י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
"נושא באחריות"

בעקבות אסון מירון: מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, פורש מהמשטרה

למעלה משנה לאחר האסון הכבד במירון, בו נהרגו 45 בני אדם, מפקד המחוז הצפוני הודיע היום על פרישה מהמשטרה | "מיד לאחר האסון אמרתי כי אני נושא באחריות. כוונתי הייתה והינה לאחריות של ממש, ללא חוכמות", כתב במכתב ההתפטרות | המפכ"ל הודה ללביא ואיחל לו בהצלחה

בעקבות אסון מירון: מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, פורש מהמשטרה
שמעון לביא במירון צילום: דוד כהן, פלאש 90

מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, התפטר הערב (שני) מתפקידו בעקבות האסון במירון שאירע לפני למעלה משנה בליל הילולת ל"ג בעומר במירון. באסון נהרגו 45 בני באדם ונפצעו למעלה ממאה מתפללים.

לביא הודיע היום למפכ"ל, רנ"צ קובי שבתאי, על כוונתו לפרוש מהמשטרה בתקופה הקרובה. "כמפקד המחוז הצפוני, פיקדתי על אירוע ל"ג בעומר בהר מירון בשנת תשפ"א, בו אירע האסון הכבד שגבה את חייהם של 45 אנשים", כתב לביא לשבתאי. "מיד לאחר האסון אמרתי כי אני - כמפקד האירוע - נושא באחריות. כוונתי הייתה והינה לאחריות של ממש, ללא חוכמות וללא התחכמויות". המפכ"ל הודה לניצב לביא על שירותו ואיחל לו בהצלחה בהמשך דרכו.

האסון במירון/צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

"מדובר בתחושה אישית - תחושת אחריות הנובעת מהתפקיד", הוסיף לביא במכתב למפכ"ל. "עם זאת, הגעתי למסקנה שנוכח האתגרים הדחופים והמשמעותיים בפניהם ניצב המחוז לאחר האירוע - החזרת השוטרים והקצינים במחוז לעבודה במלוא הכוח, וחיזוק המחוז כדי להתמודד עם המשימות שעמדו על הפרק, כגון מאבק בפשיעה במגור הערבי, אירועים מבצעיים שהתרחשו מיד לאחר האסון ועוד - ההחלטה הפיקודית והמנהיגותית הנכונה היא להמשיך ולהנהיג את המחוז, לפי שעה"

עוד הוסיף לביא וכתב: הגעתי למסקנה כי זו העת לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל. הקדשתי את כל חיי לשירות מדינת ישראל. יש לנו משטרה מצוינת ואני גאה להשתייך אליה. אני מחבק את השוטרים הפועלים במסירות נפש במשימות חשובות ובתנאים קשים. הס כמשפחה לי, לכן אני מבקש לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל".

מהמשטרה נמסר כי "כמפקד מחוז צפון פעל ניצב שמעון לביא בתחומים רבים בדרש על המאבק בפשיעה במגזר הערבי ובניין הכוח לעתיד".

בעדותו בפני ועדת החקירה הממלכתית מסר לביא את גרסתו לאירועים בליל ההילולה. לביא העיד בפתח שלב העדויות בוועדת החקירה וטען כי אירוע הילולת ל"ג בהר מירון, הוא האירוע המשמעותי ביותר במשטרת ישראל. "וגם המשמעותי ביותר למחוז הצפוני שאני עומד בראשו. חודש לפני האירוע לא היה לנו מושג מה קורה עם ההילולה", אמר.

מפקד המחוז הצפוני סיפר בפני חברי הוועדה, על ההיערכות בשעות שקדמו לאירוע הקשה, וטען כי לא היו סימנים לאסון. לדבריו, "דקות ספורות לפני ההדלקה עליתי והסתובבי על הבמה. אני מזהה אירוע שגרתי לחלוטין, לא זיהיתי צפיפות". בהמשך, הוא תיאר, "כשאני מגיע לחפ"ק מתחילים להגיע דיווחים מהשטח על נפילה של אדם, ועוד נפילה. בדרך כבר הכרזתי על אירוע רב נפגעים.

"הזירה הייתה קשה מאוד, זירה בלתי נתפסת", תיאר לביא את הרגעים שלאחר האסון. "אתה רואה אזרחים וחיילים מפנים עשרות פצועים. צריך להבין, שכמפקד אירוע אין לך את הלוקסוס לחשוב על מה שאתה רואה. אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני. המחשבה היחידה שלי היא שצריך להציל כמה שיותר חיי אדם".

 

אסון מירון תשפ"א ניצב שמעון לביא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד