י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
עשרת הכללים

חשוב מאוד: אלו הפעולות שכל אחת צריכה לאמץ

כולנו עסוקות ועמוסות מאוד, לא פעם אנו מחליטות לדאוג לעצמינו אך ממשיכות כהרגלינו ולא מספקות לנו רווחה גופנית ונפשית, מדוע כ"כ חשוב לדאוג לעצמך? ומהם עשרת הכללים שכדאי שתאמצי?

חשוב מאוד: אלו הפעולות שכל אחת צריכה לאמץ
כל אישה עושה הרבה צילום: pixabay / שירלי רונן שלו

רווחה גופנית ונפשית לנשים.  

מכירה את זה שאת יוצאת בהצהרה: "מהיום אני דואגת לעצמי!" אני רוצה לשמור על הבריאות שלי, לאכול נכון, לעשות פעילות גופנית, לצאת עם חברה... ואז במשך כמה רגעים את מנסה לחפש בתוך עצמך מה יעשה לך טוב?

 ואז מתגנבת לה מחשבה על הילדים ועל כמה היית רוצה שגם הם ילמדו לעשות לעצמם טוב ואיך את יכולה לעזור להם בזה, על הבעל שאם כבר תצאי להליכה תיקחי אותו איתך ואז גם מגיעות מחשבות על הצלת העולם והבאת הגאולה ושלום כלל עולמי וכך לאט לאט מתרחקת ממך המחשבה להטיב עם עצמך.

ושוב את במרוץ שבו את לא מצליחה למצוא לעצמך רגע. נשים בד"כ דואגות לכולם ורוצות לעשות הרבה למען אחרים עד שלפעמים שוכחות את עצמן ואת הרווחה הנפשית והגופנית שלהן.

רווחה שכזאת דורשת תחזוקה ויצירת תחנות של תדלוק, שהרי גם הרכב היקר והמשוכלל ביותר צריך דלק ותחזוקה שוטפת. אנחנו מחויבות ליצור מערכת חיים מלאה ושמחה ומחויבות לגרום לעצמנו להרגיש טוב.

אז איך עושים את זה בצורה מאוזנת?   

1. אוכל מזין ובזמן: אינני חסידה של שיטות תזונה קפדניות ומיוחדות שדורשות מאתנו לשנות את כל הרגלי האכילה שלנו אולם אני כן שואפת ליצירת הרגלים של אכילה מאוזנת שמספקת לגוף אנרגיה טובה וגם בתקופות פחות טובות שאנו לא כל כך מצליחות לשמור על אכילה בריאה

מומלץ ביותר לפחות להתחיל את היום עם משהו בריא, מזין ופשוט להכנה: סלט פירות מפירות שיש בבית, סלט ירקות, רק פרי או ירק אחד, שייק פירות - כל אחת יכולה להוסיף לרשימה מאכלים  מזינים שהיא אוהבת . 

עוד פרט חשוב נוגע לזמני הארוחות כדי לא להגיע למצב של רעב ונפילת אנרגיה.

2. שתיית מים מרובה: למען האמת סעיף שתיית מים מרובה צריך להיות במקום הראשון מאחר וכל מה שנאמר על שתיית מים הוא נכון: מים הם החומר החיוני ביותר לצורך קיום חיים, מאפשרים תפקוד תקין של התהליכים בגוף, מסלקים רעלים ופסולת מהגוף.

מים מהווים גורם סיכה במפרקים ובשרירים והם עוזרים להפחית התכווצויות ועייפות בשרירים. כמו כן, שתיית מים מוסיפה לעור לחות ומונעת ממנו להיראות יבש. מצבים גבוליים של מחסור במים גורמים לעצבנות, עייפות - יתר, כאבי ראש, בעיות בעיכול ונטיה לקרישיות הדם.   

מומלץ לשתות 2-3 ליטר מים ביום (כ 15 כוסות) ולהתחיל את היום עם 2-3  כוסות מים חמימים .

3. תנועת הגוף: הנעת הגוף בכלל ובשעות הבוקר בפרט משפרת פלאים את ההרגשה הטובה והחיוניות. גם בנושא זה דעתי האישית היא שכל סוג של פעילות גופנית מבורכת החל מהנעת מפרקים ומתיחות של 5-10 דק' ועד לאימון שלם, ריצה או הליכה .

4. זמן לעצמי: קשה לי לתאר על הדף במספר מילים את החשיבות של זמן לעצמך. אנחנו האימהות יכולות להישאב לשעות רצופות של עשיה, נתינה, תגובה, כיבוי שרפות, נתינת מענה לשאלות רבות (מצד הילדים), בישול, ניקיון, קניות וכו' וכו'

ולא פעם אנחנו שוכחות את עצמינו לגמרי ומגיעות להרגשת סחרור והצפה רגשית.  אני יודעת שישנן הרבה נשים שעדיין לא מאפשרות לעצמן זמן אישי להרגעות, חשיבת מחשבות, מנוחה ובכלל להיות עם עצמן.

התוצאה של זמן אישי מאוד מבורכת ומאפשרת לחזור לתוך המערכת הביתית טעונה באנרגיה טובה, רגועה ובדעת צלולה יותר. זמן אישי יכול להיות בשעות הבוקר המוקדמות לפני שבני הבית מתעוררים, בזמן פעילות גופנית, להסתגר בחדר כשהדלת נעולה, לצאת לטבע וכו'.

5. להרגיש יפה ומטופחת: אחד מהתכונות הבסיסיות של האישה הוא להיות מטופחת (כל אחת לפי אמות המידה שלה) דבר שבמהלך תקופת האימהות אנחנו נוטות לשכוח.

עכשיו עצמי את עינייך ותזכרי בתקופה שהיית נערה ובחורה, איך התייחסת אז למראה החיצוני שלך? כמה השקעת בעצמך לפני שיצאת מהבית? האם אהבת להתאפר? להסיר שיער? לקנות בגדים ואקססוריז? להתבשם? אז גם כעת בוודאי שתרגישי הרבה יותר טוב לטפח את עצמך – אין כמו רכישה של בגד חדש כדי לשפר מיידית את מצב הרוח

6. דלק לנשמה: ברוך ה' יש לנו את הזכות להיות נשים יהודיות וזה אומר שבנוסף לגוף ולנפש יש לנו גם נשמה. הנשמה שלנו זקוקה להזנה מתמדת כדי שנצליח בע"ה להישאר חיוניות ולקבל כוחות בביצוע המשימה הענקית והחשובה של בניית בית וגידול ילדים על הצד הטוב ביותר.

הדרך לתמוך ולהזין את הנשמה הוא על ידי הוספה (ככל האפשר) בתפילה, לימוד והשתתפות בכינוסים ושיעורי תורה.  וכמובן לימוד טהרת המשפחה והשתדלות לקיים את המצווה בהידור.

7. שינה טובה: שנת הלילה שלנו קובעת את המשך היום הבא. ככל שהשינה שלנו יותר טובה כך יהיה לנו קל יותר להתנהל בבוקר ולכן בניית הרגלי שינה טובים, יוצרים מעגל של אנרגיה חיובית וכך גם ההיפך לגבי הרגלי שינה לא טובים שיוצרים מעגל אנרגיה שלילי, עייפות, כבדות, חוסר בהירות והרגשה גופנית לא טובה.

כמה כללים בסיסיים ליצירת הרגלי שינה טובים:   

- כיבוי מסכים – כשאנחנו נחשפות למסכים המח נשאר פעיל מדי ולכן מומלץ לכבות לפחות שעה לפני השינה.

- פעולות הכנה – פני לעצמך זמן ובצעי מספר פעולות שישדרו למח שעכשיו עוברים לשלב ההכנה לשינה: האטת הקצב, מקלחת, הסרת איפור, החלפת בגדים וכו'. 

- פריקת וסידור מחשבות – המטרה היא להרפות מאירועי היום ולתת למח רגיעה מהמחשבות.

נהלי יומן שבו את יכולה לרשום חוויות שעברו עלייך באותו היום ובנוסף רשמי תזכורות ליום המחר. 

-מספיק שעות שינה – לכי לישון בשעה שתאפשר לגוף פרק זמן להתאושש 6-8 שעות שינה .

8. הצלחות קטנות – בדבר אחד רוב הנשים דומות למרות שהן עוסקות בדברים שונים: רוב הנשים עושות המון במהלך היום ובכל זאת הולכות לישון בתחושה שלא עשו דבר, הן שרויות בתחושת החמצה וכישלון מהיום שעבר.

ולכן אחד מהכלים הראשונים נקרא: "הצלחות קטנות". כאשר אשה יושבת ונזכרת (ורושמת) בכל מה שעשתה באותו היום אז פתאום היא יכולה לראות כמה באמת עשתה והספיקה ובעצם כמה הצלחות היו לה היום.

המטרה הנוספת היא להבין שההצלחות הקטנות הן הדבר המשמעותי ביותר בייחוד בדור שלנו שכל היום מנסים לשווק לנו הצלחה מיידית  ובענק (בלי ערך לדרך ולמסלול שעוברים לאורך תקופה ארוכה).

הצלחה קטנה ועוד הצלחה קטנה מובילות בסופו של דבר לתוצאה שאנחנו רוצות להגיע אליה. דוגמא להצלחה קטנה: אמא שרוצה להצליח בחינוך הילדים וב"ה ישבה עם הילדה היום 10 דקות להקשיב לקריאה שלה זאת הצלחה שראויה להיזכר.

בעלת עסק שהצליחה לקדם עניין קטן בעסק זאת הצלחה. הצלחת להתגבר ולא לכעוס למרות שרצית? גם זאת הצלחה. 

9. את מוזמנת להוסיף בעצמך איזה פעולה היא בסיסית לך בתחזוקת הגוף והנפש שלך.

מאת: שירלי רונן שלו, הנעה עסקית ואישית לאמהות.

בריאות כח של אישה אמהות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד