י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סערת הבחירות באלעד

המרא דאתרא: "דגל הארצית לא צריכה להתערב כלל וכלל בעירוני"

הגרש"ז גרוסמן, רבה של אלעד:"זו ההוראה שקיבלנו במפורש מהרב שך - שעסקנים שהתמנו לנושאים ותפקידים כלליים, לא יקבעו לאנשים בערים ועיריות, מה עליהם לעשות" • על גפני: "אני זה שהמלצתי עליו בזמנו לגראמ"מ שך, למרות התנגדויות שונות שהיו" • לדברים המלאים

הגרש"ז גרוסמן רבה של אלעד
הגרש"ז גרוסמן רבה של אלעד צילום: קובי הר צבי

המרא דאתרא של העיר אלעד, הגאון רבי שלמה זלמן גרוסמן, מי שהיה מוותיקי מקימי תנועת 'דגל התורה' בימים ההם - כנאמן ביתו של מרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל, העניק שיחת חג לעיתון "קוראים אלעד", שם חשף כמה דברים שראה אצל הרב שך ביחס לרשויות המקומיות והבחירות. 

במענה לשאלה אצל מי הרב שך זצ"ל היה מברר כל דבר ועניין? השיב הגרש"ז גרוסמן: "אצל כולם, ללא יוצא מן הכלל. הוא בדק וחקר כל דבר אצל כל מי שרק יכול היה לבדוק. הכל בחכמה ובתבונה מעמיקה, ושאל כל אחד בעניין שידע שאין לו נגיעות אישיות".

לגבי אם, למשל, היה הרב שך זצ"ל רוצה לברר את מי למנות לראש העיר. אצל מי, לדעת הרב שליט"א, הוא היה מברר? השיב הגרש"ז גרוסמן: "בראש ובראשונה הוא היה מברר אצל רבני העיר והקהילות, אצל מנהלי המוסדות והעסקנים המקומיים והציבור. כך מרן זצוק"ל נהג תמיד".

הרב גרוסמן הוסיף: "מרן הרב שך זיע"א אמר לנו תמיד, וכל הנציגים החרדים שמעו זאת ממנו ללא כחל ושרק, שתנועת דגל התורה הארצית צריכה לעסוק אך ורק בנושאים כלל ארציים ולא להתערב כלל וכלל בחלק העירוני.

"זהו עניין עקרוני ולא התייחסות דווקא לתקופה הנוכחית", אמר רבה של אלעד. "אני רוצה לומר בבהירות: מרן הרב שך זיע"א אמר לנו תמיד, וכל הנציגים החרדים שמעו זאת ממנו ללא כחל ושרק, שתנועת דגל התורה הארצית צריכה לעסוק אך ורק בנושאים כלל ארציים ולא להתערב כלל וכלל בחלק העירוני".

לדבריו: "רק אם יצטרכו עזרה ברשויות המקומיות, אם הנציגים המקומיים יצטרכו סיוע מחברי הכנסת של דגל התורה- תעזרו להם, לכל מה שהם צריכים", אמר לנו מרן הרב שך זצ"ל, "אבל לא שעסקנים חיצוניים מ"דגל" יכתיבו לציבור ולנציגים והעסקנים המקומיים מה לעשות מבלי לשמוע את דעת התושבים עצמם".

עוד הוא הוסיף כי "ח"כ הרב גפני שמע את זה, ביחד איתי, מספר פעמים, מהרב שך זצ"ל. הרב שך אמר בנחרצות שזה נגד ההלכה, נגד ההיגיון והיושר, להחליט במקום התושבים עצמם. אני חוזר ואומר: זו ההוראה שקיבלנו במפורש: שעסקנים שהתמנו לנושאים ותפקידים כלליים, לא יקבעו לאנשים בערים ועיריות, מה עליהם לעשות".

לדבריו: "הרב שך זצ"ל סבר שהמפלגה הארצית רק צריכה לסייע לעסקנים המקומיים, ולא להכתיב מי צריכים להיות העסקנים המקומיים או מי שייבחר מטעמם. כך סבר מרן זצ"ל וגפני יודע זאת בבירור, יכריעו התושבים עצמם, המצביעים עצמם, וכמובן, ראשי העדה, רבני המקום, העסקנים, הנציגים בשטח, מנהלי המוסדות ואלו שעובדים לטובת הציבור כל השנה".

כמו כן, במהלך הראיון נשאל המרא דאתרא האם הכיר את ח"כ הרב גפני מאותה תקופה? "ודאי. בתוקף היותי חבר ההנהלה הרוחנית של דגל התורה והרב משה גפני מונה בעצתי לסגן שר הדתות, עם סמכויות מעשיות. מרן הרב שך זצ"ל מינה אותי באופן אישי להכריע על הנושא ולמרות התנגדויות שונות שהיו, אני זה שהמלצתי בפני הרב שך זיע"א לבחור בו לסגן שר הדתות".

בנוסף חשף הרב גרוסמן כי "במהלך המו"מ הקואליציוני בין "הליכוד" ל"דגל התורה" בשנת תשמ"ט, שאלני השר משה ניסים מה הרב שך זצ"ל רוצה לדרוש בנושאים דתיים.

השבתי לו בשם מרן ראש הישיבה זצוק"ל: "אנחנו רוצים רק דבר אחד. תנו לנו את יבנה וחכמיה. תנו לנו ללמוד תורה בשקט ואל תציקו ותפריעו לנו בנושאי דת, כמו ניתוחי מתים ועניינים בהם אתם מציגים לנו, עושים לנו, לכלל היראים בארץ, כנגד רצוננו. אך אנחנו לא רוצים לכפות חוקים על החילונים, אתם רוצים להלביש כיפה על המדינה? אדרבה! ש"הליכוד" יעשה את זה, לא אנחנו החרדים!".

"התפקיד שלנו" הוסיף רב העיר, הוא "רק לדאוג ל'יבנה וחכמיה'. לדאוג לרווחת הציבור. לבנות ערים לטפנו שיוכלו לגדל אותם לתורה ויראת שמים כדוגמת אלעד ובית שמש ולעזור ללומדי התורה בכל הכוח".

לסיום אמר הרב גרוסמן כי "רבנו הרב שך זצ"ל סבר שעלינו לדאוג לעולם התורה ולא לכפות את ענייני הדת על החילוניים. הוא סבר שהדבר ישניא את הציבור הכללי על החילונים והוא לא רצה בכך. כמובן שהרב שך זצ"ל התפלל כל ימיו שעם ישראל כולו ישוב בתשובה והרבה מנאומיו ודרשותיו עסקו בנושא זה!".

 

הרב גרוסמן אלעד בחירות מרן הרב שך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד