י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ראיון נטול כפפות

בנו של הח"כ החרדי המודח: "אבא פגוע"

שבוע לאחר ההדחה הפומבית, הפרטים נחשפים: יו"ר יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס נותר מחוץ לרשימה, מבלי שעודכן מראש • בנו יחיאל מוזס, מגולל בראיון כואב ל'בחדרי חרדים' את התחושות הקשות בעקבות החוויה המשפילה שספג אביו ומביע תרעומת על שתיקת הח"כים

בנו של הח"כ החרדי המודח: "אבא פגוע"
ח"כ מנחם אליעזר מוזס צילום: דוד כהן / פלאש 90

זה קרה לפני למעלה משבוע. תנועת 'אגודת ישראל' החסידית, על מנהיגיה ונציגיה הפוליטיים והמקומיים, התכנסה לוועידה שנמשכה כיומיים ועסקה בשלל נושאים שעל סדר היום החרדי. עבור אחד, מנחם אליעזר מוזס שמו, חבר כנסת בולט, יושב-ראש יהדות התורה ונציג 'הסיעה המאוחדת', ימי הועידה הותירו בו צלקות עמוקות ופגיעה חמורה.

בתום מספר שנים שבמהלכם בילה בחיים הציבוריים וכיהן כשלוחא דרבנן של גדולי ישראל, נודע לו באופן שלתחושתו היה משפיל ומבזה, כי ראשי המפלגה החליטו להדיחו מהרשימה לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת.

שוחחנו עם בנו - יחיאל מוזס, אשר פותח בפנינו צוהר לחוויה הלא נעימה שעברה על אביו, ושוטח את הטענות החמורות שבלב אביו על ההתנהלות כלפיו שהסבה לו צער רב.

"מאז ההודעה הרשמית, אבא שלי נמצא בסערת רגשות", משתף יחיאל. "הוא כועס על הדרך בה מנסים להעבירו מתפקידו".

מתברר, כך לדברי בנו, כי הוא בעצם נחשף לראשונה באופן רשמי למהלך רק בהצבעה בנתניה. "אפילו לא דאגו ליידע אותו קודם", מגולל יחיאל.

"צריך להבין, בעבר ההצבעה היתה על מיקומי הסיעות, לא על שמות הנציגים. ופה פתאום חל שינוי, שנועד כולו לקבוע עובדות בשטח. כך מדיחים נציג ציבור? זהו, פוליטיקה אז מותר להתנהג בצורה כזו?", שח בנו של ח"כ מוזס, שמביע תסכול על עוגמת הנפש שנגרמה לאביו.

יחיאל ממשיך ואומר בכאב, "בעצם לא יצא דבר מכל הוועדה הענקית הזאת מלבד ההדחה הפומבית של אבא, הכל מול מאות צירי אגודת ישראל תוך ביזיון אדיר" .

"אבא לא צעיר, והמצב הבריאותי שלו גם לא בשיא, אנחנו לא רוצים לבוא בטענות חס וחלילה אחרי שיקרה משהו", מוסיף יחיאל. "לא צריך ללכת אחורה יותר מידי. רק לאחרונה נודע לכולם הסיפור בטלז-סטון. המשפחה שם טוענת שאדם שילם בחייו על הדחה פומבית".

בשיחה עמנו, יחיאל מגלה: "אבא פגוע מאוד, אבל הוא שותק". אם לא די בכך, מתברר כי "עד לרגע הזה, למעלה משבוע עבר, והמנגנון הרשמי, ראשי אגודת ישראל לא ליצמן ולא זייברט התקשרו להודיע לו שהוא סיים את תפקידו. לא להגיד תודה או סתם מילה טובה. כך נציגי הציבור שלנו נוהגים?", זועק בנו של ח"כ מוזס. 

"ברחוב מבינים את מה שקרה פה", אומר יחיאל, "אנחנו מקבלים תגובות רבות, אדמו"רים, רבנים, ראשי מוסדות - כולם לא מבינים איך נעשה דבר כזה, והכל עובר בשקט".

"עצרו אותי ברחוב כבר כמה פעמים, כמה יהודים, שלא חשבתי שהצביעו ל-ג' (יהדות התורה) ואמרו לי, תדע לך שהצבענו למפלגה הזו רק בגלל אבא שלך. הוא היה האיש המאחד בכנסת, ונציג ציבור זמין לפניות של כל אחד - לא משנה מאיזה גיל ואיזה סוג", הוא מספר. לדבריו, "זה כואב, אבל אני משוכנע ויודע שיש אלפי קולות שלא יצביעו לג' בגלל ההדחה המגעילה הזו. המסר שזה מעביר, שמה שהיה באגודת-ישראל יהיה. בעיניי זו פוליטיקה קטנה ואינטרסנטית, כזו שאינה מתנהלת בדרך ראויה".

יחיאל בנו מזכיר, "הדרך הלא ראויה, המזלזלת, והלא אנושית - לא התחילה אתמול. כבר במהלך הבחירות המוניציפליות הוא הודח מוועדת השמונה, וגם אז לא התקשרו להודיע, שלחו אותו למיקום אחר".

עוד מוסיף בנו - כשבשיחה עמו ניתן להרגיש שהוא מדבר מדם ליבו, "הוא לא חבר הכנסת הראשון שעוזב את התנועה. אך אצל אחרים זה נעשה בכבוד. גם לפני כמה שנים, בשנת תשס"ה, אחרי עשרים וארבע שנים שהלפרט היה חבר כנסת, אבא שלי נתן לו עוד 4 שנים קדנציה בכדי שיהיה לו פנסיה. יש דרך לעשות את זה".

נציין בשולי הדברים, כי מנחם אליעזר מוזס איננו חבר הכנסת החרדי הראשון שמסיים כך את תפקידו. כמוהו, גם חבר הכנסת משה זאב פלדמן שמונה ליו"ר אגודת ישראל עד פטירתו וכן אברהם יוסף לייזרזון, שלאחר כהונה קצרה בתפקיד ח"כ מונה ליו"ר החינוך העצמאי. בשונה מהם, מוזס לא צפוי בשלב זה להחזיק בתפקיד ציבורי מטעם אגודת ישראל.

'בחדרי חרדים' פנה בטרם פרסום הכתבה אל סגן השר יעקב ליצמן, אך הוא סירב להתייחס לדברים בשלב זה.

עם זאת, גורמים ב'אגודת ישראל' מכחישים את הדברים ואומרים ל'בחדרי חרדים': "הרב מוזס לא הושפל ולא הודח. מי שמינה אותו זה מורו ורבו הרבי מויז'ניץ שליט"א והוא זה שגם קבע את החלפתו וזהות מחליפו. מי שמכיר את ההתנהלות באגודת ישראל יודע שבחירת החכים אינה לפי כישוריהם, גובהם ורהיטותם, להבדיל ממפלגות אחרות. אלא בהכרעה של שולחיהם כ״ק האדמו"רים שליט"א. אנו מכבדים את דעתם ולא מהרהרים לרגע. מצופה מהרב מוזס (שאגב הודיעו לו שולחיו מבעוד מועד ובאופן המכובד והראוי ביותר כפי שידוע לו היטב) לנהוג בדיוק כך היה גם עם ח"כ לשעבר הרב שמואל הלפרט לפני מוזס, שידע לפרוש באצילות ובכבוד ולא שלח מקורבים להתלונן על פיטורים והשפלה שלא היו ולא נבראו".

מנחם אליעזר מוזס אגודת ישראל יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 42 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד