כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

"הסמינר הספרדי הראשון שתלמידות אשכנזיות מתדפקות על דלתו"

במעמד מרגש נערכה השבוע מסיבת סיום בסמינר 'שבילי בית יעקב' בירושלים, מבית "מפעלות שמחה" בנשיאות הרבנית יפה דרעי • הרב הראשי לישראל הרבה לדבר על מעלתה של אישה הנושאת על כתפיה עול בית של תורה

"הסמינר הספרדי הראשון שתלמידות אשכנזיות מתדפקות על דלתו"
הרב יצחק יוסף שליט"א צילום: באדיבות המצלם

במעמד מרגש במיוחד נערכה השבוע מסיבת סיום בסמינר 'שבילי בית יעקב' בירושלים, מבית "מפעלות שמחה" בנשיאות הרבנית יפה דרעי.

הרב הראשי לישראל, מרן הרב יצחק יוסף שליט"א שהגיע לברך ולחזק את המשתתפות, הרבה לדבר על מעלתה של אישה הנושאת על כתפיה עול בית של תורה, ושולחת את בעלה וילדיה ללמוד תורה. "זה שכר בעולם הבא אבל גם בעולם הזה", אמר הרב. "כשבית מתנהל על פי השקפת התורה, כל הבית משתנה".

בסיום הדברים הדגיש הרב יוסף את הצורך בחיזוק הסמינרים הספרדיים על מנת לשמר את מורשת בית אבא בהלכה ובהשקפה, "באות בנות מבתים ספרדים שאבותם נוהגים בהלכה כדעת מרן והולכות לרעות בשדות זרים ולהתחנך על פי מנהגי אחינו האשכנזים. אחרי החתונה הן לא יודעות איך ספרדיות צריכות לנהוג הלכתית בענייני הבית, זה יכול להיות מכשול גדול".

ואכן, סמינר 'שבילי בית יעקב' הוא דוגמה ומופת למקום שהציב רף גבוה ביותר מבחינת רמה לימודית ורמה רוחנית, והראשון שנושא עליו את דגל אהבת ישראל, כאשר במגמות השונות יש תלמידות אשכנזיות. אפשר לומר שזהו הסמינר הספרדי הראשון שתלמידות אשכנזיות מתדפקות על דלתו. ואין פלא. כאשר מסתכלים על הסמינר, עולה מסקנה אחת: הוא צריך להוות מודל לחיקוי לכל סמינר באשר הוא. "כזה ראה וקדש".

מצד אחד תקנון שאינו מבייש את הסמינרים המחמירים ביותר, מצד שני, האהבה שהצוות החינוכי מרעיף על הבנות – הפכו את הסמינר לבית ולמשפחה עבור התלמידות.

בשיחה עם 'בחדרי – נשים' מספרת מנכ"לית מפעלות שמחה, גברת שיפי סננס, על התלמידות שהתרגשו והזילו דמעות בערב המסיבה, כאשר תיארו את החוויה שמסתיימת. "בנות ישבו שם ופשוט לא האמינו שהן מסיימות כיתה י"ד. אם היו יכולות להישאר עוד שנה – היו נשארות", היא מתארת. "אצלנו מחבקים את הבנות, אוהבים אותן, מסבירים להן שהתקנון אינו נועד כדי להפוך אותן ל'בובות צניעות', אלא מביאים להן את הערכים בדרך של אהבה כלפי הקב"ה, ורואים תוצאות ב"ה. בנוסף, הרמה הלימודית פה מהגבוהות ביותר, וכך מהווה הסמינר אבן שואבת לתלמידות רבות שדופקות על הדלת ומבקשות להצטרף".

ב'שבילי בית יעקב' יש מגמות ייחודיות ומקצועיות, ברמה הגבוהה ביותר. תואר אקדמי במוזיקה – בשיתוף מכללת לוינסקי וקונסרבטוריון רון שולמית, מרכז ללימודי אמנויות הבמה, קולאז', בו מתמקצעות הבנות במגמת דרמה ותיאטרון, עם תעודה ייחודית של משרד החינוך".

בנוסף יש מגמת הנדסאים, אדריכלות, עיצוב מדיה, יעוץ מס והנהלת חשבונות, חינוך מיוחד, תנועה בריאותית, ספורט טיפולי – כאשר התלמידות מקבלות גם תעודה מווינגייט.

בסמינר בנויים חדרים יחודיים שכל מטרתם היא חינוך מקצועי ופרקטי ברמה הגבוהה ביותר. רק לאחרונה חנכו בסמינר חדר סנוזלן. זהו חדר רב חושי המטפל בבעיות קשב ריכוז ותחושה, עבור תלמידות שלומדות חינוך מיוחד וגיל הרך. הן עוברות הכשרה להיות מטפלות בסנוזלן מבית איזי שפירא. חשוב לציין שזהוהסמינר היחיד בירושלים שמפעיל חדר סנוזלן מקצועי ברמה הגבוהה ביותר.

חדר מדהים נוסף שקיים בסמינר הוא חדר סימולציות, אליו מגיעות באוטובוסים בנות מכל רחבי הארץ כדי להתנסות בחוויה הלימודית המיוחדת הזו. בפרויקט מיוחד של משרד החינוך זכו ארבעה מוסדות חרדיים בפתיחת חדרי סימולציות, ו'שבילי בית יעקב' הוא אחד המוסדות בהם נבנה החדר, שמדמה סיטואציות חינוכיות אמיתיות, בין מורות לתלמידות, בין תלמידות לתלמידות ועוד, ומאתגר את התלמידות שיושבות בחדר הצפייה לפתור אותן. את תפקיד המציגות מאיישות בנות ממגמת דרמה בסמינר, ומי שמנחה את הסימולציות היא המנהלת, שעושה זאת ביד רמה ומקצועית.

למגמת הדרמה, הפקות תיאטרון רבות. בעוד כשבועיים, בתאריך ח' תמוז תתקיים הפקה מקצועית ייחודית של בנות המגמה – מופע חי על במה "בעילום שם", עלילה רב דורית, אנושית, כובשת ונוגעת בעומק הלב, שתעלה במרכז ז'ראר בכר במעמד הרבנית ימימה מזרחי והזמרת לאה דרור, בהנחיית מיכל ירושלמי. האירוע מביא סטנדרטים חדשים וגבוהים בכל תחום הדרמה החרדית.

"מרגישים סיעתא דשמיא", אומרת סננס. "זה כבוד וזו זכות גדולה להיות בראש מקום שהוא מפעל חיים, מקום שהחינוך בו מגיע מאהבה, לדעת שאפשר גם אחרת. אפשר להיות מקצועיים יותר מכולם ולהציג תכנית לימודים ברמה הגבוהה ביותר – לצד שמירת עולמן הרוחני וההשקפתי של בנות הסמינר, כשהכל נעשה בשמחה ואהבה. אני מאחלת לעצמנו שנמשיך להיות מודל לחיקוי עבור אחרים, להשיג את התכניות והמגמות הטובות ביותר בעולם הסמינרים וליהנות מפירות עמלנו, הבנות היקרות שמקימות בתים של תורה בדרך ישראל סבא".

יפה דרעי בית יעקב סמינר בית יעקב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד