כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"הרגשתי שמישהו מכניס לי אגרוף לבטן"

בכנסת מגיבים לנאום זלנסקי במתקפה: עיוות את ההיסטוריה

המערכת הפוליטית בשעה האחרונה מאז הסתיים נאומו הקצרצר של נשיא אוקראינה זלנסקי שבו עיוות את ההיסטוריה וקישר בין מעללי הנאצים ובני עמו האוקראינים לבין התוקפנות הרוסית בימים אלה. מן הקואליציה ומן האופוזיציה תקפו | וגם היו מי שלא התייחסו וגם בירכו את זלנסקי על דבריו

בכנסת מגיבים לנאום זלנסקי במתקפה: עיוות את ההיסטוריה
נאום זלנסקי מוקרן בתל אביב צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נאומו של נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי בפני חברי הכנסת, במהלכו השווה בין התוקפנות הרוסית על מדינתו לבין פעולות הנאצים בשואה, מעשים בהם נטל חלק גם העם האוקראיני דאז, וכן מתקפה כנגד ניסיונות התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט, הובילו לזעם מצד חברי הכנסת נגד הנשיא האוקראיני.

שר החוץ יאיר לפיד אמר בתום נאום הנשיא זלינסקי, "אני חוזר ומגנה את ההתקפה על אוקראינה ומודה לנשיא זלנסקי על שחלק את רגשותיו ואת מצוקת העם האוקראיני עם חברי הכנסת והממשלה. נמשיך לסייע ככל שביכולתנו לעם האוקראיני ולעולם לא נפנה את גבנו למצוקתם של אנשים היודעים את זוועות המלחמה".

שאר חברי הכנסת והשרים היו בוטים יותר, כך שר התקשורת, יועז הנדל שתקף את נשיא אוקראינה, "מעריך את נשיא אוקראינה ותומך בעם האוקראיני בלב ובמעשה, אבל אי אפשר לשכתב את ההיסטוריה הנוראה של השואה. רצח עם שבוצע גם באדמת אוקראינה. המלחמה נוראה אבל ההשוואה לזוועת השואה והפתרון הסופי מקוממת".

עוד בנושא:

חבר הכנסת אלי אבידר 'ישראל ביתנו' תקף דווקא את הממשלה, וגיבה את דברי זלנסקי, "‏דבריו של הנשיא זלנסקי היו מרגשים. אכן אדישות הורגת. מאמצי תיווך הם חשובים אבל לא יכולים לבוא על חשבון ערכים. אנחנו צרכים להיות בצד של הטוב כנגד הרע. המדיניות שלנו כרגע, לאורך זמן, לא תתרום לנו".

חבר הכנסת שמחה רוטמן 'הציונות הדתית' אמר בתום הנאום: ‏"אני לא מבין אוקראינית, אבל אם התרגום ששמעתי מדויק, זלנסקי ביקש מאיתנו להתנהג כלפי האוקראינים כמו שהם התנהגו כלפינו לפני 80 שנה. מצטער, נראה לי שניאלץ לדחות את בקשתו. בכל זאת, אנחנו אומה מוסרית. אור לגויים".

הנאום המלא עם כתוביות בעברית:

חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן מ'הליכוד' תקפה את זלנסקי ואמרה: "בשלב שבו זלנסקי ביצע רמונט לשואה הרגשתי שמישהו מכניס לי אגרוף לבטן או אצבע לעין או שניהם. אולי אם לא הייתי יושבת בכנסת ישראל לצד דגל ישראל כחברת הפרלמנט של ישראל זה היה כואב פחות".

יו"ר תנועת ש"ס, אריה דרעי, התעלם מההשוואה של זלנסקי לשואה, אך ניצל את ההזדמנות לתקוף את הממשלה: "גם הערב קיבלנו תזכורת כואבת כי ״השבת תובעת את עלבונה״, מצב מדיניות החוץ של ישראל בשפל חסר תקדים, כתוצאה ממדיניות כושלת של ממשלת בנט-לפיד", מסר.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני מס לאחר צפייתו בנאום: "ליבנו עם העם האוקראיני, אבל הנשיא זלנסקי לא היה צריך לעשות את ההשוואה לשואה האיומה, ועוד מול כנסת ישראל".

חבר הכנסת יובל שטייניץ 'מהליכוד' תקף בחריפות את נשיא אוקראינה, ״אמנם אין תופסים אדם בשעת צערו, אך נאומו של זלנסקי, הנשיא היהודי של אוקראינה, היה נישא בימים נורמליים היו אומרים עליו שהוא גובל בהכחשת השואה", האשים, וציין כי "כל השוואה בין מלחמה רגילה, קשה ככל שתהיה, לבין השמדת מיליוני יהודים בתאי גזים במסגרת הפתרון הסופי מהווה עיוות מוחלט של ההיסטוריה".

חבר הכנסת שטייניץ העמיד את הנשיא זלנסקי על טעות שאמר בנאומו, "הטענה שהעם האוקראיני סייע ליהודים בשואה - האמת ההיסטורית העצובה היא שרבים סייעו לנאצים בהתלהבות בפרויקט של איסוף והשמדת היהודים וגזלת רכושם. האמת ההיסטורית היא שהעם האוקראיני לא יכול להתגאות בהתנהלותו אל מול השואה היהודית".

מי שלעת עתה דווקא שומר על שקט למרות צפייתו בנאום באמצעות הזום, הוא יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

ולדימיר זלנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה שואה חברי הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד