י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"קצת כאב ראש וחולשה"

המירוץ לחיסון: 'מודרנה' שועטת אל השלב האחרון

10,000 איש קיבלו את המנה השניה של החיסון שבפיתוח; נצפו תופעות לוואי קלות בלבד • וגם: מה אומרת החברה על החיסון הרוסי?

המירוץ לחיסון: 'מודרנה' שועטת אל השלב האחרון
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

מי יציל העולם? ענקית התרופות 'מודרנה' מדווחת כי הניסוי שהיא מבצעת מתקדם שלב אחד נוסף. "אנחנו לקראת שלבי סיום גיוס המתנדבים לפאזה השלישית במחקר הקליני", אמר הבוקר המדען הראשי של החברה, טל זקס לניב רסקין ב'חדשות הבוקר'. "גייסנו למעלה מ-25 אלף מתנדבים מתוך ה-30 אלף המתוכננים. בחודשים הקרובים נעקוב אחריהם בקפידה וננסה להוכיח שהחיסון שלנו מסוגל למנוע מחלה".

זקס גילה כי "המתנדבים קיבלו כבר את המנה הראשונה ומתוכם, 10,000 קיבלו גם את המנה השנייה", והוסיף כי "בשבועות הקרובים נסיים לחסן את כולם. ברגע שנזהה 53 מקרי הידבקות מכלל קבוצת המחקר, חברי הגוף הבלתי תלוי יבחנו האם הוכחנו שהניסוי יעיל".

כשנשאל אם המתחסנים חוו תופעות לוואי השיב המדען כי "יש קצת סימפטומים ביום של החיסון כמו קצת כאב ראש וחולשה, כאילו שנדבקנו באופן קל מאוד בווירוס. זה עובר תוך יום-יומיים. אין תופעות לוואי חדשות מאלה שתיארנו במחקרים בפאזה הראשונה".

זקס נשאל גם על החיסונים האחרים שכבר הוכרזו כמוכנים לשיווק, החיסון הרוסי והחיסון הסיני, אך טוען כי יעילותם של אלו לא מגיעה לתוצאות החיסון של מודרנה. "הסינים פירסמו את הנתונים של הפאזה הראשונה של החיסון שלהם והתוצאות היו בסדר. הם הצליחו לעורר נוגדנים בדם, אבל לא ברמות הגבוהות שאנחנו מגיעים אליהן. גם הרוסים פירסמו את הנתונים הראשוניים של החיסון שלהם, אבל מה ששונה בחיסון שלנו זה שאנחנו מראים למערכת החיסון רק את אותו החלבון והמעטפת שאנחנו רוצים שמערכת החיסון תזהה ולכן הוא מעורר את מערכת החיסון לתגובה יותר גבוהה מבחינת יצירת נוגדנים".

לדברי זקס ייצור החיסון יחל בחודשים הקרובים. "מקווה שהתוצאות יוכיחו באופן חד משמעי שהחיסון עובד לפני תום השנה האזרחית. אם יידרשו יותר מקרים או שיעורי הדבקה במקומות שבהם חיסנו, אז זה ייקח עוד כמה שבועות. במקביל, אנחנו מגדילים את תשתית הייצור העולמית, גם האמריקאית וגם זו שיש לנו בשוויץ, אז אני מניח שבמחצית הראשונה של 2021 החיסון יהיה זמין לאוכלוסיות של אותן המדינות שחתמו איתנו".

חיסון לקורונה חברת מודרנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד