוכנה גם היא ונאווה יחד עם הוריה ובני משפחתה חיכו בהתרגשות לתאריך המיוחל. אלא שבי"ג אלול תשס"ג, במקום ללוות את נאווה לחופה, ליוו אלפי אנשים את נאווה הי"ד ואת אביה, הדוקטור דויד אפלבאום הי"ד, לקבורה.

ערב חתונתה יצאה נאווה אפלבאום עם אביה, ד"ר דוד אפלבאום, לבקר קרובי משפחה שהגיעו מחו"ל לחתונה. בדרך עברו ד"ר אפלבאום ונאווה בקפה הילל בכדי להביא מילקשייק לאם ולאחים בבית, אבל מחבל מתאבד שפוצץ עצמו בבית הקפה, רצח את הכלה ואת אביה.

בראיון לעיתון 'סופשבוע', כשנה לאחר הפיגוע, תיארה דבורה, האלמנה והאם השכולה, את השעות שלאחר אותו הפיגוע: "הגעתי לבית החולים. הכניסו אותנו לחדר צדדי. מזווית העין ראיתי שמשהו מתרחש. ואז בא אלי הבן הגדול, פרץ בבכי נורא, זעק זעקה גדולה וקרע את בגדיו. אני שאלתי אותו 'מי? מי מהשניים? כי גם אחד זה יותר מדי', והוא השיב 'שניהם אמא, שניהם'"

ד"ר דיוויד אפלבאום היה רופא בבית החולים שערי צדק, שהתמחה ברפואת חירום. הוא הקים את מרכז ט.ר.ם לרפואה דחופה וזמן קצר לפני הפיגוע חזר מסדרת הרצאות בארצות הברית. נאווה הייתה בת 20 במותה. היא סיימה שנתיים של התנדבות עם ילדים חולים והתארסה עם חנן כשלושה חודשים לפני הירצחה.

את הטבעת הכניס חנן, ארוסה של נאווה, לקברה במהלך הלוויה ואמר: "זה היה היום שהיא הייתה צריכה לקבל ממני טבעת, ורציתי שהיא תשכב שם ותדע שתמיד היא תהיה איתי" הוא אמר בראיון לעיתון 'סופשבוע'. את שמלת הכלה הפשוטה שבה חלמה נאווה להתחתן הפכו לפרוכת של קבר רחל. הפרוכת, שתוכננה מיד בתום השבעה והפרוכת נתלתה ביום הולדתה של נאווה, י"א באדר.

לפני מספר שנים, כשבע שנים לאחר הירצחה של כלתו, נישא חנן סנד לבחירת לבו.



הרב ד"ר דוד אפלבאום

68 חיילים ולפחות שתי חתונות נהרגו במבצע 'צוק איתן' בקיץ תשע"ד. שני חיילים מאורסים יצאו למבצע הזה, ארוסה אחת קיבלה את חתנה בארון ואילו השנייה עוד לא קיבלה אותו. עדנה סרוסי וגלי ניר, ארוסותיהן של הדר גולדין ובניה שראל, היו אמורות להתחתן אבל צוק איתן לקח להן את החתנים לבלי שוב.

רק שבועיים הפרידו בין גלי ניר לבין החתונה הצפויה עם בניה שראל. רק שבועיים, אבל בינתיים ברקע מבצע 'צוק איתן' צובר תאוצה. בניה שראל היה מפקד בצבא ומתוקף תפקידו נלחם גם הוא. בהתקפת מחבלים שיצאו ממנהרה (ובה נחטף גם סגן הדר גולדין), הוא נרצח.

דווקא ביום בו נרצח, הייתה כלי רגועה, "זה היה היום שהייתי אולי הכי חזקה בו מכל המבצע הזה", היא ספרה בראיון לחדשות 2, "ואז התחילו קצת שמועות שזה בניה. הייתי בטוחה שזה לא הוא, אז הייתי מאוד רגועה. זה כל כך לא מתאים לו, לא הגיוני שזה יקרה לו" היא נזכרת.



בניה שראל. צילום: דובר צה"ל

בקרב ההוא נרצח החלום גם לעוד חתונה - חתונתם של הדר ועדנה. היא דיברה איתו בערב לפני, הם עוד הספיקו לשוחח על הלימודים, החתונה והרישום לנישואין, אבל בבוקר שלאחר מכן הוא נחטף אל תוך רצועת עזה ומאז לא חזר. כמה שעות לאחר מכן, בא אל ביתם הרב הראשי של צה"ל שקבע מהממצאים שנאספו בשטח, ניתן ללמוד שהדר נרצח.

למרות שעוד לא נישאו, עדנה קיבלה על עצמה מנהגי אבלות של אלמנה, קיבלה מנחמים והמשיכה לענוד את טבעת האירוסין אותה קיבלה מהדר. "אנחנו לא נתחתן", היא אמרה בראיון ל'מקור ראשון', "אבל כמו בפסוק 'ואירשתיך לי לעולם' - זה לתמיד"



הדר גולדין. צילום: באדיבות המשפחה
הדר גולדין בניה שראל נתנאל ויעקב ליטמן נאווה ודוד אפלבאום יום הזיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד