ח' סיון התשפ"ד
14.06.2024
התכנון המקדים ו'הצוואה'

נתוני ה'רב קו', נהג ההסעות, האיכונים והשחזור בזירה: כך פוענח הפיגוע סמוך לבני ברק | דקה אחר דקה

במשך מספר ימים תכנן מוחמד רשדאן את הפיגוע בו נפצע קשה תושב בני ברק, הרב יצחק דהן | הוא יצא אליו מביתו הסמוך לשכם, לא לפני שהותיר לבני משפחתו 'צוואה'. "מתפלל לאללה שיקבל אותי לגן עדן", כתב בה | נהג האוטובוס, כרטיס הרב קו האיכונים והשחזור בזירה

נתוני ה'רב קו', נהג ההסעות, האיכונים והשחזור בזירה: כך פוענח הפיגוע סמוך לבני ברק | דקה אחר דקה
זירת הפיגוע, רשדאן בבית המשפט צילום: באדיבות המצלם, פלאש 90

מעט אחרי השעה 5:00 בבוקר, צעד הרב יצחק דהן לתומו על הגשר המחבר בין שכונת רמת אלחנן בבני ברק לעיר השכנה גבעת שמואל, בדרכו לתפילת שחרית, כפי שהוא נוהג מדי יום ביומו. כשהחל לפסוע במעלה הגשר, לא דמיין את מה שיעבור עליו בדקות הקרובות. כחודש לאחר אותו בוקר, בעודו מתאושש מהפיגוע, התבשר היום (ראשון) כי כתב אישום חמור הוגש נגד המחבל, במקביל לבקשת הפרקליטות לעצור אותו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

כשעה וחצי קודם לכן, בסביבות השעה 3:30, יצא מוחמד רשדאן מביתו בכפר הפלסטיני עינבאוס מדרום לשכם. זאת, מספר ימים לאחר שגמלה בליבו ההחלטה לבצע פיגוע - "במטרה לעורר פחד או בהלה בציבור". בחקירותיו במשטרה ובשב"כ יספר המחבל כי ההחלטה לרצוח יהודי הגיעה כ"נקמה על גזלות השטחים על ידי היהודים והעימותים באל-אקצא", וכי "הייתה בליבו שריפה שהרגיש שחייב לכבות". 

•התכנון המקדים: "לחיות או למות בשל שנאת יהודים"

עוד לפני שיצא מהבית, השאיר רשדאן מכתב 'צוואה' לבני משפחתו, על מנת שייקראו אותה במידה ויחוסל בפיגוע. במכתב כתב, בין היתר, כי "עליו לחיות או למות בשל שנאת יהודים, וכי נענה לקריאת הג'יהאד ומתפלל לאללה שיקבל אותו לגן עדן". יומיים לפי שביצע את הפיגוע, בשעת בוקר מוקדמת, הגיע רשדאן לגשר על מנת לבדוק האם הוא מתאים למימוש תוכניתו. לאחר שווידא כי לא קיימות מצלמות במקום ותנועת האנשים דלה, החליט לבצע במקום את תוכניתו ביום המחרת. אלא, משהגיע למחרת בשנית למקום, החליט כי הזמן אינו מתאים לביצוע המעשה, זאת לאחר שעלתה השמש ואנשים רבים היו בסביבה.

בבוקר הפיגוע, כשהגיע רשדאן לגשר, החל לחפש בסביבתו חפץ שבאמצעותו יוכל לבצע את זממו. בתום חיפוש קצר, נטל רשדאן מרצפת בטון ("אבן משתלבת"), הכניסה לתוך שקית שהחזיק בידו, והחל לנוע על הגשר מכיוון גבעת שמואל לעבר העיר בני ברק, תוך שהוא תר אחר קורבן פוטנציאלי. אז הבחין בדהן, שצעד במקום בדרכו לתפילת שחרית - והסיק כי מדובר באדם ממוצא יהודי. שניות ספורות לאחר שחלף על פניו, הוציא את "מרצפת הבטון" והכה באמצעותה בראשו, בכוונה לגרום למותו. מעוצמת המכה, נפל דהן והחל לדמם. בשלב הזה, השליך רשדאן את מרצפת הבטון מידיו והחל לברוח מהמקום. במהלך מנוסתו, החליף את חולצתו, על מנת להקשות על זיהויו.

רשדאן בבית המשפט. צילום: אבשלום שושני, פלאש 90

כוחות ההצלה הרבים שהוזעקו לזירת הפיגוע העניקו לרב דהן טיפול רפואי, ופינו אותו לבית החולים במצב קשה. במרכז הרפואי שיבא נמצא כי לדהן נגרמו חבלות חמורות הכוללות שני שברים בגולגולת, דימום מוחי וירידה בשמיעה. הוא שוחרר כמה ימים לאחר מכן, ועדיין מנסה להתאושש מהפיגוע הקשה. בשעות שלאחר הפיגוע הגיעו לעיר בני ברק כוחות גדולים של משטרה ושירות הביטחון הכללי, שהחלו בסריקות אחר החשוד בתקיפה. החוקרים, בסיוע מתנדבי ארגון 'השומרים', אספו מצלמות אבטחה מחנויות רבות בניסיון להתחקות אחר החשוד, מתוך הבנה כי הוא עלול לבצע בכל רגע פיגוע נוסף.

רק בשעות הצהריים ביום שלמחרת, תאתר המשטרה את רשדאן בעיר פתח תקווה. הוא נעצר לחקירה ובית המשפט הטיל צו איסור פרסום גורף על פרטיה. כעת ניתן לספר, כי במהלך ימי החקירה ערכה המשטרה יחד עם השב"כ פעולות רבות במטרה לפענח את הפיגוע. במסגרת החקירה, ביצעה המשטרה, באמצעות כלים שונים, חיפושים אחר החפץ שאיתו התבצעה התקיפה. 

•העדויות מהזירה: "יש פצוע 'משלכם' על הגשר"

במקביל, נגבו עדויות מאזרחים שחלפו על הגשר והבחינו בדהן כשהוא מדמם. א', אחד העדים, תיאר בפני החוקרים כי בעת שחצה את הגשר בדרכו למקום עבודתו, הבחין ברב דהן כשהוא שרוע על הגשר ומדמם. הוא ניסה לדבר עמו אך זה לא ענה לו, והוא המשיך בדרכו. מיד לאחר מכן פגש באדם נוסף, ומסר לו כי על הגשר ישנו אדם פצוע וביקש ממנו להתקשר לכוחות ההצלה. ר', עד נוסף, סיפר שבעת שדרכו מביתו בגבעת שמואל לבני ברק, פגש באדם אשר מסר לו כי יש פצוע "משלכם" על הגשר. "מיד לאחר מכן עליתי על הגשר", סיפר, "והבחנתי בקורבן, אשר סיפר לי את שאירע, והזעקתי את כוחות ההצלה.


זירת הפיגוע

חוקרי המשטרה ושירות הביטחון הכללי שניסו להתחקות אחר המסלול שעשה רשדאן למקום הפיגוע וממנו, חילצו את נתוני כרטיס ה'רב קו' שלו אשר אימתו את מסלול נסיעתו, כפי שציין בחקירותיו. בנוסף, ערכו החוקרים איכונים ומחקרי תקשורת שבוצעו לטלפון הנייד של רשדאן, שמיקמו אותו בימים ובמקומות הרלוונטיים. לצד זאת, החוקרים הצליחו להגיע אל ההסעה אשר באמצעותה נסע מזירת הפיגוע לצומת גהה. הנהג מסר מידע ייחודי אודות התנהלותו של המחבל בעת עלייתו לאוטובוס.

במהלך ימי החקירה הביאו החוקרים את רשדאן לגשר שבו תקף את הרב דהן, שם ביצע שחזורים, במסגרתם הבהיר לחוקרים את פעולותיו ביום האירוע, החל מיציאתו מביתו, עד להגעתו לזירה וכלה במסלול מנוסתו לאחר הפיגוע, לרבות החלפת הבגדים בדרך.

בחקירותיו הראשונות הכחיש רשדאן כי התכוון לבצע פיגוע וטען כי בעת מפגש אקראי עם דהן על הגשר, הוא קילל אותו, והוא בתגובה דחף אותו אל עבר הקיר, מה שגרם לפציעתו. יחד עם זאת, הודה כי בעת המפגש לבש חולצה לבנה ולאחר מכן החליפה לחולצה שחורה, על מנת להקשות על זיהויו. בחקירות מאוחרות יותר, שינה את גרסתו וסיפר כי ההחלטה לרצוח יהודי התקבלה אצלו מתוך "נקמה על גזלות השטחים על ידי היהודים והעימותים באל-אקצא", וכי "היתה בליבו שריפה שהרגיש שחייב לכבות". כמו כן סיפר כי לקח בחשבון כי ייתפס ואף ימות כשהיד, לפיכך השאיר בביתו את מכתב 'הצוואה'.

הפיגוע בגשר גבעת שמואל יצחק דהן כתב אישום פיגוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד