כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
תחריב הכל

חששות הח"כים החרדים מממשלת השינוי; רשימת הגזירות האפשריות

במפלגות החרדיות עוקבים בדאגה אחר הקמת הממשלה המסתמנת ואחר סעיפי ההסכמים הקואליציוניים וליבם נצבט. חשש לשינוי סטטוס קוו שיהיה בגדר על חזור בעשרות נושאים מהותיים. מתחבורה ציבורית בשבת, גיור רפורמי, מינוי רבנים ראשיים פשרניים וכמובן קיצוצים אכזריים

חששות הח"כים החרדים מממשלת השינוי; רשימת הגזירות האפשריות
בחירות 2021 לכנסת ה-24 צילום: צלמי פלאש 90

בשעות הקרובות אם לא יהיה שינוי, יודיעו במחנה 'רק לא ביבי' על הקמת ממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, כאשר ראש הממשלה בפועל שצפוי לנווט אותה הוא יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן שיחזיק בתיקים משמעותיים ויחזיק את הקואליציה בידיו.

במפלגות החרדיות פתחו בכוננות ספיגה לקראת הממשלה שהמרכיבים שלה ברובם נגד הציבור החרדי, בהם ישראל ביתנו, יש עתיד, העבודה ומרצ כשהם לא תולים תקווה גם לא באנשי הימין, גם אלה שחובשים כיפה שימנעו את הפגיעה בציבור החרדי.

כך, הנושא שמדאיג רבים הוא נושא תקציב הישיבות, אך לא באמת מדאיג את נציגי המפלגות החרדיות, זאת משום שגם ישיבות הציונות הדתית שנציגם יהיו חלק ניכר בקואליציה נמצאות באותו סעיף עם תקציבי הישיבות, כך שהוא לא יימחק לגמרי, אך ייפגע משמעותית בתקופה של ליברמן במשרד האוצר.

לצד זאת, שורה של חוקים צפויים לעבור בתקופה הראשונה בממשלה, שגורמים חרדים מציינים כי את חלקם לא יוכלו לתקן לנצח, שלא יצליחו לגייס תמיכה קואליציונית בחוקים שיפגעו במפלגות חילוניות כדוגמת תחבורה בשבת.

יו"ר העבודה מרב מיכאלי הצפויה לכהן כשרת התחבורה, ניהלה מספר פעמים מאבקים כדי לאפשר תחבורה בשבת, שזה יהיה אחד הנושאים שהיא תעסוק בהם במהלך כהונתה, נושא שכאמור גם אם החרדים ישובו לקואליציה זה לא יהיה בר תיקון.

נושאי דת נוספים משמעותיים, חוק הגיור שיאפשר לכל רב עיר כולל רבנים רפורמים לגייר ולפגוע בספר היוחסין, נושאים של ברית הזוגיות ונישואין שלא על פי ההלכה, נושאי כשרות, מימוש פסיקת בג"ץ להכנסת חמץ לבתי חולים ועוד.

ליברמן כבר הבהיר כי נושאי הדת יפעלו ברוח עמדות רבני צהר שלא תמיד מסתדרת עם ההלכה היהודית, שכן הם אלה שמבקשים לאפשר לכל רב עיר (כולל רפורמים) להעניק כשרות לכל עיר בישראל, דבר שיפגע רבות במערך הכשרות.

נושא נוסף שמדאיג בעיקר את ש"ס, הוא נושא מינוי הרבנים והדיינים, בשנים הקרובות ימונו גם הרבנים הראשיים, לצד רבנים בכמה וכמה ערים משמעותיות, ששליטה של הציונות הדתית במשרד לשירותי דת תעניק למועמדים שלהם עדיפות.

עוד העלו חשש בש"ס כי הם יריצו את חיים אמסלם לרבנות הראשית, אמסלם מגבה שימוש בתחבורה בשבת ועוד כמה נושאים נגד ההלכה, ועלול לפגוע משמעותית בכל ענייני הדת ברבנות הראשית שתעבור לשליטתם למשך עשור שנים קדימה.

כותל רפורמי גיור רפורמי אוטובוסים בשבת תחבורה בשבת חברי הכנסת החרדים המפלגות החרדיות ממשלת בנט לפיד אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד