י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לראשונה במגזר: שורת רבנים בכנס למניעת פגיעות במשפחה ומחוץ לה

לראשונה במגזר החרדי יתכנסו מאות רבנים, מחנכים ואישי ציבור בכנס "והיה מחניך קדוש", במטרה להעלאת המודעות ויצירת פתרונות בהיבט ההלכתי בנושא פגיעות בתוך המשפחה ומחוץ לה • הכנס נערך בברכת שורת רבנים ודיינים

לראשונה במגזר: שורת רבנים בכנס למניעת פגיעות במשפחה ומחוץ לה
לוגו הארגון צילום: יח"צ

כנס "והיה מחניך קדוש" יערך בשבוע הבא ביום שני כ"ה אדר ב' תשע"ט 01.04.19 במלון גני ירושלים, במטרה להעלאת המודעות בחברה החרדית, להתמודדות בפגיעות במשפחה ומחוצה לה ובגיבוש מגוון תכניות פעולה בהיבטים תורניים, טיפוליים, מערכתיים, הרתעתיים ומניעתיים. בכנס ישתתפו שורת אישי ציבור ומאות אנשי חינוך, רבנים ואנשי מקצוע, ועדת היגוי המורכבת מטובי המוחות בתחום, הוגה את תוכנית האירוע בשיתוף נציגי גופי חינוך ומשרדי ממשלה, בראשות הועדה עומדים הרב אשר מלמד מנכ"ל אגודת היועצים והמטפלים במשפחה בישראל והרב גבריאל כהן יו"ר מועצת נוער בסיכוי.

במהלך הכנס ידונו המשתתפים במגוון נושאים, במסגרת פאנלים ומושבים מקצועיים. בין הנושאים שיעלו לדיונים: התמודדות החברה החרדית עם תופעת הפגיעות במשפחה ומחוצה לה, סימני זיהוי ואיתור של נפגעים והחיבור בין הגוף לנפש, חווית משפחת הנפגע, מקומו של רב הקהילה בהתמודדות הפגיעות בקהילה, מבט לדרכי טיפול בעולמם של הנפגעים במסגרת המחלקות המקצועיות, תוכניות מוגנות במסגרת החינוך, חובת הדיווח, פרספקטיבה של הילד המעורב בקונפליקט הנאמנויות ומיקומם של מנהלי המוסדות בתחום הטיפול. כמו כן ידונו בפאנלים המקצועיים גם בנושא: "אני הפוגע ורוצה טיפול".

הכנס קיבל את תמיכתם של חברי מועצת חכמי התורה הרה"ג הגר"ש בעדני שליט"א והרה"ג הגר"ר אלבז שליט"א, הגאון הרב משה שאול קליין שליט"א, הרב שלמה זלמן גרוסמן שליט"א רבה של אלעד, הרב צבי ברוורמן שליט"א ראב"ד ביתר עילית ועוד שורת רבנים. כלל הגופים העוסקים בסוגיה הכואבת, יחד עם משרדי הממשלה הרלוונטים, מתאחדים תחת הכנס ורואים במהלך בשורה של ממש לכלל המגזר החרדי.

הכנס מהווה הזדמנות יחודית לאנשי מקצוע ונרשמים פניות רבות של אנשי חינוך ובעלי מקצוע המבקשים להבטיח את מקומם בכנס. מעבר לנושא המקצועי, חלק ממהלך הכנס הוא לעורר בקרב משרדי הממשלה את הצורך בהשקעה של משאבים מיוחדים בתחום ההסברה והמוגנות גם במערכת החינוך החרדית. בין רשימת השותפים הבכירים לכנס, נמצאים קרן ידידות טורונטו, בית בלומנטל ועיריית ירושלים.

חיזוק משמעותי לכנס התקבל לאחרונה גם מצד גופים מובילים בתחום, כדוגמת 'צריך עיון', 'לשכת הטוענים הרבנים' בראשות הרב יעקב קלמן, 'מזור לצדק והגינות משפטית', ארגון 'תהל' ברשות הגב' דבי גרוס, ארגון 'שלבים', מכון 'חרוב' בראשות פרופסור אשר בן אריה, עמותת 'אפשר' - מרכזי הגנה, ארגון 'מענה' של הרב אריה לוי, עמותת 'מגן' בראשות גב' הניה לוברבום, הרב יעקב הורביץ, ארגון 'אהבת חינם' בראשות האדמו"ר מסתרי חיים, ארגון 'ברקאי' רבנים מחברים קהילה, ארגון בקדושה של הרב אקרמן, ועוד גופים רבים אשר מבקשים להיות שותפים לשינוי העצום שמחולל הכנס.

במהלך השנים האחרונות, משפחת פרידברג התומכת בפעילות קרן ידידות טורונטו, הציבה את נושא המוגנות בראש סדר העדיפויות של פעילות הקרן. לאחר מיפוי הצרכים בקהילה החרדית ידידות טורונטו מפתחת, תומכת ומפעילה מגוון רחב של תוכניות, מיזמים ופעילויות ובראשם תוכנית "סביבה בטוחה". הנשענת על תפיסה מניעתית מקצועית ופותחה בכדי להטמיע בתלמידים ובמרחב הסובב אותם, ערכי מוגנות יסודיים בתפיסה של קיימות - פגיעות בילדים מתרחשות בתדירות מבהילה, הן בקרב בנים והן בקרב בנות, הדבר קורה בכל המגזרים ובכל שכבות האוכלוסיה.

לפגיעה בילד עלולות להיות השלכות חמורות על התפתחותו הנפשית, הרגשית והאישית בכל התחומים. במקרה שבו התחוללה פגיעה - חשוב ביותר לטפל בה, אך הטיפול הטוב ביותר בפגיעות בילדים הוא מניעתן. תוכנית "סביבה בטוחה" היא תוכנית מניעתית, בתוכנית לומדים התלמידים ולומד בית הספר כולו, כיצד ליצור סביבה בה הסיכוי לפגיעה קטן וכיצד ליצור בנפש פנימה גבולות ברורים אשר יסייעו לילד לעמוד על גבולותיו החיצוניים. כאמור, תוכנית "סביבה בטוחה" מתמקדת במניעה, וככזו אין בה שיח על פגיעות או על דברים שליליים אחרים.

בנוסף, הנהלת בית בלומנטל שחרטו על דגלם מקצוענות בטיפול בבני הנוער, רואים בכנס הזדמנות לחשוף לאנשי מקצוע שיטות טיפול ודרכי גישה לכלל התופעה. מנכ"ל בלומנטל הרב יוסי נתניאן אמר בישיבת ההיגוי לכנס: "אנו תמיד שותפים לכל מהלך שיכול להוביל לשינוי, יש היום צורך גדול בקהילה שלנו להכניס טיפולים מקצועיים גם בנושא זה. מאז ומתמיד בלומנטל מוביל מהפכה בגישה החינוכית שלו ובכך מצליח להוביל בני נוער לעתיד בטוח". לאור חשיבות הכנס, ראש מוסדות בלומנטל הרב ברוך רקובסקי שליט"א ישא דברים במהלך הפאנל המרכזי בכנס.

גם לשכת הטוענים הרבניים המאגדים תחתם את הטוענים הרבניים המוסמכים והפעילים בישראל, הפועלים במטרה לקדם את מקצוע הטוען הרבני הן בחקיקה והן בפרקטיקה. מקיימים שיתופי פעולה רבים, עם כל גורם מקצועי היכול להביא תועלת לציבור המתדיינים בבתי הדין הרבניים ושיתופי פעולה אלו מדברים בעד עצמם. סוגיית והיה מחניך קדוש עם כל המשמעויות שבדבר, עולות לא פעם לדיון בהליכי גירושין.

למרבה הצער ילדים להורים המצויים בהליכי גירושין, רגישים יותר ופגיעים יותר וכן חשופים לסיכון גבוה יותר מילדים חסינים שהתא המשפחתי בו הם גדלים בריא ונותן להם גם הגנה מפגיעות. הטוען הרבני שהינו המייצג האידיאלי בבתי הדין הרבניים, לוקח חלק משמעותי בהחלטות ובקביעת העתיד של הילד בן למשפחת ההורים שהתגרשו. כיום שהמודעות להגנה על ילדים מפני פגיעות עולה בדיונים השונים, אין ספק כי הרגישות שהמייצג של ההורה מצד זה של המתרס או מהצד השני חייב לשמור על ההגנה של הילד ובעיקר לתווך הארוך באופן שגם לאחר סיום ההליך המשפטי הילד יהיה מוגן.  

בנוסף גם עמותת 'מזור' לוקחת חלק בכנס "והיה מחניך קדוש", העמותה הוקמה בשנת 2018 לאחר שמייסדי העמותה שלוקחים חלק בתחום הייצוג בבית הדין, נחשפו למצוקה האדירה בתחומים רבים הקשורים למשפט העברי. עמותת מזור לצדק והגינות משפטית חרטה על דגלה את המאבק למען השוויון ולמען הצדק וכן לאפשר גם למעוטי היכולת, ייצוג מקצועי והולם על ידי טוען רבני המתמחה בדין העברי בערכאה מכובדת כבית הדין הרבני.

העמותה עוסקת לא רק במתן סיוע משפטי, אלא גם בהאדרת וחקר המשפט העברי. מתנדבי העמותה שעושים עבודת קודש במתן ייצוג מקצועי לנזקקים לכך, משתתפים באופן קבוע בהשתלמויות מקצועיות ובפורמים חשובים, מה שמביא לייצוג מקצועי איכותי ושוויון של המתדיינים בפני בית הדין הרבני.

כמו כן, עמותת 'מגן' שהוקמה בשנת 1997 במטרה להפריך סטיגמות בתחום בריאות הנפש ולהנגיש טיפול נפשי ורגשי לאלה הזקוקים לכך בציבור החרדי, נוטלת חלק משמעותי בכנס. העמותה אשר שמה דגש על טיפול מקצועי ללא פשרות, תוך התאמה מלאה לאמונה, לתרבות ולשפה של הציבור החרדי. פועלת בהכונת רבנים ידועי שם.

מרכז העמותה בירושלים, אך קיימיים סניפים נוספים בביתר עילית, בית שמש, בני ברק, אשדוד וחיפה. בנוסף "למגן" קו פתוח לתמיכה, יעוץ והכוונה לטיפול במשך כל היום. למעלה מ-40  אנשי מקצוע, פסיכאטרים, פסיכולוגים ועו"סים קליניים מטפלים בעשרות פונים במשך השבוע, המטפלים עברו הכשרה לטיפול בפגיעות מיניות ומטפלים באלה שאינם מטופלים במסגרת הציבורית.

הרב יעקב הורביץ שפועל שנים ארוכות בכל הקשור לתחום של מוגנות ומניעה בארץ ובעולם, בתוך הקהילה הדתית והחרדית וכן בהפצת ספר יחודי בתחום המוגנות שקיבל את אישורם של גדולי הרבנים במגזר החרדי, ישתתף בדיונים וימסור את משנתו המקצועית.

גם ארגון 'אהבת חינם' שע"י מוסדות 'סתרי חיים' שבראשות כ"ק האדמו"ר מסתרי חיים שליט"א, אשר עוסק שנים רבות בקירוב נוער נושר ונוער בסיכון על פי דרך האר"י הקדוש, יטול חלק באירוע. האדמו"ר שליט"א עומד בראש ישיבת 'היער' ועוסק מזה עשור שנים בקירוב נוער, מכניסם תחת החופה ומחזירם למסלול. הארגון מחלק אוכל ושתייה ברחובות העיר לנוער בסיכון והאדמו"ר בנוסף, עומד בראש בתי ספר ללימודי תעודה CTA המלמדים רפואה מתוך כתבי היהדות וכתבי קבלה.

הכנס יתקיים בעז"ה בתאריך כה' אדר ב' תשע"ט 01.04.2019 במרכז הכנסים במלון גני ירושלים - לפרטים ולרישום: 02-9410100 - לשילוב גופים מקצועיים וארגונים בכנס: דב שטראוך  052-4533132

את התוכניה המלאה ניתן לראות באתר הכנס

פגיעות פגיעות בילדים טיפול ילדים בסיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד