ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
"אנחנו הצלנו יהודים"

הנשיא זלנסקי לחברי הכנסת: "אתם צריכים לתת תשובות"

לאחר שנאם בפני חברי הפרלמנט הבריטי, הגרמני ומול חברי קונגרס אמריקאים, נשיא אוקראינה פנה הערב לחברי הכנסת הישראלים וכן לדעת הקהל בישראל. בנאומו ביקש להגביר את הסנקציות נגד רוסיה והשווה בין המעשים של רוסיה לזו של גרמניה במלחע"מ השנייה

הנשיא זלנסקי לחברי הכנסת: "אתם צריכים לתת תשובות"
זלנסקי ויו"ר הכנסת לוי צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם הערב (ראשון) בשיחת זום רבת משתתפים בפני חברי הכנסת הישראלים. תחילה פתח בדברים יו"ר הכנסת מיקי לוי שהזמין את הנשיא זלנסקי לשאת דברים. נאומו נצפה על ידי יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, ו-126 חברי הכנסת, שרים וסגני שרים.

"אני מודה לכם מאוד על התמיכה - חברי הכנסת, כל הנוכחים, העם הישראלי כולו. אני רוצה להזכיר לכם מילים של אוקראינית שאתם מכירים היטב, גולדה מאיר: 'אנחנו רוצים לחיות עם השכנים שלנו, הם רוצים לראות אותנו מתים'. זה לא נותן לנו הרבה מקום לפשרות", אמר זלנסקי.

לדבריו: "אנחנו במדינות ובתנאים שונים לחלוטין, אך האיום עומד בפנינו - אחד. אצלנו, הרס טוטאלי של העם, המדינה והתרבות, ואפילו של השם 'אוקראינה'. ישראל, אני רוצה שתרגישו את זה, תחשבו על התאריך הזה - 24 בפברואר - תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה".

עוד הוסיף ואמר הנשיא האוקראיני: "היום זה ייזכר בהיסטוריה העולמית פעמיים בתור טרגדיה לאוקראינים, יהודים, אירופים והעולם כולו. ב-24 בפברואר 1920 נוסדה המפלגה הנאצית, שהרגה מיליונים, הרסה מדינות שלמות, ניסתה לעשות רצח עם".

"מיליונים נשארו ללא בית. הם הפכו לפליטים, עברו למדינות שכונות - פולין, סלובקיה, גרמניה, צ'כיה. העם שלנו כעת נודד, כפי שגם אתם פעם נדדתם. פלישת רוסיה לאוקראינה היא לא סתם מבצע צבאי כפי שמציגים זאת במוסקבה. מדובר במלחמה כוללת ובלתי צודקת, שנועדה להרוס את העם שלנו, את המדינה, את הערים, את התרבות, את הילדים שלנו, כל מה שהופך את האוקראינים לאוקראינים".

עוד בנושא:

זלנסקי המשיך ואמר לפוליטיקאים הישראלים: "כל מה שכעת הצבא הרוסי הורס בזדון, וכל העולם מסתכל. לכן אני יכול לעשות את ההשוואה הזאת של ההיסטוריה שלנו והתולדות שלכם. הקשיבו לדברי הקרמלין. הם משתמשים בטרמינולוגיה של המפלגה הנאצית. הם קראו לזה 'הפתרון הסופי' לשאלת היהודים. אתם זוכרים היטב, אני בטוח, לא תשכחו לעולם. כעת במוסקבה שוב משתמשים במילים 'הפתרון הסופי', וכעת זה עלינו - על אוקראינה".

"רואים את זה באתרים רשמיים, יש ציטוטים בתקשורת הרוסית. זה מה שנאמר במוסקבה. ללא המלחמה נגד אוקראינה, הם לא היו יכולים להבטיח את הפתרון הסופי לביטחונם, כביכול, בדיוק כפי שהדברים נאמרו לפני 80 שנה. עם ישראל, ראיתם כיצד טילים רוסיים פגעו בקייב, בבאבי יאר, יודעים איזה מקום זה? יודעים שמדובר באנדרטה לזכר קורבנות השואה? הטילים הרוסיים פגעו במקום הזה וגם באומן, עיר שעשרות אלפי ישראלים באים לבקר בה כל שנה בקברו של הרבי נחמן".

"מה יישאר מהערים שלנו, מאוקראינה, לאחר מלחמה מחרידה זו? אני בטוח שאתם חשים בכאב שלנו. אך האם תוכלו להסביר מדוע עדיין אנחנו קוראים לעולם כולו, למדינות רבות, מבקשים עזרה? אנחנו פונים אליכם ומבקשים עזרה, ואפילו אשרות כניסה, מה זה? אני אשאיר לכם את התשובות - האדישות הורגת, החישובים הורגים, אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב".

לסיום אמר הנשיא: "בישראל יודעים היטב שמערכת יירוט הטילים שלכם כיפת ברזל היא הטובה ביותר. אפשר לשאול מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק, מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות כלפי רוסיה, מדוע לא מפעילים לחץ על העסקים ברוסיה? אך אתם צריכים לתת תשובות לשאלות ולחיות איתן. האוקראינים עשו את הבחירה לפני 80 שנה, אנחנו הצלנו יהודים, יש בינינו חסידי אומות עולם. עם ישראל, גם לכם כעת יש בחירה".

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, הודה לנשיא זלנסקי על שהשמיע את דבריו הנוקבים בפני חברי הכנסת והממשלה, ואמר כי כך עושים ידידים. היו"ר לוי סיכם ואמר: "אני מתפלל להפסקת האש ולסיום המלחמה בהקדם, ועקץ: "אני מקווה שבהזדמנות הראשונה נזכה לארח אותך בירושלים בירתנו, לביקור רשמי בכנסת ישראל".

ולדימיר זלנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד