י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בעייתיות רבה

ארבל לליברמן: הוצא את הרפורמה בכשרות מחוק ההסדרים

במכתב מיוחד לשר האוצר טוען חבר הכנסת משה ארבל כי הרפורמה בכשרות מבקשת לבצע שינוי חד ומהפכני בסדרי מתן הכשרות בארץ. אם יעבור, מדובר בדבר החקיקה מרחיק הלכת ביותר מאז הקמת המדינה בהשפעתו על הסטטוס-קוו ומנעד סמכויות הרבנות הראשית. לדברי ארבל, ראוי כי הצעת הרפורמה תזכה ליומה בוועדות הכנסת ובמליאה

ארבל לליברמן: הוצא את הרפורמה בכשרות מחוק ההסדרים
משה ארבל צילום: פלאש90

בצל הדיונים על התקציב וחוק ההסדרים הגיש היום (ראשון) חבר הכנסת משה ארבל מכתב מיוחד לשר האוצר אביגדור ליברמן, בו הוא דורש ממנו להחריג את הרפורמה בכשרות מחוק ההסדרים, תוך שהוא מבהיר כי מדובר בנושא המווה שינוי חד ומהפכני בהשפעת הסטטוס קוו ומחייב דיונים מיוחדים בוועדות הכנסת.

את מכתבו פותח ארבל: "בימים אלו עומלים אנשי משרדך על עיצוב חוק ההסדרים במשק המדינה, אשר מוגש בצמידות לחוק התקציב ונועד לאגד תיקוני חקיקה שונים כדי לקדם את מדיניותה הכלכלית של הממשלה. השנה חוק ההסדרים צפוי לכלול מספר רפורמות שמטרתן המוצהרת הפחתת יוקר המחיה. ביניהן רפורמה בייבוא מוצרי מזון, תכנית להפחתת רגולציה וכן רפורמה במערך הכשרות אשר צפויה להפוך את הרבנות הראשית לגוף מפקח ולהפריט את מערך מתן הכשרות לגופים פרטיים שונים. בניגוד ליתר הרפורמות המוזכרות, הקשר בין הפחתת יוקר המחיה לרפורמה במערך הכשרות אינו ברור וממילא אינו מובהק. כידוע גם היום מותר לייצר ולמכור מוצרים ללא הכשר ולנהל בית אוכל ללא הכשר. בכך, שונה עניין הכשרות מהמגבלות המוטלות על ייבוא, תקינה ורגולציה".

ארבל המשיך והזכיר לליברמן כי: "לאורך השנים נמתחה ביקורת חריפה על נטיית הממשלה להרחיב את היקף חוק ההסדרים ולכלול בו נושאים שונים, בהיותו חוק אשר לא מאפשר דיון ראוי וענייני במגוון הרפורמות והתיקונים הרבים שמבקש לתקן בדבר חקיקה יחיד וללא דיון מספיק בוועדות הכנסת ובמליאה. נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, הגב' דורית ביניש כתבה ביחס לחוק ההסדרים: "השימור במנגנון החקיקה של חוק ההסדרים ודומיו...מעורר בעייתיות רבה מבחינת ההליך הדמוקרטי התקין. רבות מהבעיות שמעורר מנגנון חקיקה זה נובעות מכך שהוא מתאפיין בריבוי ובמגוון הנושאים הכלולים בו כמקשה אחת ובפרק הזמן הקצר שנתון לממשלה ולכנסת לדון בנושאים אלו. עובדה זו פוגמת לא פעם בהליך קבלת ההחלטות הן בשלבי גיבושה של הצעת החוק והן במסגרת הדיון בכנסת..."

עוד הוסיף וציטט את הנשיאה לשעבר: "אין ספק כי צודקים מבקר המדינה והיועצים המשפטיים לממשלה ולכנסת בביקורתם על מנגנון חקיקה חפוז זה. אכן מדובר בהליך חקיקה שמקשה מאד על קיומו של דיון מעמיק וממצה, ואשר פוגע ביכולתם של מקבלי ההחלטות בממשלה ובכנסת לגבש עמדה מבוססת לגבי כל אחד מהנושאים המופיעים בהצעת החוק".

"כזכור" המשיך ארבל את מכתבו והפנה את ליברמן: "בעניין "מס דירה שלישית" החליט בית המשפט העליון לבטל חלק מחוק ההסדרים באותה שנה, הנוגע למס ריבוי דירות, בשל הפגמים שנפלו בהליך החקיקה עצמו והפגיעה בעקרון ההשתתפות של חברי הכנסת (בג"ץ 10042/16 קוונטינסקי נ' כנסת ישראל)".

לסיכום הבהיר ארבל כי: "הרפורמה בכשרות מבקשת לבצע שינוי חד ומהפכני בסדרי מתן הכשרות בארץ. אם יעבור, מדובר בדבר החקיקה מרחיק הלכת ביותר מאז הקמת המדינה בהשפעתו על הסטטוס-קוו ומנעד סמכויות הרבנות הראשית. ראוי כי הצעת הרפורמה תזכה ליומה בוועדות הכנסת ובמליאה, באופן פרטני שיבטיח הן את קיומו של דיון מעמיק והן את חוקתיותו של התיקון לחוק, ככל שיעבור. בהיעדר קשר ישיר וברור בין הרפורמה בכשרות לתקציב המדינה ולהפחתת יוקר המחיה, אף אם קשר זה נטען או אפשרי, ספק רב אם קיימת הצדקה חוקית להצמידה לחוק ההסדרים. אבקש לפיכך כי תורה על הפרדת הרפורמה מחוק ההסדרים והגשתה בנפרד לבחינת הכנסת וועדותיה ככל הצעת חוק ממשלתית אחרת".

חוק ההסדרים כשרות אביגדור ליברמן משה ארבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד