י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אין מתנות חינם

לאחר השבת הגופה; אסירים סורים ישוחררו

לאחר שגורם רוסי סיפר בראיון. גורם ישראלי מודה היום (שבת), כי ישראל התחייבה לשחרר שני אסירים סורים בתמורה להשבת גופתו של זכריה באומל ז"ל • המבקרים: נתניהו לא סיפר על כך בכוונה בתקופת הקמפיין

לאחר השבת הגופה; אסירים סורים ישוחררו
פוטין ונתניהו צילום: Marc Israel SellemPOOLFLASH90

לאחר שגורם רוסי סיפר בראיון. גורם ישראלי מודה היום (שבת), כי ישראל התחייבה לשחרר שני אסירים סורים בתמורה להשבת גופתו של זכריה באומל ז"ל • המבקרים: נתניהו לא סיפר על כך בכוונה בתקופת הקמפיין

אם היה נדמה שהאירוע המרגש לפני מספר שבועות בו הוחזרה לישראל גופתו של זכריה באומל ז"ל מסוריה בתיווך וסיע רוסי היתה מחווה של צד אחד, היום מסתבר שלו.

גורם ישראלי מאשר כי ישראל החליטה "כמחווה של רצון טוב" לשחרר שני אסירים סורים הישובים בכלא בישראל. עוד טוען הגורם הישראלי כי "הנושא לא עלה מראש".

‏האסירים הסורים שעומדים להשתחרר הם זידאן טוויל, שנדון ל-11 שנות מאסר בגין הברחת סמים ב-2008, וצפוי להשתחרר בעוד שלושה חודשים, וחמיס אחמד שב-2005 חדר לבסיס צה"ל במטרה לבצע פיגוע ואמור להשתחרר ב-2023.

למרות שהחוק קובע ששחרור אסירים מחייב הסכמתם של שרי הממשלה, גורם ממשלתי אישר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אישר את שחרורם ואמר שבנסיבות הקיימות אין צורך באישור הממשלה וכי מספיקה התערבותם של משרד המשפטים ובית הנשיא בנושא.

התייחסות הגורם הישראלי לנושא, באה בעקבות דבריו של שליח רוסיה לאזור, אלכסנדר לבנטרייב, שאמר כי בתמורה להשבת גופתו של באומל, ישראל תשחרר אזרחים סורים מבתי הכלא שלה.

את הדברים אמר לבנטרייב, בראיון לרשת RT והוסיף כי החזרתו גופתו של באומל היא צעד חיובי בין ישראל לסוריה ובהמשך דבריו גינה את תקיפות חיל האויר הישראלי בסוריה ואמר כי הן פוגעות ביציבות האזור כולו.

למהלך זה של שחרור האסירים יש מבקרים לא מעטים. עיקר טענותיהם הן כלפי בנימין נתניהו, שלכאורה, לא עדכן בזמן אמת, כמה ימים לפני הבחירות, כי ישראל התחייבה בפני הרוסים לשחרר אזרחים סורים מכלאה בתמורה להחזרת גופתו של באומל וכל זאת לטובת מאמץ קמפיין הבחירות של ראש הממשלה.

דובר משרד המשפטים מבהיר, כי מספר ימים לאחר טקס קבורתו של חלל צה"ל זכריה באומל ז"ל, התבקש היועץ המשפטי לממשלה ע"י גורמי ממשל לחוות את דעתו בעניין האפשרות לשחרור שני אסירים סורים המוחזקים בישראל באמצעות חנינה מנשיא המדינה, כמחווה של רצון טוב.

לנוכח מכלול עובדות ונסיבות המקרה הייחודיות, כפי שהדברים הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה, נקבע כי בנסיבות העניין אין מניעה משפטית לפעול לשחרור בדרך הזו.

כזכור, לפני מספר שבועות, צוות מיוחד של צה"ל בראשות ראש אגף כוח האדם, אלוף מוטי אלמוז הודיע למשפחת באומל כי גופתו של יקירם, רב-סמל זכריה באומל הי"ד, שנעדר מאז קרב סולטן יעקב, אותרה, הובאה ארצה וזוהתה בישראל. 


 
רב-סמל באומל זוהה באופן וודאי במכון לרפואה משפטית באבו כביר וכן על ידי הרב הצבאי הראשי, תת-אלוף הרב אייל קרים.
 
צוותי מחלקת הנפגעים של אגף כוח האדם הודיעו למשפחות שלושת נעדרי הקרב בסולטן יעקב שארע ב-11 ביוני 1982, ועדכנו אותם באיתור וזיהוי גופתו של רב-סמל זכריה באומל הי"ד. כמו כן עודכנו במידע משפחות נעדרי צה"ל. 

האסירים שישוחררו הם זידאן טויל, שכלוא על רקע פלילי בגין עבירת הברחת סמים, והיה צפוי להשתחרר בעוד כחודשיים. השני הוא חמיס אחמד, פעיל פת"ח שניסה לפגע בבסיס צה"ל, ונשפט למאסר עד שנת 2023.

על פי הדיווח של אלון בן דוד ב'חדשות 13', גורמים בכירים בישראל אומרים כי לא היתה עסקה. "בשום שלב הרוסים לא התנו את החזרת גופתו של באומל בקבלת תמורה. לאחר מסירת הגופה ביקש הנשיא פוטין מנתניהו שישראל תנקוט מחווה כלשהי".

על פי הפרסום של גילי כהן ב'כאן 11', שחרור האסירים הסורים היה אמור להתבצע עוד בחג הפסח, כנראה בסמיכות לליל הסדר - אך נדחה בגלל מותו של מפקד אונדו"ף באילת. המהלך הגיע בעקבות בקשה ולחץ רוסי למחווה כלשהי לסוריה - אחרי זעם וכעס סורי על הפעילות בשטחם להוצאת גופתו של זכריה באומל ז"ל.

זכריה באומל בנימין נתניהו ולדמיר פוטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד