י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

סערת המדריכה > בצה"ל ממזערים נזקים: לחרדים זה לא יקרה

על רקע הסערה סביב הפניית העורף של טירונים דתיים למדריכה שהגיעה להדגים בפניהם, מנסים בצה"ל למזער נזקים ואומרים ל'בחדרי' כי בפלוגות חרדיות אין כלל מדריכות בנות, וגורם בשח"ר אף מצהיר כי: "בפלוגה חרדית, דברים כאלה לא יכולים להתרחש"

סערת המדריכה > בצה"ל ממזערים נזקים: לחרדים זה לא יקרה
חיילים חרדים. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

התקשורת הכללית סוערת בעקבות מקרה בו 30 חיילים דתיים, טירונים שנמצאים בשלב ההכשרה בחטיבת הצנחנים, הפנו את עורפם למדריכה בקורס צניחה - בכדי שלא להביט בפניה של המדריכה, בתו של האלוף אהרון חליוה, ראש אגף המבצעים בצה"ל. מצה"ל נמסר בשעתו כי החיילים "לא רצו לצפות בהדגמה שבוצעה ע"י חיילת, וסובבו את ראשם".

בעקבות האירוע, נערכה שיחה עם החניכים, בה הבהיר להם מפקדם כי על פי פקודות צה"ל לא תהיה הפרדה בין מדריכים למדריכות בשום שלב בהכשרת הצניחה, וחניך שינהג בחוסר כבוד כלפי מדריכות לא ימשיך בהכשרה.

יחד עם זאת, ולמרות התגובה כי "צה"ל הנו צבא עם ממלכתי ואחדות שורות הצבא מודגשת בכל סוגי הפעילויות ללא הבדל דת, גזע ומין", גורם צבאי אומר ל'בחדרי חרדים', כי בפלוגת ח"ץ החרדית בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים, "ישנם מדריכים בלבד ולא מדריכות". זאת, כחלק מהנגשת צה"ל למגזר החרדי. 

בתגובה לפנייתנו לצה"ל, נמסר ל'בחדרי' כי "בקורסי צניחה, כמו בשאר ההכשרות בצה"ל עבור המשרתים במסגרות חרדיות, ישנם מדריכים בנים" בלבד.

"בפלוגה החרדית ח"ץ, דברים כאלה לא יכולים להתרחש" אומר לנו בשיחה אחד מאנשי ארגון שח"ר אשר מלווים את חיילי הפלוגה. "צה"ל משקיע רבות בתנאי החיילים החרדים ולכן חייל חרדי לא יתקל בסיטואציה כזאת שיפגוש חיילת מדריכה".

במקביל, ב'איגוד ישיבות ההסדר' זועמים על הודעת צה"ל לפיה הטירונים עשו זאת מיוזמתם, וטוענים כי הפרסום לפיו חיילים הפנו באופן מכוון את גבם למדריכת צניחה - שגוי.

"לצערנו מדובר ב'פייק ניוז' שהוצנח לכותרות. בדיקה שערך האיגוד מצאה כי בניגוד לפרסומים, מפקדי החיילים בשטח הם אלה שהעמידו את החיילים בשלשות עם הגב למדריכה, וכך פעלו כלל בני הישיבות בהתאם להנחייתם המפורשת של המפקדים", אומרים באיגוד.

"אנו רואים בחומרה רבה את השימוש הנלוז בהוצאת שם רע על החיילים שומרי המצוות בצה"ל בכלל ונגד מסלול בני ישיבות ההסדר בפרט", הוסיפו שם.

 

 

 

לאחר מספר שעות, התברר כי הודעת צה"ל הראשונית בהתייחסות לאירוע, הייתה לוקה בחסר. מבדיקה נוספת עלה כי חייל אחד פנה מראש בבקשה להוריד את ראשו במהלך ההדרכה של מדריכת הצניחה. מדריך במילואים בבי"ס לצניחה, אמר כי הוא מאשר לו לעשות כן וגם לחיילים אחרים שמרגישים צורך.

בתגובה, כ-30 חיילים בקורס נהגו כך - לאחר קבלת אישור. גורמים בצה"ל אומרים כי מדובר בטעות של המדריך, בשיקול הדעת שאינה עולה בקנה אחד עם הפקודות והנהלים. הנושא הובהר לחיילים ולאיש המילואים. מהלך הקורס המשיך ומתנהל כסדרו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד