י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
הזרימה, הדוחק והנפילה

שאלת המחסום באסון מירון הגיעה לפתרונה; צפו בתיעוד המלא שנחשף

למרות הזמן הרב שחלף מאז אירע האסון הגדול ביותר בתולדות ישראל - השאלות הקשות, ובראשן סוגיית המחסום בכניסה לגשר ר' דב נותרו פתוחות | תיעוד האסון המלא שנחשף היום, עונה על השאלה שמעסיקה רבות את גורמי החקירה השונים | כך אירע האסון, דקה אחר דקה

שאלת המחסום באסון מירון הגיעה לפתרונה; צפו בתיעוד המלא  שנחשף
תיעוד האסון במירון צילום: מצלמות אבטחה

כחצי שנה חלפה מאז האסון במירון - האסון האזרחי הגדול בתולדות ישראל - בו נמחצו למוות 45 בני אדם ביציאה מההדלקה המרכזית של חסידות 'תולדות אהרון'. היום (שני), נחשף התיעוד המלא, בו נראים הדקות שקדמו לאסון - ואלו שאחריו.

בתיעוד שמתפרסם היום ב'בחדרי חרדים', שאורכו כחצי השעה, נראים בפעם הראשונה רגעי האסון במלואם: החל מזרימת האנשים שנעשתה באופן שוטף בדקות שקדמו ועד ניסיונות החילוץ של אנשי ההצלה והשוטרים שהגיעו ראשונים לזירה.

כפי שניתן לראות בתיעוד, במשך דקות ארוכות תנועת המשתתפים אל ההדלקה בחסידות תולדות אהרון וממנה זרמה באין מפריע. בשעה 24:43 החל להיווצר פקק בצומת היציאה מהגשר. בתוך דקות גבר העומס במקום והאנשים הרבים החלו להידחק.

ברגעים האלו, הקשים לצפייה, נראים אנשים המתחילים לזעוק לעזרה. חלק מהם מנסים לצעוק לעבר הנמצאים במעלה הגשר, בבקשה שישובו על עקבותיהם וכך יורידו מעט מהלחץ הכבד. כמה מהם נראים כשהם מצליחים לטפס על הגדרות בצידי השביל - וכך בעצם הצילו את חייהם.

בימים האחרונים עלתה שוב סוגיה שהטרידה לא מעט גורמים שעסקו בחקירת האסון: האם בכניסה לגשר ר' דב שבו אירע האסון, הוצבו מחסומים שמנעו את מעבר האנשים באופן רציף, מה שהיה עשוי לגרום ללחץ הכבד שהביא בסופו של דבר למותם של 45 בני אדם.

התיעוד שאותו אנחנו חושפים, שופך אור על שאלת המחסום. התיעוד מוכיח מעל לכל ספק, כי במשך הדקות שקדמו לאסון לא נרשמה הפרעה לתנועת הנכנסים והיוצאים משטח ההדלקה. המשמעות היא שבכניסה לגשר לא הוצב גורם כלשהו שמנע מהאנשים לצאת ולהיכנס אליו.

נזכיר כי בימים אלו שומעת ועדת החקירה עדויות רבות של הגורמים שהיו אחראים לארגון ההילולה במירון, של עדים רבים שחלקם אף ניצלו ממוות בטוח ושל מומחי בטיחות שונים. ועדת החקירה שהוקמה בהחלטת ממשלה, בודקת מאז הקמתה את הנסיבות שהביאו לאסון הכבד. נכון לעכשיו, אף גורם שהיה קשור באופן ישיר או עקיף להילולה, לא ידע לתת את התשובה מדוע בדיוק התרחש האסון.

כך, מפקד המחוז הצפוני שהיה מפקד האירוע בזמן האסון, העיד בפני הוועדה וטען כי טרם ברורה לו הסיבה כיצד הוא אירע. "אין לילה שאני לא חושב במהירות של 400 קמ"ש מה קרה שם בדיוק", אמר מפקד המחוז שמעון לביא לחברי הוועדה. אני באמת לא יודע מה קרה שם. ברור לי שהיה שם לחץ גדול מאוד בזמן קצר מאוד. הייתה שם החלקה וכנראה כמו במפולת שלגים אחד נפל על השני וככה נהרגו 45 אנשים".

"הדבר שהכי מעניין אותי זה מה גרם לזה, ואין לי תשובה. בוודאי שהיה אפשר למנוע את האירוע הזה. אם מסתכלים במובן הרחב ביותר, זה שעסק שהוא הזנחה של הרבה שנים, של חוסר הסדרת תחומי אחריות, חוסר לקיחת אחריות, חוסר התייחסות לתשתיות שהן לא בהתאמה, הן כמו פלסטר", הוסיף לביא.

 

 

 

 

אסון מירון תשפ"א תיעוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 115 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד