י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
'הממשיכים' > החלק הרביעי

וְהָיוּ לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים: הכירו את ארבעת אדמו"רי סקולען • מיוחד

הבן הבכור שהיה על סף מוות, הרבי הראשון שמכהן בלייקווד, הרבי החדש ממונסי שהכי דומה לאביו, לצד הגאב"ד מויליאמסבורג שהיה הקרוב ביותר לאביו - ולמי יש חסידים ליטאים • 'בחדרי' עם הפרק ה-4 בסדרת 'הממשיכים' החדשים • בהצצה לדמותם של 4 אדמו"רי בית סקולען

וְהָיוּ לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים: הכירו את ארבעת אדמו"רי סקולען • מיוחד
האחים האדמו"רים מסקולען צילום: די וואך

במסע הלווית האדמו"ר הישיש מסקולען זצ"ל, שהייתה להלוויה הגדולה ביותר שידעה ארה"ב החרדית, הוכרז על ידי חתנו של הרבי הישיש - הרה"צ רבי שמעון יואל וינברגר כי בנו הגדול הרה"צ ר' ישעיה יעקב יכהן כמ"מ אביו אדמו"ר מסקולען וישמש כנשיא מוסדות 'חסד לאברהם', וכן אחיו הרבנים הגאונים יהיו רבני הקהילה במקומות מושבותיהם במונסי, לייקווד ושאר המקומות, ולסגני נשיאים של מוסדות 'חסד לאברהם'.

לאחר השבעה מונו ארבעה אחים לאדמו"רים תחת השם 'סקולען', כשהאח הרביעי נשאר בשם אב"ד סקולען ויליאמסבורג, אך מתנהל בגינוני אדמו"רות לכל דבר.

לאחר הסתלקות הרבי הישיש מגיש 'בחדרי חרדים' הצצה לדמותם של האחים לבית סקולען, שממשיכים את דרך אביהם הגדול.

אדמו"רי בית סקולען בריקוד משותף בחתונה שנערכה בשבעה בחצר החסידות. צילום: די וואך

הרה"צ רבי ישעיה יעקב פורטוגל - האדמו"ר מסקולען  

בנו ממשיך דרכו הוא בנו הגדול, הגאון הצדיק רבי ישעיה יעקב פורטוגל, שעד עתה כיהן כגאב"ד קהילת 'מאור הגולה' בקנדה.

רבי ישעיה יעקב נולד בשנת תשט"ז בעיר בוקרשט שברומניה. זקנו האדמו"ר מסקולען זצ"ל, התגורר באותה עת עדיין ברומניה והרבה פעלים להצלת יהודים וסייע להם לעזוב את המדינה.

בהיותו בן שלוש, עקר עם אביו, האדמו"ר זצ"ל - ללונדון, שם שהה תקופה קצרה, ובהמשך הגיע לניו-יורק, שם כבר הספיק הסב, האדמו"ר זצ"ל, להשתקע.

האדמו"ר התגורר תחילה בשכונת קראון-הייטס, ושלח את בנו רבי יעקב ישעיה ללמוד בתלמוד-תורה המקומי. לאחר שהגיע לעול המצוות, נכנס ללמוד בישיבה לצעירים של חסידות סאטמר. בהיותו כבן שש עשרה, הגיע הנער לארץ-הקודש ולמד בישיבת רוז'ין בירושלים.

רבי יעקב ישעיה זכה לקרבה עזה מזקנו הרבי, שעל ברכיו גדל. בהיותו צעיר, נהג להתפלל עם סבו בכל בוקר בבית הכנסת. באחד הימים איחר הרבי והגיע כעשרים דקות לפני סוף זמן תפילה. הרבי הניח תפילין בחפזון והחל להתפלל במהירות, כדי להספיק תפילת העמידה בזמנה.

הנכד, תמה ושאל את זקנו לאחר התפילה: "למה מיהרת ולא התפללת בנחת כדרכך?", אצל אדמו"רים רבים וגם אצל חסידים כידוע, לא הקפידו תדיר על זמן תפילה. הסבא השיב לו בקצרה: "וכי מה סבור הנך, שהתפילה שלי אין לה ערך?" כאומר, בשמים ממתינים לה... מאז, החל רבי יעקב ישעיה להקפיד ביתר שאת על תפילה בתוך זמן תפילה.

במשך השנים, סייע רבות למפעלי הצדקה הגדולים של זקנו ולמוסדות החסד 'חסד לאברהם'. למוסדות לא היו מגייסי כספים, לא התנהלה פעילות משרדית ולא היו לו פקידים. כל הפעילות התנהלה על ידי האדמו"ר בלבד. הנכד רבי יעקב ישעיה היה זה שהתלווה רבות לזקנו במסעותיו לגיוס כספים למען מטרות הצדקה שלו. הרבי ציין לא אחת, כי האדם היחידי שעליו יכול הוא לסמוך, זהו רק נכדו. כל דולר שנתרם, הלך לקופת 'חסד לאברהם'.

הסבא העריצו מאד והתבטא עליו פעם באורח נדיר, כי כאשר יבוא לעולם העליון ויתבקש להזדהות, יאמר: "אני סבו של רבי יעקב ישעיה פורטוגל...".

הרבי החדש מסקולען בביקור אצל שר התורה הגר"ח קנייבסקי. צילום: בחדרי חרדים

בשנת תשל"ה, נשא את בת הגה"צ רבי מאיר גרינוולד זצ"ל מטעטש, שהיה גם חמיו של האדמו"ר מפאפא הנוכחי ואחיינו של הרבי הישיש מקאליב. הגר"מ נפטר בצעירותו ואלמנתו נישאה שוב לגאון רבי יצחק אייזיק מושקוביץ זצ"ל, אב"ד קהילת 'מאור הגולה' במונטריאול. קהילת 'מאור הגולה' החלה את דרכה באיטליה לאחר מלחמת-העולם השניה. פליטים רבים ואודים מוצלים הגיעו אליה מכל פזורות אירופה. אשכנזים לצד ספרדים, פולנים לצד לובים. כאשר נסגרה הישיבה, עת המשיכו התלמידים במסעם לישראל, לארה"ב ולמדינות אירופה, עבר חותנו למונטריאול ופתח שם קהילה, על שמה של הישיבה.

מכיוון שחמותו התגוררה במונטריאול, עבר להתגורר לאחר נישואיו - בעיר. עם פטירת חותנו, בשנת תשנ"ג, מינו אותו כממלא מקומו בקהילה. הוא מכהן גם כרבה של קהילת סקולען בעיר. בהיותו מתמיד עצום, הוא נצפה לומד כל יום בבית מדרש אחר בעיר.

הוא נודע כתלמיד חכם ועובד ה' מופלג. אין אדם שנתקל בו ובדמותו, כמו הנהגותיו, שלא עוררו בו התפעלות. רבים רואים בו עד היום, אישיות בפני עצמו - ולא רק בגין היותו בנו של האדמו"ר, ומעניקים לו קוויטלאך. כך קרה, למשל, כאשר השתטח על קבר זקנו בעל ה'נועם אליעזר' ביום ההילולא, וכאשר רבים מהפוקדים את הציון, לא היתה להם את האפשרות להגיע לאביו, הם מוסרו בידו את פתקיהם. במונטריאול וגם מחוצה לה, דמותו מעוררת השראה ורבים רוחשים לו כבוד מופלג.

הוא סייע לאביו זצ"ל במעשי הצדקה המופלגים שלו ועמד לימינו בכל מפעלי החסד. עם זאת, הוא לא נטל חלק בניהול המוסדות והתמקד בחלקים הרוחניים בלבד.

הרבי החדש עם אביו האדמו"ר זצ"ל. צילום: די וואך

מידת החסד, אותה ינק בבית אביו וזקנו, נטועה בו עמוקות. כאשר מאן דהוא מתקשר אליו ומבקש לסעוד בביתו בשבת, הוא איננו משיב מיידית תשובה חיובית. הוא נועץ ברבנית ומה שהיא מאשרת, האורח מקבל את האישור. בפועל, כשמגיעה עת הסעודה, הוא אינו מניח לרבנית להגיש לשולחן. הוא בעצמו טורח ומניח את המזון והאוכל לפני האורחים. הוא גם מציע להם שלא להמתין לו, לצורך הזמירות. "אצלי הזמירות נמשכות זמן רב, תרגישו בנח לשיר בלעדי...".

בשנים האחרונות, חלה רבי יעקב ישעיה ומצבו היה קריטי, בשל כליותיו שחדלו לתפקד. בחסדי שמים, הכליה שהושתלה בגופו נקלטה כהלכה והוא שב לאיתנו, לאחר תפילות רבים שנערכו עבורו ברחבי העולם. מאז, כדי שלא להתאמץ, ומחמת תשישותו, פעילותו בתחום העסקונה נחלשה במקצת. עם זאת, במידת הצורך, הוא מרעיש עולם ומלואו. כך למשל, לפני 'כינוס כלל ישראל' שנערך לפני מספר שנים בארה"ב נגד פגעי הטכנולוגיה, אותה יזם והוביל אביו האדמו"ר, היה רבי יעקב ישעיה מורה הדרך, המכוון והמניע, מרגע הורתו ועד לביצועו של הכינוס.

מסע הלווית הרבי מסקולען זצ"ל בבורו פארק. צילום: די וואך

הרה"צ רבי מאיר פורטוגל גאב"ד סקולען ויליאמסבורג

הרה"צ רבי מאיר פורטוגל, מי שנשא בתואר אב"ד 'כליל תפארת' בורו פארק, נולד בתשכ"א, שנה בדיוק לאחר שאביו היגר מרומניה לארה"ב, בשנות בחרותו שלחו אביו ללמוד בישיבת רוז'ין בירושלים, ומסופר כי כאשר ליווה אותו לראשונה לישיבה חיבר האדמו"ר מסקולען זצ"ל את הניגון המפורסם, "בני אם חכם ליבך ישמח לבי גם אני".

בהגיעו לפרק 'האיש מקדש', נישא לבתו של רבי אברהם קליינמן ז"ל, שהיה שו"ב של קהילת קראסנא ומאוחר יותר בארה"ב.

לאחר חתונתו נסע לארץ הקודש וקיבל היתר הוראה מפוסק הדור הגאון רבי שמואל וואזנר זצ"ל בעל 'שבט הלוי', כשחזר לארה"ב התגורר בבורו פארק והיה הבן היחיד שהתגורר ליד אביו הרבה שנים ברציפות.

הרבי מסקולען ויליאמסבורג במוצאי שבת ההכתרה בבית מדרשו בויליאמסבורג. צילום: די וואך

בהיותו הבן הקרוב מבין השאר לאביו, כל מה סבב את האב עבר דרכו, כאשר במיוחד דאג למוסדות 'חסד לאברהם' בבני ברק וכמו כן שיפץ לפני 15 שנה את בית המדרש של חסידי סקולען בויליאמסבורג, בו הוא משמש כיום כאדמו"ר.

בחייו הוציא לאור את ספרי 'נועם אליעזר' על התורה והמועדים, דברות קודש שהותיר אחריו זקנו הרה"ק רבי אליעזר זוסיא מסקולען זיע"א.

בכל השנים האחרונות רבי מאיר היה מתחיל את הניגונים בעריכת השולחנות של אביו ובעצם היה כמעין מנהל הטיש. בפרט בשנים האחרונות אז היה חוזר על התורה של אביו מילה במילה.

לאחר פטירת אביו, מונה על ידי גיסו הרה"צ רבי שמעון יואל וינברגר, דומ"ץ סקולען בויליאמסבורג, לשרת כאב"ד קהילת סקולען בעיר, כיום הוא עדיין מתגורר בבורו פארק ונוסע בכל יום לתפילות שחרית ולאחר מכן מקבל קהל עם קוויטלא'ך.

בשבת הגדול הגיע לויליאמסבורג, שם ערך 'באטע' בהשתתפות קהל גדול מתושבי העיר עם פארנצ'עס אשר נבנו במיוחד לצורך כך.

הרבי החדש מסקולען ויליאמסבורג. צילום: די וואך

הרה"צ רבי צבי נח פורטוגל -  האדמו"ר מסקולען לייקווד

הרה"צ רבי צבי נח פורטוגל - הנקרא בפי כל החסידים "הערש נח", נולד כבן רביעי לאביו הרבי מסקולען זצ"ל.

בצעירותו אביו שלח אותו ללמוד בישיבת לוצרן שבשוויץ, שם הפך תלמיד מובהק של מורו ורבו זקן ראשי הישיבות הגאון רבי יצחק דוד קופלמן זצ"ל. לאחר מכן חזר למקום מגוריו בארה"ב ולמד בישיבת 'שערי יושר' אצל זקן ראשי הישיבות הגאון רבי אברהם יוסף רוזנבלום זצ"ל.

בהגיעו לפרקו, נישא לרעייתו הרבנית, בת הרה"צ מאיר אברהם אילאוויטש אב"ד קהילת החרדים 'אור תורה' בסאו פאולו שבברזיל, ושנים לאחר מכן שלחו אביו הרבי זצ"ל ללייקווד שבניו גרז'י, שם פתח קהילה לחסידי סקולען המתגוררים במקום.

במהלך השנים נסע רבות בשליחות אביו הרבי למקומות בעולם לגייס כספים לטובת מוסדות 'חסד לאברהם' שהיו מפעל חייו של הרבי זצ"ל.

הרבי מסקולען לייקווד בריקוד עם אביו הרבי זצ"ל. צילום: די וואך

בשנים האחרונות נבנה בית המדרש הגדול בעיר, בשנת תשע"ה הגיע הרבי מסקולען זצ"ל ללייקווד למעמד הנחת אבן הפינה, ולפני שנה התקיים מעמד חנוכת הבית לבית המדרש הנמצא במרכז העיר.

רבי צבי נח נערץ מאוד בקרב תושבי לייקווד, הן אצל החסידים והן אצל הליטאים, תושבים רבים מתייעצים עמו ומגיעים לקבל ברכה, רבי צבי נח מצידו דואג לבני הקהילה המונה כיום למעלה ממאה מתפללים.

לא רק המבוגרים מצאו את מקומם אצל רבי צבי נח, בפרט הבחורים החסידים והליטאים מצאו את מקומם בבאטע'ס בליל שבת קודש שנמשכים עד השעות הקטנות של הלילה וכן בסעודות מלוה מלכה שהרבי צבי נח עורך מידי שבוע, עמם יש לו קשר אישי ומיוחד.

בית המדרש סקולען בלייקווד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הגאון רבי ירוחם אולשין ראש ישיבת 'בית מדרש גבוה' לייקווד, המשתייך לזרם הליטאי, הגיע בשבעה לנחם והודיע שיגיע לטיש הראשון שיערוך הרבי בלייקווד, ואכן בשבת הגדול "שבת ההכתרה" הגיע ראש ישיבה באופן נדיר להשתתף בטיש הראשון של הרבי.

הרבי החדש מסקולען לייקווד הינו האדמו"ר הראשון בעיירת לייקווד מאז התפתחה והפכה למקום של תורה וחסידות.

הרבי מסקולען לייקווד במנהג עישון הסיגריה במוצאי שבת ההכתרה כמנהג בית סקולען. צילום: ארי ק. - די וואך

הרה"צ רבי אפרים חיים יהודה פורטוגל - האדמו"ר מסקולען מונסי

הרה"צ רבי אפרים חיים יהודה פורטוגל, הנקרא בפי כל החסידים "אפרים יהודה", נולד כבן שלישי לאביו בשנת תשכ"ז, היה מאוד קרוב לזקנו הרבי בעל ה'נועם אליעזר' מסקולען ואף למד עמו בחברותא במשך תקופה ארוכה. החסידים מספרים בערגה שבחנוכה האחרון לפני הסתלקותו של זקנו בעל ה'נועם אליעזר' מסקולען, הסבא ביקש סליחה מנכדו שאין לו מעות חנוכה (חנוכה געלט) לתת לו ובמקום זה חיבר לו ניגון חדש כמתנה שמאוחר יותר התפרסם כניגון הידוע "ומנותר קנקנים" ששרים בחצר הקודש סקולען.

לישיבה גדולה שלח אותו אביו לארץ הקודש, ללמוד תורה בישיבת 'כוכב מיעקב' טשעבין בירושלים. מיד לאחר לימודיו בישיבה נישא לרעייתו - בתו של הרה"צ רבי משה רוזנר אב"ד טערצאל, שהיה חתנו של האדמו"ר מפאפא זצ"ל בעל 'ויחי יוסף'.

הרבי מסקולען מונסי במוצאי שבת ההכתרה בבית מדרשו במונסי. צילום: די וואך

לדברי החסידים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים', מכל הבנים - הרבי אפרים יהודה הכי דומה לאבא שלו "כל המהות שלו מזכירה את הרבי שלנו".

לפני חמש עשרה שנה הוא פתח בית מדרש בשכונת 'ספרינג וואלי' במונסי שם מתפללים כ-150 איש מידי שבת. אביו הרבי זצ"ל חיזק את החסידים ועודדם להתפלל אצל בנו.

גן הוא בחיי אביו הרבה לנסוע בשליחות הקודש לארצות הגולה השונות לגיוס כספים עבור מוסדות 'חסד לאברהם' והוא ידוע כבעל חסד עצום. הרבה משולחים מכל רחבי תבל מוצאים בביתו שבמונסי בית הארחה חם ולבבי.

במסע הלוויה הוא הוכתר על ידי גיסו דומ"ץ סקולען ויליאמסבורג להנהיג את העדה במונסי, ובשבת הגדול המונים השתתפו בתפילות ובטישים והרבי כבר מקבל קהל מדי ערב בבית המדרש עם גבאים חדשים שמונו. הקרובים ביותר הם האברכים המשב"קים ר' לייביש פורטוגל ור' יואל גורלניק.

האדמו"ר מסקולען זצ"ל בדבקות

סקולען חסידות סקולען בורו פארק מונסי לייקווד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד