י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מביא לאריכות ימים?

80% מאוכלוסיית העולם שותים קפה - האם זה מועיל לבריאות?

שני מחקרים חדשים מגלים כי צריכת קפאין תורמת לשיפור הזיכרון, וקפה אפילו עם סוכר (!) מאריך את תוחלת חיים | 80% מאוכלוסיית העולם צורכים קפאין בקפה, בתה או במשקאות אנרגיה

80% מאוכלוסיית העולם שותים קפה - האם זה מועיל לבריאות?
כוס קפה חם צילום: unsplash

80% מאוכלוסיית העולם צורכים קפאין בקפה, בתה או במשקאות אנרגיה. מחקרים קודמים הראו את ההשפעות המועילות שלו לבריאות, ואילו מספר מחקרים אפידמיולוגיים הראו קשר הפוך בין צריכת קפאין לבין תמותה מכל סיבה המחקרים פורסמו באתר doctorsonly.

במחקר חדש שפורסם בכתב העת The Journal of Clinical Investigation, חוקרים מהמרכז לחקר מדעי המוח וקוגניציה באוניברסיטת ליל בצרפת בדקו את השפעות הקפה על עכברים.

החוקרים חילקו את העכברים בני החודשיים עד שלושה חודשים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה מים (קבוצת הביקורת) למשך שבועיים, והשנייה קיבלה מנה יומית של קפה באותה תקופה. מינוני הקפה נקבעו באופן שמחקה את צריכת הקפאין הרגילה בבני אדם. בתום הטיפול, החוקרים צפו בשינויים במוחם של העכברים.

החוקרים גילו שצריכה קבועה של קפאין גרמה לשינויים מולקולריים קבועים ומועילים בהיפוקמפוס. אזור זה במוח, הממוקם באונה הטמפורלית, הוא מרכז הזיכרון והוא מעורב גם בהתמצאות ובזיכרון מרחבי. אזור זה הוא הראשון שמושפע ממחלת האלצהיימר.

לפי המחקר, צריכה קבועה של קפה משפרת את העברת הסינפסה באזור המוח הזה. תוצאות אלו מחזקות את הרעיון שקפאין יכול לשפר את היכולות הקוגניטיביות. החוקרים מתכוונים להמשיך לחקור את ההשפעות המולקולריות של צריכת קפה יומית ביתר פירוט.

קפה מאריך את תוחלת החיים

מחקר אחר שהובא באתר doctorsonly, מצא ששתיית קפה קשורה לאריכות ימים. המאמר שפורסם ב-Annals of Internal Medicine מצא ששתייה קבועה של קפה יכולה לשפר את אורך החיים ולהוריד את הסיכון לתמותה.

לצורך המחקר, החוקרים עקבו אחרי יותר מ-171 אלף משתתפים בריאים, בגיל ממוצע של 55, במשך תשע שנים. לפי נתוני המחקר, לאנשים ששותים קפה היה סיכון נמוך יותר לתמותה. הקשר הזה המשיך להתקיים גם כאשר הובאו בחשבון גורמים אחרים כמו אורח חיים ונתונים סוציו-דמוגרפיים.

קפה עשיר בנוגדי חמצון ומסייע במניעת דלקת כרונית. יש בו רכיבים הקשורים למניעת סוגים מסוימים של סרטן, ביניהם כוללים ריבופלבין (ויטמין B2), ניאצין (ויטמין B3), מגנזיום ואשלגן.

במחקר נמצא שגם אנשים שהוסיפו סוכר לקפה שלהם היו בסיכון מופחת לתמותה. המחקר לא מפרט בכמה סוכר המתיקו המשתתפים את הקפה שלהם, אבל אם מביאים בחשבון מחקרים אחרים, סביר להניח שזה לא היה הרבה, שכן מחקרים אחרים מראים שצריכת סוכר יכולה לקצר את תוחלת החיים.

ומה לגבי ממתיקים מלאכותיים?

החוקרים מצאו שאנשים שהוסיפו ממתיקים מלאכותיים לקפה שלהם לא תמיד חוו את היתרונות מאריכי החיים של שאר צרכני הקפה. למעשה, שילוב של ממתיקים מלאכותיים נראה גרוע אפילו יותר מהוספת סוכר. ממתיקים מלאכותיים גורמים לטעם מתוק מבלי להוסיף קלוריות, אך מחקרים הראו שהם משבשים את יכולת הגוף לווסת את צריכת הקלוריות, עלולים להגביר את התיאבון ולפגוע בבריאות המעיים. ייתכן שהוספת קינמון לקפה יכולה לשפר את יתרונות אריכות החיים של הקפה כיוון שהוא מלא בנוגדי חמצון וקשור לתמיכה בבריאות הלב.

לפי תוצאות המחקר, גם לקפה נטול קפאין יש יתרונות התומכים באריכות החיים, כיוון שהיתרונות אינם תוצאה ישירה של הקפאין.

עם זאת, ישנם מצבים שבהם כדאי להימנע משתיית קפה. למשל, אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז, מתקשים לישון, בהריון, או סובלים מחרדה. במקרה כזה, אפשר לשתות תה, שגם הוא עשיר בנוגדי חמצון.

המחקרים הובאו באתר doctorsonly.

קפה קפאין בריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד